Abstract
This article identifies the likely area change of social representations of learning cycles for teachers in city of Recife-PE. The text is based on the structural approach of social representations. 52 teachers participated in the survey of public schools. We used as data collection instrument replacement technique, a variation of the open interview, which called for an assertive professional to comment on the issue cycles. The data were interpreted using content analysis. The results suggest a zone change that rejects the cycles of learning cycles implemented in public schools, mainly due to the end of the retention of students recommended by it. The existence of a regularity of negative content present in the speech of teachers helps us understand the reasons for adopting this new form of school organization is not giving rise to a democratization of the educational situation of school in the country as a right of citizenship. Thus, we assume that educational policies, while promising, faced with the social representations of teachers.References
ABRIC, Jean-Claude. A zona muda das representações sociais. In: OLIVEIRA D. C.; CAMPOS, P. H. Representações sociais, uma teoria sem fronteiras. Rio de Janeiro, RJ: Museu da República, 2005. p. 22-34.
ABRIC, Jean-Claude.La recherche du noyau central et de la zone muette des représentations sociales. In: ABRIC, Jean-Claude. (Ed.). Méthodes d’étude des représentations sociales. Saint-Agne: [s.n.], 2003. p. 59-80.
ARROYO. Miguel. Ciclos de desenvolvimento humano e formação de educadores. Educação e Sociedade, n. 68, p.143-162, dez. 1999.
BARDIN, Lawrence. Analise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997. 223p.
BARRETO, Elba Sá; MITRULIS, Eleny. Trajetórias e desafios dos ciclos escolares no Brasil. In: PERRENOUD. Philipe. Os ciclos de aprendizagem: um caminho para combater o fracasso escolar. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 187-226.
BRASIL. Dados do censo escolar. Brasília: MEC; INEP, 2006.
FIGUEIREDO, Eliana Matos de. Relato da prática pedagógica do ciclo de alfabetização. Tópicos Educacionais, Recife, v. 8, p. 33-50, jan./jun. 1990.
FREITAS, Luiz Carlos. Ciclos, seriação e avaliação: confronto de lógicas. São Paulo, SP: Moderna, 2003. (Cotidiano Escolar). 96p.
JACOMINI, Maria Aparecida. A escola e os educadores em tempos de ciclos e progressão continuada: uma análise das experiências no estado de São Paulo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, set./dez. 2004, p. 401-418.
MAINARDES, Jefferson. Escola em ciclos: explorando a multiplicidade de vozes e interpretações sobre o processo de implementação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 29., 2006, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPEd, 2006. p. 1-18.
MAINARDES, Jefferson. Reinterpretando os ciclos de aprendizagem. São Paulo, SP: Cortez, 2007. 240p.
MACHADO, Laeda. Bezerra; ANICETO, Rosimere de Almeida. Núcleo central e periferia das representações sociais de ciclos de aprendizagem entre professores. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, 2010. p.345-363.
MENIN, Maria Suzana de Stefano. Representação social e esteriótipo: a zona muda das Representações Sociais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, n. 1, v. 22, jan./abr. 2006. p. 43-50.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar. 1978.
MOSCOVICI, Serge. Das representações coletivas às representações sociais. In: JODELET. Denise. (Org.). Representações sociais. Rio de Janeiro, RJ: UERJ, 2001. p. 45-66.
PALMA FILHO, João Cardoso; ALVES. Maria Leila; DURAN, Marília Claret. Ciclo básico em São Paulo: memórias da educação nos anos 1980. São Paulo, SP: Xamã, 2003
RECIFE, Secretaria de Educação. Diretoria Geral do Ensino. Tempos de aprendizagem, identidade cidadã e organização da educação escolar em ciclos. Recife: Secretaria de Educação, 2003.
SÁ, Celso Pereira de. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro, RJ: EdUERJ, 1998. 110p.
SÁ, Celso Pereira de. O núcleo central das representações sociais. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.189p
The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.