Banner Portal
Em foco uma escola pública paulista de educação básica discussing on school failure in view of Bernard Charlot: in focus a public school of basic education paulista
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School failure. Evaluation of basic education. Education professionals

How to Cite

SENICATO, Renato Bellotti; OMETTO, Cláudia Beatriz de Castro Nascimento. Em foco uma escola pública paulista de educação básica discussing on school failure in view of Bernard Charlot: in focus a public school of basic education paulista. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 249–267, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i2.1318. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1318. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article is the result of a research project funded by CNPq / CAPES period of 2013-2014, developed in a school serving students from elementary education II and high school. The project aims to understand aspects of the training of readers and writers in the elementary school,  since it is concerned with the admission of students not literate in the sixth year. As part of the wider project developed a research project to understand how Bernard Charlot comprises a school, place of training of young people, since for him is in relation with the knowledge that subjects participating in different modes of the process social reproduction signifying their school experience and transforming itself. Methodologically, the Lessons Collective Pedagogical Work with teachers and classes that involved working with reading and writing were audio recorded during the year 2013 so they could be analyzed. We also take as material for analysis electronic correspondence exchanged between teachers and researchers, as well as the materials posted on social networks of which we were part. In this paper, we question the subtle interface between assessments and large-scale production of school failure relating it to media fanfare. Points to resistance from educators to current accountability policies in education, which cross the pedagogical work "tying" the curriculum does not always mean a certain school communities to certain contents. It is noteworthy, in this process, the importance of collective work in lieu of the prescriptive official eterminations.

https://doi.org/10.20396/etd.v16i2.1318
PDF (Português (Brasil))

References

BAKTHIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2002.

BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr.-jun. 2012.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Trad. Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

COELHO, Maria Inês de Matos. Vinte anos de avaliação da educação básica no Brasil: aprendizagens e desafios. Ensaio: aval. pol. públ. educ., Rio de Janeiro, v. 16, n. 59, p.229-258, abr./jun. 2008.

CRISTOFOLETI, Rita de Cássia; MARTANI, Bárbara Fernanda; OMETTO, Cláudia Beatriz Castro Nascimento. Um olhar para a sala de aula e para as crianças que não aprendem: considerações sobre a questão do fracasso escolar. In: CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho et al. (Org.). Formação de professores: compromissos e desafios da educação pública. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013. p. 539-545. v. 2

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collége de France, pronunciada em 2 de Dezembro de 1970. 17. ed. São Paulo: Loyola, 2008. Disponível em: http://www.inep.gov.br/imprensa/noticias/outras/news03_19.htm Acesso em 20 de nov. 2012.

JAEGER, Werner. Paideia: a formação do homem grego. 5. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

MARIGUELA, Adriana Duarte Bonini; SENICATO, Renato Bellotti. A educação como efeito multiplicador. In: SILVA, Luzia Batista de Oliveira et. al. (Org). O diálogo em educação: uma caminho ou uma nova paideia para uma reflexão sobre a educação em uma sociedade de consumidores. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

RODRIGUES, Rubens Luiz. Democratização e cultura no debate educacional brasileiro: tensões e articulações entre igualdade e pluralidade. Vertentes, São João Del Rei, v. 1, n. 33, p.9-20, jan./jun. 2009.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 10.ed. São Paulo: Ática, 2002.

TRÓPIA, Guilherme; CALDEIRA, Ademir Donizeti. Vínculo entre relação com o saber de Bernhard Charlot e categorias bachelardianas. Educação, Porto Alegre, v.34, n. 3, p. 369-375, set./dez. 2011.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.