Banner Portal
The use of new technologies in an experimental school of Rio de Janeiro
PDF (Português (Brasil))

Keywords

New technologies. Evaluation. Currculum.

How to Cite

MOURA, Diego Luz; SOUSA, Cleyton Batista. The use of new technologies in an experimental school of Rio de Janeiro. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 346–361, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i2.1323. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1323. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The use of new technologies in the educational environment is considered an innovative competence for teaching. The dialogue with the school culture must incorporate this form of communication in your way to see the world. In Rio de Janeiro, the Educopédia has been an interesting strategy. Investigated an experimental school students who use this resource since 2010. The methodology of this research was a survey of opinions of the type of quantitative survey. For data collection the Delphi technique for the construction of a Likert scale was used. We used 3 consecutive rounds to reach a consensus among informants. A sample of the interview in 3 rounds consisted of 50 students, 25 males and 25 females. Students support the insertion of new technologies in school and suggest that this could be explored further. We observed that the Educopédia is still not widely used in the classroom. All courses have low utilization in the perception of the students, especially English,
physical education and music education. We believe that this feature requires adjustments in your application. Greater focus on training teachers to work with the new process technologies is required. Games are one of the Educopédia resources that students like and at the same time, the least use in the lassroom. This illustrates that lack a strategy that seeks to recognize the profile and interest of students.

https://doi.org/10.20396/etd.v16i2.1323
PDF (Português (Brasil))

References

AFONSO, Mariangela da Rosa. Aspectos interferentes na qualidade dos programas de mestrado em Educação Física no Brasil: um estudo descritivo. 1992. 107f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, 1992.

BAUER, Martin.; GASKEL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

DESTRO, Denise de Souza. A política curricular em Educação Física do Município de Juiz de Fora-MG: hibridismo entre o contexto de produção do texto político e o contexto da prática. 2004. 168f. Dissertação (Mestrado Educação) – Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

FREIRE, Elisabete dos Santos.; OLIVEIRA, José Guilmar Mariz de. Educação Física no Ensino Fundamental: identificando o conhecimento de natureza conceitual, procedimental e atitudinal. Motriz, Rio Claro, v.10, n.3, p. 140-151, set./dez. 2004. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/motriz/10n3/07FES.pdf.Acesso em: 10 Jan. 2014.

GARCIA, Marta Fernandes. Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 79-87, jan./abr. 2011. Disponível em: http://eduem.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16108/8715. Acesso em: 07 Ago. 2014.

GIMENO SACRISTAN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 2008.

HAYDT, Regina Celia. Curso de didática geral. 8. ed. São Paulo: Ática, 2006.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1996.

LINSTONE, Harrold.; TUROFF, Murray (Ed.). The Delphi method: techniques and applications. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing , 1975.

LOVISOLO, Hugo. Atividade física, educação e saúde. Rio de Janeiro: Sprint, 2000.

NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PERRENOUD, Phileppe. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

QUEVEDO, Angelita. O ensino semipresencial do ponto de vista do aluno. Revista e- curriculum, São Paulo, v.7, n.1, p. 1-21, Abril. 2011. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/viewFile/5678/4004. Acesso em: 15 Dez. 2013.

SILVA, Tomas Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SOUZA JUNIOR, Marcícilo.; SANTIAGO, Eliete.; TAVARES, Marcelo. Currículo e saberes escolares: ambigüidades, dúvidas e conflitos. Pro-posições, Campinas, v. 22, n. 1, p. 183-196, jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v22n1/14.pdf. Acesso em: 5 fev. 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

THOMAS, Jerry.; NELSON, Jack. Métodos de pesquisa em educação física. 3. ed. São Paulo: Artmed, 2002.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.