Banner Portal
Change language for mathematics and its language web implications for interpretation of mathematical problems
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical education. Communication. Technology. Web Language.

How to Cite

KALINKE, Marco Aurelio; ALMOULOUD, Saddo Ag. Change language for mathematics and its language web implications for interpretation of mathematical problems. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 15, n. 1, p. 201–219, 2013. DOI: 10.20396/etd.v15i1.1302. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1302. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

 

The core goal of this research is to verify how the application of the "web language" used in Virtual Learning Environments (VLE), over the mathematical symbolic language, can interfere in the interpretation of mathematical problems formulated with the use of the web language. For answering this question, a qualitative research mixed with quantitative aspects that can contribute for understanding the phenomena’s involved was held. The analysis of the data researched permitted to conclude that the web language, conjugated to the media on it is inserted, can bring problems of interpretation and comprehension about the statements of the problems. It is realized that the difficulties are more evident when the computer media is used, rather than the paper media. The subjects manage to interpret in a correct way the statements proposed in the web language, and they also manage to use the computer to solve problems that utilize mathematical symbology, as long as they have access to the necessary resources. The junction of the computer media and the web language presented difficulties to the participating subjects in the research. For remedying or minimizing these problems, it is suggested that should occur an improvement in the communication between the user and the text presented to him. To comply with this suggestion, the texts used in VLE must be elaborated so that they are suitable to the form of reading practiced on the web. The use of these resources in the writing of the text, if it doesn’t guarantee the elimination of the problems observed, can open a new perspective of the analysis for these problems.

https://doi.org/10.20396/etd.v15i1.1302
PDF (Português (Brasil))

References

BORBA, M. de C.; MALHEIROS, A. P. dos S.; ZULATTO, R. B. A. Educação a distância online. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

BORBA, M. de C.; MALHEIROS, A. P.; MALTEMPI, M. V. dos S. Internet Avançada e Educação Matemática: novos desafios para o ensino e aprendizagem on-line. Renote: Revista de Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 3, n. 1, maio 2005.

BORBA, M. de C. A pesquisa qualitativa em educação matemática. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., 2004, Caxambu. Anais da... Caxambu: ANPEd, 2004. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/igce/pgem/home/frames/downloads/artigos/borba/minicurso-borba.doc. Acesso em: 10 jun. 2011.

CAETANO, P. L. Web semântica: novas possibilidades de se criar textos. In: Encontro do Celsul, 5., 2003, Curitiba. Anais do... Curitiba: Celsul, 2003. Disponível em: http://celsul.org.br/Encontros/05/pdf/168.pdf. Acesso em: 10 abr. 2011.

CYBIS, W. de A. et al. Ergonomia em software educacional: a possível integração entre usabilidade e aprendizagem. In: WORKSHOP SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS, 2., 1999, Campinas, SP. Atas do... Campinas, SP: [s.n.], 1999. Disponível em: http://www.unicamp.br/~ihc99/Ihc99/AtasIHC99/art24.pdf. Acesso em: 10 jan. 2012.

FACHINETTO, E. A. O hipertexto e as práticas de leitura. Revista Letra Magna: revista eletrônica de divulgação científica em língua portuguesa, linguística e literatura, Guarujá, ano 2, n. 3, 2005. Disponível em: http://www.letramagna.com/Eliane_Arbusti_Fachinetto.pdf. Acesso em: 22 mar. 2011.

GAMEZ, Luciano. TICESE – Técnica de inspeção de conformidade ergonômica de software educacional. 1998. Dissertação (Mestrado em Engenharia Humana) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia Humana, Universidade do Minho, Minho, 1998.

HOELZEL, C. G. M. Design ergonômico de interfaces gráficas humano-computador: um modelo de processo. 2004. 171 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Setor de Ciências Tecnológicas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1993.

NIELSEN, J. How users read on the Web. In: Nielsen Norman Group, 2007. Disponível em: http://www.useit.com/alertbox/9710a.htmlf. Acesso em: 1 mar. 2012.

RAMOS, E. M. F. Análise ergonômica do sistema hipernet buscando o aprendizado da cooperação e da autonomia. 1996. 353 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Setor de Ciências Tecnológicas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1996.

SALMAZO, R. Atitudes e procedimentos de alunos frente à leitura e interpretação de textos nas aulas de matemática. 2005. 122 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v.23, n.81, p.143-160, dez. 2002.

TIKHOMIROV O. K. The psychological consequences of computerization. In: WERTSCH, J. V. (Ed.). The concept of activity in soviet psychology. New York: M.E.Sharpe, 1981. p. 256–278.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.