Banner Portal
Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Zone changes. Social representations. Cycles of learning. Teachers.

How to Cite

MACHADO, Laeda Bezerra. Approaches around the zone dumb of social representations of cycles learning among teachers. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 186–201, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i2.1229. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1229. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

This article identifies the likely area change of social representations of learning cycles for teachers in city of Recife-PE. The text is based on the structural approach of social representations. 52 teachers participated in the survey of public schools. We used as data collection instrument replacement technique, a variation of the open interview, which called for an assertive professional to comment on the issue cycles. The data were interpreted using content analysis. The results suggest a zone change that rejects the cycles of learning cycles implemented in public schools, mainly due to the end of the retention of students recommended by it. The existence of a regularity of negative content present in the speech of teachers helps us understand the reasons for adopting this new form of school organization is not giving rise to a democratization of the educational situation of school in the country as a right of citizenship. Thus, we assume that educational policies, while promising, faced with the social representations of teachers.
https://doi.org/10.20396/etd.v14i2.1229
PDF (Português (Brasil))

References

ABRIC, Jean-Claude. A zona muda das representações sociais. In: OLIVEIRA D. C.; CAMPOS, P. H. Representações sociais, uma teoria sem fronteiras. Rio de Janeiro, RJ: Museu da República, 2005. p. 22-34.

ABRIC, Jean-Claude.La recherche du noyau central et de la zone muette des représentations sociales. In: ABRIC, Jean-Claude. (Ed.). Méthodes d’étude des représentations sociales. Saint-Agne: [s.n.], 2003. p. 59-80.

ARROYO. Miguel. Ciclos de desenvolvimento humano e formação de educadores. Educação e Sociedade, n. 68, p.143-162, dez. 1999.

BARDIN, Lawrence. Analise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997. 223p.

BARRETO, Elba Sá; MITRULIS, Eleny. Trajetórias e desafios dos ciclos escolares no Brasil. In: PERRENOUD. Philipe. Os ciclos de aprendizagem: um caminho para combater o fracasso escolar. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 187-226.

BRASIL. Dados do censo escolar. Brasília: MEC; INEP, 2006.

FIGUEIREDO, Eliana Matos de. Relato da prática pedagógica do ciclo de alfabetização. Tópicos Educacionais, Recife, v. 8, p. 33-50, jan./jun. 1990.

FREITAS, Luiz Carlos. Ciclos, seriação e avaliação: confronto de lógicas. São Paulo, SP: Moderna, 2003. (Cotidiano Escolar). 96p.

JACOMINI, Maria Aparecida. A escola e os educadores em tempos de ciclos e progressão continuada: uma análise das experiências no estado de São Paulo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, set./dez. 2004, p. 401-418.

MAINARDES, Jefferson. Escola em ciclos: explorando a multiplicidade de vozes e interpretações sobre o processo de implementação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 29., 2006, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPEd, 2006. p. 1-18.

MAINARDES, Jefferson. Reinterpretando os ciclos de aprendizagem. São Paulo, SP: Cortez, 2007. 240p.

MACHADO, Laeda. Bezerra; ANICETO, Rosimere de Almeida. Núcleo central e periferia das representações sociais de ciclos de aprendizagem entre professores. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, 2010. p.345-363.

MENIN, Maria Suzana de Stefano. Representação social e esteriótipo: a zona muda das Representações Sociais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, n. 1, v. 22, jan./abr. 2006. p. 43-50.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar. 1978.

MOSCOVICI, Serge. Das representações coletivas às representações sociais. In: JODELET. Denise. (Org.). Representações sociais. Rio de Janeiro, RJ: UERJ, 2001. p. 45-66.

PALMA FILHO, João Cardoso; ALVES. Maria Leila; DURAN, Marília Claret. Ciclo básico em São Paulo: memórias da educação nos anos 1980. São Paulo, SP: Xamã, 2003

RECIFE, Secretaria de Educação. Diretoria Geral do Ensino. Tempos de aprendizagem, identidade cidadã e organização da educação escolar em ciclos. Recife: Secretaria de Educação, 2003.

SÁ, Celso Pereira de. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro, RJ: EdUERJ, 1998. 110p.

SÁ, Celso Pereira de. O núcleo central das representações sociais. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.189p

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.