Banner Portal
The Scientific Dissemination in the International Forum of Gymnastics For All
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Gymnastics
Scientific publications

How to Cite

CARVALHO, Kássia Mitally da Costa; DE SOUSA, Carla Thaís; MILANI, Camila Sanchez; MENEGALDO, Fernanda Raffi. The Scientific Dissemination in the International Forum of Gymnastics For All. Conexões, Campinas, SP, v. 16, n. 4, p. 488–508, 2018. DOI: 10.20396/conex.v16i4.8654009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8654009. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This study aims to present approaches and absences in national research in Gymnastics for All (GfA).
For this, in this bibliographic and descriptive research, we analyzed the Book of Abstracts of the largest
scientific event of GfA in Brazil, the International Forum of Gymnastics for All (2001-2016), an event
that brings together researchers from different parts of Brazil every two years. The analysis was achieved
using the content analysis technique of Bardin (2011), more specifically the thematic analysis. The
results showed a tendency of pedagogical studies in Brazilian researches about GfA. Another relevant
point that we highlight is the growing number of publications coming from Northeast region, and the
participation of the five regions of Brazil in the event, which may represent a national convergence for
participation in the event. This fact characterizes the event as an important space for an intellectual and
cultural exchange of Gymnastics, where teachers and coaches have opportunities for mediated and nonmediated (informal) learning. We emphasize, therefore, the importance of this event as a space for
learning and sharing, besides the diversity of subjects and its capacity to reinvent itself throughout the
editions, creating a network among researchers of GfA.

https://doi.org/10.20396/conex.v16i4.8654009
PDF (Português (Brasil))

References

FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 1., 2001, Campinas. Anais... Campinas, FEF/UNICAMP, 2001. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/anais.

FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 2., 2003, Campinas. Anais... Campinas, FEF/UNICAMP, 2003. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/anais.

FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 3., 2005, Campinas. Anais... Campinas, FEF/UNICAMP, 2005. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/anais.

FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 4., 2007, Campinas. Anais... Campinas, FEF/UNICAMP, 2007. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/anais.

FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 5., 2010, Campinas. Anais... Campinas, FEF/UNICAMP, 2010. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/anais.

FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 6., 2012, Campinas. Anais... Campinas, FEF/UNICAMP, 2012. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/anais.

FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 7., 2014. Campinas. Anais... Campinas, FEF/UNICAMP, 2014. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/anais.

FÓRUM INTERNACIONAL DE GINÁSTICA GERAL, 8., 2016, Campinas. Anais... Campinas, FEF/UNICAMP, 2016. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/anais.

ALMEIDA, Tabata Larissa. Composição coreográfica coletiva e tematização como estratégias pedagógicas para o ensino/aprendizagem da acrobacia coletiva. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2016.

ASSUMPÇÃO, Bianca; TOLEDO, Eliana de. A ginástica no terceiro setor: Um estudo de caso da REMS (Rede Esporte pela Mudança Social). Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 31, p. 29-40, 2017. Disponível em: https://issuu.com/rbefe/docs/anais_v_sigarc_2017.

AYOUB, Eliana. A ginastica geral na sociedade contemporânea: perspectivas para a Educação Física escolar. 1998. 187f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 1998.

AYOUB, Eliana. Ginástica Geral e Educação Física Escolar. Campinas: Ed. da Unicamp, 2013.

BAHU, Ligia Zagorac; CARBINATTO, Michele Viviene. Extensão universitária e Ginástica para Todos: contribuições à formação profissional. Conexões, Campinas, v. 14, n. 3, p. 46-70, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648059.

BARDIN, Laurece. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Lá lógica pedagógica de la Gimnasia: entre la ciencia y el arte. Acción Motriz, n. 9, p. 48-61. 2012. Disponível em: https://mdc.ulpgc.es/cdm/ref/collection/amotriz/id/84.

BRACHT, Valter. Sociologia Crítica do Esporte: uma introdução. Ijuí: Unijui, 2005.

