Banner Portal
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Adult education. Teacher training. Dialogue.

How to Cite

SOARES, Leôncio José Gomes; PEDROSO, Ana Paula Ferreira. Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 250–263, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i2.1281. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

The Adult Education is a structured educational modality from the fact that its subjects bring with them a set of experiences and knowledge that should be taken as a guide to their pedagogical practices (Freire, 1978, 1992, 1999). Thus, paying attention to the specifics inherent to the field of adult education, it is assumed that the profile of professionals working in this area should also be differentiated. However, the discussion of the fundamental theoretical basis for the training of these educators remains without parameters as guidelines (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Accordingly, this article presents some reflections on the particularities inherent to the field of Adults Education in order to contextualize this type of education. Then the problem of training teachers is discussed, detailing key challenges. Finally, and without pretending to end this debate, it is intended to list some assumptions advocated by Paulo Freire, especially those related to the dialogicity, in order to contribute to the discussion of the issues mentioned.
https://doi.org/10.20396/etd.v15i2.1281
PDF (Português (Brasil))

References

ARROYO, Miguel. Formar educadores e educadoras de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio José Gomes (Org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autentica, 2006. p. 17-32.

ARROYO, Miguel. Educação de jovens adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio José Gomes; GIOVANETTI, Maria Amélia.; GOMES, Nilma Lino. (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p.19-50.

BARRETO, Vera. Formação Permanente e Continuada. In: SOARES, L.J.G. (Org.) Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p.93-101.

FÁVERO, Osmar, RUMMERT, Sonia Maria, DE VARGAS, Sonia Maria de. A formação de profissionais para a educação de jovens e adultos trabalhadores, In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 22., Caxambu, 1999. Anais da... Caxambu: ANPEd, 1999.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001. 65 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 11 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. 165 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. 245 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 6 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978. 218 p.

HADDAD, Sérgio. (Coord.). O estado da arte das pesquisas em educação de jovens e adultos no Brasil: a produção discente da pós-graduação em educação no período 1986-1998. São Paulo, 2000. 123 p. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/base.php?t=publ_down&y=base&z=16. Acesso em: 10/11/06.

MACHADO, Maria Margarida (Org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Brasília: MEC/Secad; UNESCO, 2008. 184 p.

MOURA, Tânia Maria de Melo. A prática pedagógica dos alfabetizadores de jovens e adultos: uma contribuição de Paulo Freire, Emilia Ferreiro e Vygotsky. Maceió: EDUFAL, 1999. 215 p.

OLIVEIRA, Everton Ferrer de; LOCH, Jussara Margareth de Paula; AGUIAR, Raimundo helvécio Almeida (Org.). Formação de educadores de educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Deriva, 2011. 270 p.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. In: RIBEIRO, Vera Masagão (Org.). Educação de jovens e adultos novos leitores, novas leituras. São Paulo: Mercado de Letras. 2001. 224 p.

PARREIRAS, Patrícia Conceição. Jovens e adultos em processo de escolarização: especificidades etárias e sócio-culturais. Belo Horizonte: PUC/MG, 2001. 15f. Mimeografado. Disponível em: http://www.anped.org.br/24/T1893462217669.doc. Acesso em: 22/07/05.

PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. Estudos e pesquisas sobre formação de educadores de jovens e adultos: análise dos trabalhos e pôsteres aprovados na ANPEd (2000-2005). In: SOARES, Leôncio José Gomes (Org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 281-291.

SILVA, Jerry Adriani. Um estudo sobre as especificidades dos/as educandos/as nas propostas pedagógicas de educação de jovens e adultos-EJA: tudo junto e misturado. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.

SOARES, Leôncio José Gomes. As especificidades na formação do educador de jovens e adultos: um estudo sobre propostas de EJA. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.27, n.2, p.303-322, ago 2011

SOARES, Leôncio José Gomes. O educador de jovens e adultos e sua formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47, p. 83-100, jun. 2008.

SOARES, Leôncio José Gomes (Org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica/SECAD-MEC/UNESCO, 2006. 296p.

SOARES, Leôncio José Gomes. A formação do educador de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio José Gomes (Org.). Aprendendo com a diferença: estudos e pesquisas em educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p. 121-141.

SOARES, Leôncio José Gomes. As políticas de EJA e as necessidades básicas de aprendizagem dos jovens e adultos. In: RIBEIRO, Vera Masagão (Org.). Educação de jovens e adultos: novos leitores, novas leituras. São Paulo: Ação Educativa, 2001, p. 201-224.

UNESCO; BRASIL. Ministério da Educação. Declaração de Hamburgo sobre educação de adultos. In: PAIVA, Jane Paiva; MACHADO, Maria Margarida ; IRELAND, Timothy (Org.). Educação de jovens e adultos: uma memória contemporânea – 1996-2004. Brasília: MEC, 2004.

VÓVIO, Cláudia Lemos. Formação de educadores de jovens e adultos: a apropriação de saberes e práticas conectadas à docência. In: SOARES, Leôncio José Gomes (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: educação de jovens e adultos. Coleção Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 60-77.

ZITKOSKI, Jaime José. Diálogo/dialogicidade. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Org.). Dicionário Paulo Freire. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2010. 439 p.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.