Banner Portal
Avaliação da eficácia de um programa de compreensão da leitura oral dialógica por criança com autismo
PDF

Palavras-chave

Autismo
Compreensão oral da leitura
Intervenção precoce
Família

Como Citar

WALTER, Elizabeth Cynthia; NUNES , Débora Regina de Paula. Avaliação da eficácia de um programa de compreensão da leitura oral dialógica por criança com autismo. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 1, p. 27–49, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i1.8655410. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655410. Acesso em: 15 out. 2024.

Resumo

Os prejuízos nos níveis de compreensão leitora de educandos diagnosticados com Transtorno do Espectro Autista (TEA) aparecem documentados em pesquisas científicas. Nesse cenário, o desenvolvimento de programas de intervenção que possam remediar, precocemente, esses déficits são essenciais.  O presente estudo tem como objetivo avaliar a eficácia de uma adaptação do programa de intervenção leitora, denominado Reading to Engage Children with Autism in Language and Learning (RECALL). Esse programa incorpora práticas interventivas, baseadas em evidências empíricas, a um modelo de Leitura Dialógica. No caso, uma mãe foi capacitada a empregar estratégias do programa, durante rotinas de leitura com o seu filho, de 6 anos, diagnosticado com TEA. Por meio de um delineamento de pesquisa quase-experimental intrassujeitos, os efeitos das práticas do RECALL, implementadas pela mãe, foram avaliados quanto ao nível de responsividade de seu filho. Os resultados evidenciaram a incorporação parcial das estratégias no repertório de comportamento da mãe e aumento na frequência de ocorrência de turnos comunicativos da criança. Ganhos qualitativos foram identificados no comportamento da díade, incluindo-se melhorias nos níveis de compreensão leitora do menino. Contribuições e limitações do estudo são colocadas em discussão.

 

https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655410
PDF

Referências

AMBRIDGE, Ben; BANNARD, Colin; JACKSON, Georgina. Is grammar spared in autism spectrum disorder? Data from judgments of verb argument structure overgeneralization errors. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 45, n.10, p. 3288-3296, 2015.

BELLIS, Teri. Assessment and management of central auditory processing disorders in the educational setting from science to practice. 2.ed. San Diego, Calif.; London: Singular Publishing, 2003.

CARNAHAN, Christina; WILLIAMSON, Pamela; CHRISTMAN, Jennifer. Linking cognition and literacy in students with autism spectrum disorder. Teaching Exceptional Children, v. 43, n. 6, p. 54-62, 2011.

DAVIDSON, Meghan; KAUSHANSKAYA, Margarita; ELLIS WEISMER, Susan. Reading comprehension in children with and without ASD: the role of word reading, oral language, and working memory. Journal of Autism and Developmental Disorders, v.48, n.10, p.3524-3541, oct. 2018. doi: 10.1007/s10803-018-3617-7.

EIGSTI, Inge-Marie et al. Language and cognitive outcomes in internationally adopted children. Development and Psychopathology, v.23, n.02, p.629-646, 2011.

FLEURY, Verónica et al. Promoting active participation for preschoolers with autism spectrum disorder: a preliminary study. Child Language Teaching and Therapy, v.30, n. 3, p. 273-288, 2014.

FLEURY, Verónica; SCHWARTZ, Ilene. S. A modified dialogic reading intervention for preschool children with autism spectrum disorder. Topics in Early Childhood Special Education, v. 37, n. 1, p. 16-28, 2016.

GANZ, Jennifer; FLORES, Margaret. The effectiveness of direct instruction for teaching language to children with autism spectrum disorders: identifying materials. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 39, n.1, p. 75-83, 2009.

GUEVARA, Víctor; QUEIROZ, Lara; FLORES PFEIFFER, Eileen. Leitura dialógica adaptada para uma criança com transtorno do espectro autista: um estudo preliminar. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, v.17, n.1, p.87-99, 2017.

GOUGH, Philip; TUNMER, William. Decoding, reading, and reading disability. Remedial and Special Education, v.7, n. 1, p. 6-10, 1986.

HETZRONI Orit; TANNOUS Juman. Effects of a computer-based intervention program on the communicative functions of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 34, n. 2, 2004

JAHR, Erik. Teaching children with autism to answer novel wh-questions by utilizing a multiple exemplar strategy. Research in Developmental Disabilities, v.22, n.5, 407-423, 2001.

KADERAVEK, Joan; PENTIMONTI Jill; JUSTICE, Laura. Children with communication impairments: caregivers’ and teachers’ shared book-reading quality and children’s level of engagement. Child Language Teaching and Therapy, v. 30, n. 3, p. 289-302, 2014.

LUCAS, Rebecca; NORBURY, Courtenay. Making inferences from text: it’s vocabulary that matters. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, v. 58, p. 1224-1232, 2015.