CARBINATTO, Michele Viviene et al. Campos de atuação em ginástica: estado da arte nos periódicos brasileiros. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 3, p. 917-928, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/61648.

CARVALHO, Kássia Mitally da Costa. et al. A história da Ginástica Para Todos no Ceará. Conexões, Campinas, v. 14, n. 4, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648068.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

DI BITETTI, Mario S.; FERRERAS, Julián A. Publish (in English) or perish: The effect on citation rate of using languages other than English in scientific publications. Ambio, v.46, n.1, p. 121-127, 2017. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13280-016-0820-7.

ELIAS, Norbert; DUNNING, Eric. A busca da excitação. Lisboa: Difel, 1992.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n.79, p. 257-272, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf.

FIG – FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE GINÁSTICA. General Gymnastics. Suíça, 2006.

FIGPT. Fórum Internacional de Ginástica Para Todos. 2018. Disponível em: http://www.forumgpt.com/2018/. Acesso em: 14 out. 2018

GRANER, Larissa; PAOLIELLO, Elizabeth; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Grupo Ginástico Unicamp: potencializando as ações humanas. In: BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth. Ginástica para Todos: um encontro com a coletividade. Campinas: Editora da Unicamp, 2017.

HARTMANN-TEWS, Ilse. Sport for All: system and policy. In: NAUL, Roland; HARDMAN, Ken. Sport and Physical Education in Germany. Routlegde: New York, 2002.

LELES, Maria Teodoro et al. Ginástica para Todos na extensão universitária: o exercício da prática docente. Conexões, Campinas, v. 14, n. 3, p. 23-45, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648060.

LIMA, Letícia Bartholomeu de Queiroz. Representatividade da Ginástica Artística Feminina Paulista no Cenário Brasileiro (2011-2014). 2016. 146 f. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Biociências do Campus de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2016.

LIMA, Letícia Bartholomeu de Queiroz et al. A produção acadêmica em Ginástica na Pós-Graduação em Educação Física das Universidades Estaduais de São Paulo. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 24, n. 1, p. 52-68, 2016. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/view/6007.

LIMA, Graciano Joan Xavier; LEMOS, Natália Batista Albuquerque Goulart. Ginástica para Todos na terceira idade: um relato de experiência na cidade de Petrolina-PE. Extramuros: Revista de Extensão da UNIVASF, v. 4, n. 1, 2016. Disponível em: www.periodicos2.univasf.edu.br/index.php/extramuros/article/download/863/554.

LOPES, Priscila Lopes et al. Ginástica para Todos e literatura: realidade, possibilidades e criação. Conexões, Campinas, v. 13, n. especial, p. 127-146, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637581.

MAROUN, Kalyla. Ginástica Geral e Educação Física Escolar: uma possibilidade de intervenção pautada na diversidade cultural. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 19, 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1928.

MENEGALDO, Fernanda Raffi. Ginástica para Todos: por uma noção de coletividade. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

MILANI, Camila Sanchez; SOARES, Daniela Bento; BORTOLETO, Marco Antônio Coelho. Ginástica: a produção dos estudantes de graduação e especialização da Faculdade de Educação Física da Unicamp 1985-2014. Coleção Pesquisa em Educação Física, Jundiaí, v. 14, p. 132-142, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/302354093_GINASTICA_A_PRODUCAO_DOS_ESTUDANTES_DE_GRADUACAO_E_ESPECIALIZACAO_DA_FACULDADE_DE_EDUCACAO_FISICA_DA_UNICAMP_1985-2014_GYMNASTICS_THE_ACADEMY_PRODUCTION_MADE_BY_UNDERGRADUATE_AND_SPECIALIZATION_STUDEN.

MURBACH, Marina Aggio. Os conteúdos ginásticos do currículo do estado de São Paulo: aplicação, análise e possibilidade. 2017. 136 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita, Rio Claro, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/150169/murbach_ma_me_rcla.pdf;jsessionid=4F96059E03146DAE491C94BD2466F215?sequence=3.

