Banner Portal
Permanencies and distances of initial education in the first teaching practices related to mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher education. Elementary school. Mathematics teaching.

How to Cite

MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade. Permanencies and distances of initial education in the first teaching practices related to mathematics. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 2, p. 376–394, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i2.1288. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1288. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

The Elementary School teachers’ first experiences after initial education are commonly followed by insecurity and by debates regarding the pressure established in the schools. The lonely and stimulusless work of the pairs causes difficulties to the teachers who are just starting. This research analyses the contributions that cooperation can bring to the Elementary School’s first years teachers’ building process in their initial teaching experiences in a context of reflexive and investigative practices related to Mathematics. The collaborating group was made up by the researcher and two teachers: Mel, who was experiencing her first teaching practices, and Ana, who, although she was newly graduated, has been a teacher for ten years, due to a High School teaching profession course, which enabled her to teach the first years. Cochran-Smith and Lytle (1999), Marcelo (1998), and Schön (1992) studies related to teachers’ education were taken as the basis for this research. The analysis states that the lonely work interferes on the teaching practices and that the insertion in collaborative groups and the reflections on the practices, besides providing the teacher with security, enables the theorization of the practice.

https://doi.org/10.20396/etd.v15i2.1288
PDF (Português (Brasil))

References

ALRØ, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

COCHRAN-SMITH, M.; LYTLE, S. L. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, USA, n. 24, p. 249–305, 1999.

COCHRAN-SMITH, M.; LYTLE, S. L. Inquiry as stance: practitioner research for the next generation. New York: Teachers College Press, 2009.

FIORENTINI, D.; COSTA, G. L. M. Enfoques da formação docente e imagens associadas de professor de Matemática. Contrapostos – Revista de Educação da Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, RS, ano 2, n.6, p.309-324, set/dez 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livros, 2008.

MARCELO, C. Pesquisa sobre a formação de professores: o conhecimento sobre aprender a ensinar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 9, p. 52-75, set./dez, 1998.

SCHÖN, D. A. A prática reflexiva. New York: Basic Books, 1983.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Editora Porto, 1992. p. 77-91.

SUÁREZ, D. H. A documentação narrativa de experiências pedagógicas como estratégia de pesquisa-ação-formação de docentes. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana M. N.(Org.). Narrativas de formação e saberes biográficos. Natal: EDUFRN, São Paulo: PAULUS, 2008. p. 103-122. (Coleção Pesquisa (Auto)Biográfica – Educação).

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à sua formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, p. 5-24, jan./abr, 2000.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.