Banner Portal
Dialogue in everyday school: Research with children
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Learning. Knowledge. Research. Children.

How to Cite

ALVES, Luciana Pires. Dialogue in everyday school: Research with children. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 281–298, 2010. DOI: 10.20396/etd.v14i1.1253. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1253. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

 Injustices Cognitive Research:giving new meaning to the of cognition, learning and knowledge in the school routine, which we have been developing since January 2008, at the Municipal SchoolAna Nery - SME-D, de Caxias / RJ, seeks to investigate the production of knowledge about reading and writing by children of the the working classes considered by the school as having "learning difficulties". The children with whom we surveyed live on the periphery of the periphery: the neighborhood of Jardim Gramacho -landfill located in the municipality of Duque de Caxias and surrounded by slums. Most families have at the dump their source of income. We discuss the operative logic of children in their daily relationships, taking for granted the assumption of Boaventura deSousa Santos that social injustice is directly related to "cognitiveinjustice." The use of this concept led us to think in school settings: to what extent the concept of cognition with the school work isimbued with the dynamic tools of cognition, limiting the field of action of teaching practices, it disregards the possibilities of invention and problematization? What emerges when we look forfracturing the discourse of "learning difficulties" and how these can be "read" from the perspective of cognitive injustice? Instigated bythese issues, we investigate the formulation of new possibilities foreducational activities from reviewing school-expansionof the concept of cognition, linking it to a political-epistemologicalperspective founded on the  concept of "cognitive injustice."

https://doi.org/10.20396/etd.v14i1.1253
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, L. P. Aprender em vias bifurcantes conhecimentos dobrados de muitas maneiras. Niterói: UFF, 2010. (mimeo).

BENJAMIN, Walter. A criança, o brinquedo, a educação. São Paulo, SP: Summus, 1994.

CERTEAU, Michel de. A Cultura no plural. Papirus, 1995.

COOPERGRAMACHO. Disponível em: http://www.coopergramacho.com.br/. Acesso em:19/04/2009

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o Barroco. 2. ed. Campinas: Papirus, 2000.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. São Paulo, SP: Graal, 2006

DELEUZE, Gilles. Proust e os Signos. 2. ed. Rio de Janeiro:. Forense Universitária, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 5. ed Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1985.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2004. (Coleção Theoria Poiesis Práxis).

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LAROSSA, Jorge. Desejo e realidade: experiência e alteridade na investigação educativa. In: BORBA, Siomara; KOHAN Walter. (Org.). Filosofia, aprendizagem, experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MATURANA, Humberto. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano. São Paulo, SP: Palas Athena, 2004

MATURANA, Humberto. Cogniçao, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG, 2001.

MATURANA, Humerto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento. São Paulo, SP: Palas Athena, 2002.

MATURANA, Humberto; VARELA GARCIA, Francisco J.; ACUÑA LLORENS, Juan. De maquinas e seres vivos: autopoiese: a organização do vivo. 3.ed. Porto Alegre: Artes Medicas, 1997. p 138.

PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal; ALVES, Luciana Pires. Nós e a escola: sujeitos saberes e práticas. Rio de Janeiro, RJ: Rovelle, 2009.

SACRAMENTO, Mércia Helena; VIEIRA, Adriano. Entrevista com Humberto Maturana. Humanitates, v. 1, n. 2, nov. 2004. Disponível em: http://www.humanitates.ucb.br/2/entrevista.htm. Acesso em: 26 mar. 2009.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. São Paulo, SP: Cortez, 2004.

VIEIRA, Ricardo. Entre a escola e o lar: o currículo e os saberes da infância. Lisboa: Fim de Século, 1998. p. 87.

VISVANATHAN, Shiv. Convite para uma guerra da ciência. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. São Paulo, SP: Cortez, 2004.

VON FOERSTER, Heinz Von. Visão e conhecimento: disfunções de segunda ordem.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.