Banner Portal
Analysis of pedagogical project in narratives of self-assessment
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Self-assessment. Pedagogical project. Narratives. E-portfolio assessment. Learning. Distance education

How to Cite

CARVALHO, Marie Jane Soares; RELLA, Eliana. Analysis of pedagogical project in narratives of self-assessment. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 356–375, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i2.1287. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1287. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

 This analysis addresses the scope and limitations of the pedagogical project of a pedagogy course in distance education. The course is aimed at under-certified practicing teachers. The analysis takes into consideration the quality and effectiveness of narratives about learning to answer the question concerning the relevance attributed to self-assessment. A sample of final year learning portfolios was used. Regarding the achievements, results point to the evidence of steadiness in the core faculty; responsive teaching team; evidence of meta-reflection in the narratives; balance between theory and practice; responsiveness of students to the interventions of the teaching staff in their activities; interdisciplinary; limitations indicate that direct counter-argument of students to intervention of the teaching team is meaningless; teaching experience is predominantly focused on classroom practice and cognitive aspects; there is insignificant socio-political approach in the syllabus as well as minimum investment in collaborative work. There have been important advances such as interdisciplinary and meta-reflective development. Yet, there are limitations such as inexpressive peer collaboration and circumscription of the pedagogical project regarding classroom actions.

https://doi.org/10.20396/etd.v15i2.1287
PDF (Português (Brasil))

References

ALBUQUERQUE, Renato A. A formação como elemento indissociável do trabalho docente: o custo do tempo para qualificação de professoras-estudantes. 2011. 173f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Porto Alegre, 2011.

BAUMAN, Zygmunt. A sociedade individualizada: vidas contadas e histórias vividas. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BICUDO, Maria A. V. Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo: Cortez Editora, 2000.

BORDAS, Mérion C.; CARVALHO, Marie Jane S.; NEVADO, Rosane A. Formação de professores: pressupostos pedagógicos do curso de Licenciatura em Pedagogia/EAD. Revista Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre. v. 8, n. 1, p. 143-167, 2005.

CARVALHO, Marie Jane S.; PORTO, Leonardo S. Portfólio educacional: proposta alternativa de avaliação - guia didático. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2005.

CARVALHO, Marie Jane S.; NEVADO, Rosane A.; MENEZES, Crediné. Arquiteturas pedagógicas para a educação a distância. In: NEVADO, Rosane A.; CARVALHO, Marie Jane S.; MENEZES, Crediné. (Org.). Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz, 2007, v. 1, p. 36-52.

GATTI, Bernadetti; BARRETO, Elza de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafio. Brasília: UNESCO, 2009.

GOODSON, Ivor F. The Changing curriculum: studies in social construction. Counterpoints: studies in the postmodern theory of education. v.18, 1997.

GOODSON, Ivor. F. Currículo, Narrative e o future social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, p. 241-252, 2007.

GOODSON, Ivor F. et al. Narrative learning. London; New York: Routledge, 2010.

GOODSON, Ivor F.; GILL, Scherto. Narrative pedagogy: life history and learning. New York: Peter Lang, 2011.

GRASSI, Daiane. Arquiteturas pedagógicas aplicadas à educação a distância. 2010. 78f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Porto Alegre, 2010.

MACHADO, Nádie Christina F. Estudo das trajetórias de letramento em curso de Educação a Distância: o texto, o papel e a tela do computador. 2009. Tese (Doutorado em Educação)-Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Porto Alegre, 2009.

OMERY, Anna. Phenomenology: a method for nursing research. Advances in Nursing Science, v. 5, n. 2, p. 49-64, Jan.1983.

PALM, Torulf. Performance assessment and authentic assessment: a conceptual analysis of the literature. Practical Assesment, Research & Evaluation, v. 13, n. 4, p.1-11, Apr. 2008.

RODRIGUES, Cláudia M. Cruz et al. (Coord.). Relatório de avaliação: Curso de Graduação Licenciatura em Pedagogia a Distância. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Departamento de Engenharia de Produção e Transportes, 2011.

SILVEIRA, Patricia G. Virtualização do conhecimento na formação de professores: estudos na educação a distância. Dissertação. 2011. (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Porto Alegre, 2011.

SEN, Amartya. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SMITH, Dorothy. Institutional ethnography: a sociology for people. Oxford: Alatmira Press, 2005.

TEIXEIRA, Adriano C. Inclusão digital: novas perspectivas para a informática educativa. Ijuí: Ed. Unijui, 2010.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.