Banner Portal
Elements for thoughts on education, communication and technology: nothing is so new about networks, language and learning
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education.Communication. ICT. History.

How to Cite

MAGALHÃES, Cláudio Márcio; MILL, Daniel. Elements for thoughts on education, communication and technology: nothing is so new about networks, language and learning. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 320–336, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i2.1285. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1285. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

This article aims to show the relation education-communication, noting its implications more evident in the development and critical ICT. The goal is to show that a distorted point-of-view, biased and factual communication and its technological mediation can undermine rather more constructive and mature attitudes of educators wishing to explore the relation-education-communication technology for the benefit of the teaching-learning more effective. The path to this is to demonstrate that the ideas of social networks are thought for some time, showing certain ideological biases residing there. When, indeed, the communication and education fields of study become more delineated and apparently move away, that their paths are different only in artificial perspective and we have to think about education, communication and contemporary technologies in coordination and proactive, seeking improvements in teaching and learning.
https://doi.org/10.20396/etd.v15i2.1285
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T.W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 10.ed. São Paulo: Annablume/Hucitec, 2002.

BELLONI, Maria L. Educação a distância. 5.ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

BRIGGS, A.; BURKE, P. Uma história social da mídia: de Gutemberg à Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

BUFFA, E.; PINTO, G.A. Colégios do século XVI: matriz pedagógico-espacial de nossas escolas. In: BENCOSTTA, M.L. (Org.). Culturas Escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007. p.129-162.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 11.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

COIÇAUD, S. A colaboração institucional na educação a distância. In: LITWIN, E. (Org.). Educação a ditância: temas para o debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed, 2001. p.53-72.

DORFMAN, A.; MATTELART, A. Para ler o Pato Donald: comunicação em massa e colonialismo. 6.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FAVACHO, A.M.P.; MILL, D. Funções do discurso tecnológico na sociedade contemporânea. Pro-Posições, Campinas, v.18, n.3 (53), p.197-214, 2007.

FREIRE, P. Educação e mudança. 31.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 49. reimp. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

KERCKHOVE, D. A pele da cultura: uma investigação sobre a nova realidade eletrônica. Lisboa: Relógio D’Água, 1997.

LEVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 5.ed. São Paulo: Loyola, 2010.

LEVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LITWIN, E. Das tradições à virtualidade. In: LITWIN, E. (Org.). Educação a distância: temas para o debate de uma nova agenda educativa. Porto Alegre: Artmed, 2001. p.13-22

MATTELART, A. História das teorias da comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

MCLUHAN, M. A galáxia de Gutemberg: a formação do homem tipográfico. São Paulo: Editora Nacional, Editora USP, 1972.

MESZAROS, I. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2002.

MILL, D. Sobre a formação de professores no Brasil contemporâneo: pensando a LDB e a educação a distância (EaD) como pontos de partida. In: SOUZA, J.V.A. Formação de professores para a educação básica: dez anos de LDB. Belo Horizonte: Autentica, 2007. p.265-284.

MILL, D.; Fidalgo F. Espaço, tempo e tecnologia no trabalho pedagógico: redimensionamento na Idade Mídia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v.88, n.220, 2007.

MILL, D.; JORGE, G. Letramento, cognição e processos de inclusão em sociedades digitais. Vertentes, Edição Especial, São João Del Rei, 2007.

NEGROPONTE, N. A vida digital. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

PIAGET, J. A construção do real na criança. 3.ed. São Paulo: Ática, 2001.

POLISTCHUK, I.; TRINTA, A. Teorias da comunicação: o pensamento e a prática da Comunicação Social. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

PORTELA, J.L. Do modelo fordista às teorias da reestruturação produtiva: os impactos sobre a cidadania e a formação humana. In: SOUSA, A.A.; OLIVEIRA, E.G. (Org.). Educação profissional: análise contextualizada. Fortaleza: CEFET-CE, 2005. p.33-59.

RABAÇA, C.A.; BARBOSA, G.G. Dicionário de comunicação. 2. ed. São Paulo: Ática, 1995.

RÜDIGER, F. Civilização e barbárie na crítica da cultura contemporânea. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.

RÜDIGER, F. Comunicação e teoria crítica da sociedade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1999.

SANCHO, J.M. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Pualus, 2004.

SILVA, T.T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2.ed., Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SMITH, A. Riqueza das nações. São Paulo: Hemus, 1981.

THOMPSON, J.B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.

VIGOTSKY, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

WOLF, M. Teorias da comunicação. 4.ed. Lisboa: Ed. Presença, 1995.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.