MURBACH, Marina Aggio et al. Grupo Ginástico UNESP: contribuições da “Ginástica para Todos” na formação de seus participantes. Conexões, Campinas, v. 14, n. 3, p. 71-88, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8648024.

OLIVEIRA, Nara Rejane Cruz de Oliveira. Ginástica para Todos: perspectivas no contexto do lazer. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 27-35, 2007. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1280.

OLIVEIRA, Mauricio dos Santos de. O panorama da Ginástica Artística masculina brasileira: Um estudo histórico-crítico do período 2005-2008. 2010. 270 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

OLIVEIRA, Nara Rejane Cruz; LOURDES, Luis Fernando Costa. Ginástica geral na escola: uma proposta metodológica. Pensar a Prática, v. 7, n. 2, p. 221-230, 2004. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/97/2352.

OLIVEIRA, Nara Rejane Cruz de Oliveira; STADNIK, Adriana Maria Wan. Grandes eventos esportivos: um olhar sobre o contexto europeu e o seu movimento de esporte para todos na atualidade. Motrivivência, n. 27, p. 19-32, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2259.

PAOLIELLO, Elizabeth et al. Grupo Ginástico Unicamp: 25 anos. Campinas: Unicamp, 2014.

PATRÍCIO, Tamiris Lima; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; CARBINATTO, Michele Viviene. Festivais de ginástica no mundo e no Brasil: reflexões gerais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 30, n. 1, p. 199-216, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbefe/v30n1/1807-5509-rbefe-30-1-0199.pdf.

PÉREZ GALLARDO, Jorge, SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado. La experiencia del Grupo Ginástico Unicamp en Dinamarca. In: CONGRESSO LATINO AMERICANOICHPER- SD, 3, Foz do Iguaçu. Anais... Foz do Iguaçu: ICHPER-SD, 1995, p. 292-298.

QUITZAU, Evelise Amgarten. Da “Ginástica para a juventude” a “A Ginástica alemã”: observações acerca dos primeiros manuais alemães de ginástica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 37, n. 2, p. 111-118, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbce/v37n2/0101-3289-rbce-37-02-0111.pdf.

RINALDI, Ieda Parra. A ginástica como área de conhecimento na formação profissional em Educação Física: encaminhamentos para uma estruturação curricular. 2005. 232 f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. Corpos de passagem: ensaios sobre a subjetividade contemporânea. São Paulo: Estação Liberdade, 2001.

SARGI, Andrey Amorim. et al. A Ginástica para Todos na formação profissional em educação física: contribuições a partir da extensão universitária. Corpoconsciência, v. 19, n. 03, p. 11-21, 2015. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4039.

SILVA, Ana Márcia; DAMIANI, Iara Regina. As práticas corporais em foco: a análise da experiência em questão. In: SILVA, Ana Márcia; DAMIANI, Iara Regina. Práticas Corporais: experiências em Educação Física para uma Formação Humana. Florianópolis: Nauemblu Ciência & Arte, 2005, p. 187-207.

SOARES, Carmen Lúcia. Imagens da educação no corpo: estudo a partir da ginástica francesa no século XIX. Campinas: Papirus, 1998.

SOARES, Carmen Lúcia; MORENO, Andrea. Dossiê – Práticas e prescrições sobre o corpo: a dimensão educativa dos métodos ginásticos europeus. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 37, n. 2, p.108-110, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbce/v37n2/0101-3289-rbce-37-02-0108.pdf.

SOUZA, Elizabeth Paoliello. Ginástica Geral: uma área do conhecimento da Física. 1997. 163 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

STIGGER, Marco Paulo. Educação física, esporte e diversidade. Campinas: Autores Associados, 2005.

TOLEDO, Eliana. A legitimação da ginástica de academia na modernidade: um estudo da década de 1980. 2010. 257 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2010.

VIGARELLO, Georges. A invenção da Ginástica no século XIX: movimentos novos, corpos novos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 25, n. 1, p. 9-20, 2003. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/170.

The Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde Journal uses the license of Creative Commons (CC), thus preserving the integrity of articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.