LUBAS, Margaret; MITCHEL, Jennifer; DE LEO, Gianluca. Evidence-based practice for teachers of children with autism: a dynamic approach. Intervention in School and Clinic, v. 51, n. 3, p. 188-193, 2016.

LAMÔNICA, Dionisia, et al. Desempenho psicolinguístico e escolar de irmãos com mielomeningocele. Rev. CEFAC, v.14 n.4, p.763-769, 2012.

LANTER, Elizabeth; WATSON, Linda. Promoting literacy in students with ASD: the basics for the SLP. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, v. 39, p. 33-43, 2008.

LUCAS, Rebecca; NORBURY, Courtenay. Making inferences from text: it’s vocabulary that matters. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, v. 58, p.1224-1232, 2015.

MCKENZIE, Ward. Parent implemented adapted dialogic reading with preschoolers with autism 2018. Masters Theses & Specialist, Western Kentucky University Projects. Disponível em: https://digitalcommons.wku.edu/theses/2450. Acesso em: 4 de março

NATION, Kate. et al. Patterns of reading ability in children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 36, p. 911-919, 2006.

NATIONAL EARLY LITERACY PANEL [NELP]. Developing early literacy: report of the National Early Literacy Panel: a scientific synthesis of early literacy development and implications for intervention. [Jessup, Md.]: [National Institute for Literacy], [2008].

NEELY, Leslie, et al. Treatment of echolalia in individuals with autism spectrum disorder: a systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, v.3, issue 1, p. 82-91,march 2016.

PATTEN Elena, WATSON Linda. Interventions targeting attention in young children with autism. The American Journal of Speech-Language Pathology. v. 20, n. 1, p. 60-9. Epub 2010 Aug 25. 2011.

PEREIRA Alessandra; RIESGO Rudimar; WAGNER, Mario. Childhood autism: translation and validation of the childhood autism rating scale for use in Brazil. Jornal de Pediatria (Rio de Janeiro), v. 84, n. 6, p. 487-494, 2008.

QUEIROZ, Lara. Leitura dialógica: efeitos no desenvolvimento de comportamento verbal em crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA). 2017. Dissertação (Mestrado em Ciências do Comportamento). Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília, 2017.

RICCO LUCATO SIGOLO, Silvia. Diretividade materna e socialização de crianças com atraso de desenvolvimento. Paidéia, FFCLRP-USP, Ribeirão Preto, v. 10, n.19, p. 47-54, 2000.

SADALLA, Ana; LAROCCA, Priscila. Autoscopía: um procedimento de pesquisa e de formação. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 419-433, dez. 2004. ISSN 1678-4634.

SAINT-LAURENT, Lisa; GIASSON, Jocelyne.; COUTURE, Carole. Emergent literacy and intellectual disabilities. Journal of Early Intervention, v. 21, n. 3, p. 267-281, 1998.

SAMPAIO, Angelo, et al. Uma Introdução aos delineamentos experimentais de sujeito único. Interação em Psicologia, v.12, n.1, p. 151-164, São Paulo, 2008.

SCHOPLER, Eric; REICHLER, Robert; RENNER, Barbara. The childhood Autism Rating Scale (CARS). Los Angeles: Western Psychological Services, 1988

SOURESHJANI, Kamal; SAFIKHANI, Arezoo. The role of predictable stories in teaching english to persian EFL Children, Open Journal of Education, v. 1, n. 1, p.1-5, 2013.

TOWSON, et al. Dialogic reading in early childhood settings: a summary of the evidence base. Topics in Early Childhood Special Education, v. 37, n. 3, p. 132-146, 2017.

VAN KLEECK, Anne; VANDER WOUDE, Judith; HAMMETT Lisa. Fostering literal and inferential language skills in head start preschoolers with language impairment using scripted book-sharing discussions. American Journal of Speech and Language Pathology, v. 15, p.85-95, 2006.

WALTER, Elizabeth et al. Augmenting caregiver responsiveness: an intervention proposal for youngsters with autism in Brazil. Early Childhood Education Journal, v. 44, n. 1, p. 39-49, 2016.

WALTER, Elizabeth. Os efeitos de um programa de compreensão da leitura oral dialógica por criança com autismo. 2017. 187f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

WHALON, Kelly, et al. the impact of reading to engage children with autism in language and learning (RECALL). Topics in Early Childhood Special Education, p.11-14, 2015.

WHALON, Kelly; HANLINE, Mary. F.; DAVIS, Jackie. Parent implementation of RECALL: a systematic case study. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, v. 51, n. 2, p. 211-220, 2016.

WHITEHURST, Grover, et al. Accelerating language development through picture-book reading. Developmental Psychology, v. 24, p.552- 558, 1988.

WRIGHT, Lisa; PRING, Tim; EBBELS, Susan. Effectiveness of vocabulary intervention for older children with (developmental) language disorder. International Journal of Language & Communication Disorders, v. 53, n. 3, p. 480-494, 2018

A ETD - Educação Temática Digital utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.