Banner Portal
Blog experiences in research and early childhood education teacher's training
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher’s training. Early childhood education. Educational practices. Information and Communication Technologies (ICT). Blog.

How to Cite

MÜLLER, Fernanda. Blog experiences in research and early childhood education teacher’s training. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 43–61, 2012. DOI: 10.20396/etd.v14i1.1240. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1240. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The paper explores the use of new technologies in research and in early childhood education teacher’s training at School of Education. It shows the trajectory to the blog choice and the implications of its use during early childhood education teacher’s training. Its aim is presenting the analysis of data collected in a private blog, specially from three students records, related to the teachers` training program. The data analysis shows as main categories of concerns and interest of the students: children, routine, planning, space. The blog made easy the learning about the main aspects of early childhood education and showed itself as an important tool for research and teacher’s training.

https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1240
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Artmed, 2006, p. 35 - 46.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

BRASIL. Lei 8069. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, 1990.

BRASIL. Lei 9394. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

CORRÊA, Bianca Cristina. Considerações sobre qualidade na educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, p. 85-112, jul. 2003.

DIAS, Marina Célia Moraes. Early childhood education in brazil: creativity and imagination. Early Childhood Education Journal, v. 4, p. 952-957, 2007.

GANDINI, Lella. Espaços educacionais e de envolvimento pessoal. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 145-158.

GANDINI, Lella; GOLDHABER, Jeanne. Duas reflexões sobre a documentação. In.: GANDINI, Lella; EDWARDS, C. (Org.). Bambini: a abordagem italiana à Educação Infantil. Porto Alegre: Armetd, 2002. p. 150-169.

KARSENTI, Thierry; VILLENEUVE, Stéphane; RABY, Carole. O uso pedagógico das Tecnologias da Informação e da Comunicação na formação dos futuros docentes no Quebec. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, out, 2008 , p. 865-889

KATZ, Lílian. O que podemos aprender com Reggio Emilia? In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 37-55.

KRAMER, Sônia; NUNES, Maria Fernanda. Gestão Pública, formação e identidade de profissionais de Educação Infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 131, p. 423-454, maio/ago., 2007.

KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2001.

LAPIÈRRE, Anne. Os critérios de cientificidade dos métodos qualitativos. In: POUPART, Jean. et al. (Org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 410-435.

LÜDKE, Menga. Evolução da pesquisa em Educação. In: LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo, SP: EPU, 1986.

MACHADO, Maria Lúcia. Desafios iminentes para projetos de formação de profissionais para a Educação Infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 110, Julho, 2000, p. 191-202.

NASCIMENTO, Maria Letícia. Pode-se pensar a creche como espaço de conquista social? Algumas reflexões. In: CONGRESSO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 7., 2004, Coimbra. Anais... Coimbra: [s.n.], 2004

OLIVEIRA, Zilma Moraes Ramos. et al. Construção da identidade docente: relatos de educadores de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 129, p. 547-571, 2006.

SELWYN, Neil. O uso das TIC na educação e a promoção de inclusão social: uma perspectiva crítica do Reino Unido. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, p. 815- 850, out. 2008.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.