Banner Portal
The moral disenchantment of the public school: an essay of critical comprehension
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Moral education. Public school. School-enterprise. Disenchantment.

How to Cite

FERREIRA, Gabriel Lelis da Fonseca; SOUSA, Carlos Alberto Lopes. The moral disenchantment of the public school: an essay of critical comprehension. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 233–248, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i2.1317. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1317. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This essay, which is based upon the perspective of a comprehensive and critical sociology, aims to contribute to the understanding and critique of a recent trend in Brazilian elementary school, herein called “moral disenchantment”. This is a social phenomenon that represents the gradual “reduction of moral diversity” in elementary schools due to a reconfiguration of both the educational demands from the society and the institutional offer of schools. Both press for the genesis of a new kind of moral education, whose contours, more or less uniform, reveal traces of a “business ethics”. This ethics tends to conceive of education increasingly as the “delivery of a service” and less as “humanistic formation”. In this essay, particular attention is given to the case of “public school”, which has gradually come to assume certain moral aspects of the so-called “school-enterprise”, in this general movement of homogenization of school moral diversity in Brazil. The analysis of the effects of disenchantment on the public school is carried out in a comparative perspective, given the same effects on other types of school: the “Catholic school” and “military” school”.

https://doi.org/10.20396/etd.v16i2.1317
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=293&Itemid=358. Acesso em: 16 jan. 2014.

DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. São Paulo: Melhoramentos, 1955.

DURKHEIM, Émile. Da divisão do trabalho social. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

DURKHEIM, Émile. Lições de sociologia. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

GERTH, Hans Heinrich.; MILLS, Charles Wright (Org.). Max Weber: ensaios de sociologia. Rio de Janeiro: Guanabara, 1982.

KOHLBERG, Lawrence. Psicologia del desarrollo moral. Bilbao: Editorial Descleés de Brouwer, 1982.

POCHMANN, Marcio. Estrutura social no Brasil: mudanças recentes. Serviço Social & Sociedade. São Paulo, n. 104, dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sssoc/n104/04.pdf. Acesso em: 21 ago. 2014.

REDE PITÁGORAS. Conteúdos disponíveis no site: http://www.redepitagoras.com.br/pagina/9/home.aspx. Acesso em: 11 maio 2014.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Sobre a Secretaria; Leis e Diretrizes; Regimento Escolar das Instituições Educacionais de Rede Pública de Ensino do Distrito Federal. Disponível em: http://antigo.se.df.gov.br/sites/400/402/00002676.pdf. Acesso em: 10 maio. 2014.

TAVOLARO, Sérgio Barreira de Faria. Existe uma modernidade brasileira?: reflexões em torno de um dilema brasileiro. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v.20, n. 59, p. 5-22, out. 2005.

TOCQUEVILLE, Alexis de. A democracia na América. Belo Horizonte : Itatiaia; Edusp, 1998.

WEBER, Max. A ética protestante e o espirito do capitalismo. Brasilia: Editora UnB, 1981.

WEBER, Max. A ciência como vocação. In: GERTH, Hans Heinrich.; MILLS, Charles Wright (Org.). Max Weber: ensaios de sociologia. Rio de Janeiro: Guanabara, 1982. p. 154-183

WEBER, Max. Metodologia das ciências sociais. 4. ed. São Paulo: Cortez; Campinas: Ed. UNICAMP, 2001.

WEBER, Max. Economia e sociedade. 4. ed. Brasília: Ed. UnB, 2009. v.1

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.