Banner Portal
Atlas.ti as a tool for analysis of qualitative research according phenomenological approach
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Research methodology. Qualitative research. Phenomenological approach. Research tools.

How to Cite

KLÜBER, Tiago Emanuel. Atlas.ti as a tool for analysis of qualitative research according phenomenological approach. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 5–23, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i1.1326. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1326. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

There’s, in the context of research in the humanities and social sciences, an emerging discussion about the use of new technologies in analytical processes, therefore, what concerns to the use of qualitative or quantitative data analysis software. In this perspective, this paper, we present the potential of using Atlas.t.i software, guided by way of thinking the qualitative research according to a phenomenological approach. The question we set up is the following: how to show the potential of the Atlas ti software when used as an analytical tool in the phenomenological approach research? As long as the question we discus about phenomenology, the software, and about the potential and cautions arising from its use in this research approach.

https://doi.org/10.20396/etd.v16i1.1326
PDF (Português (Brasil))

References

BICUDO. Maria Aparecida Viggiani. A hermenêutica e o trabalho do professor de matemática. Cadernos da Sociedade de Estudos e Pesquisa Qualitativos, São Paulo, v. 3, n. 3, 1993, p. 61-94.

BICUDO. Maria Aparecida Viggiani. Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo:Cortez, 2000.

BICUDO. Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.) Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 99-112.

BICUDO. Maria Aparecida Viggiani. Filosofia da educação matemática segundo uma perspectiva fenomenológica. In: BICUDO. Maria Aparecida Viggiani. (Org.). Filosofia da educação matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: UNESP, 2010, p. 23-47.

BICUDO. Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa: segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.

FERNANDES, Eugénia. M.; MAIA, Ângela. Grounded theory. In: FERNANDES, Eugénia. M., ALMEIDA, Leandro da Silva (Org.). Métodos e técnicas de avaliação: contributos para a prática e investigação. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia, 2001, p. 46-79.

GIORGI, Amadeo. Sobre o método fenomenológico utilizado como método de pesquisa qualitativa nas ciências humanas: teoria, prática e avaliação. In: POUPART, Jean. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Trad. Ana Cristina Nasser, 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 386-409.

HERNÁNDES-JIMÉNEZ, Daniel. Construcción del significado de la evaluación de un programa académico de ingeniaría: una aproximación fenomenológica. Acta Académica, San José, Costa Rica, n.51, p.63-90, 2012.

HUSSERL, Edmund. A idéia de fenomenologia. Tradução: Artur Mourão. Rio de Janeiro:Edições 70, 1989.

LAGE, Maria Campos. Os softwares tipo CAQDAS e a sua contribuição para a pesquisa qualitativa em educação. ETD – Educ. Tem. Dig., Campinas, v.12, n.2, p.42-58, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/etd/article/view/2302. Acesso em: 21 jan.2014.

LAGE, Maria Campos; GODOY, Arilda Schmidt. O uso do computador na análise de dados qualitativos: questões emergentes. RAM: Rev. Adm. Mackenzie, São Paulo, v.9, n.4, jun.2008. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S1678-69712008000400006. Acesso

em: 21 jan.2014.

LAPERRIÈRE, Anne. A teorização enraizada (grounded theory): procedimento analítico e comparação com outras abordagens similares. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Trad. Ana Cristina Nasser. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p.353-385.

MOURA, Carlos Alberto Ribeiro de. Crítica da razão na fenomenologia. São Paulo: Nova Stela; USP, 1989.

TEIXEIRA, Alex Niche; BECKER, Fernando. Novas possibilidades da pesquisa qualitativa via sistemas CAQDAS. Sociologias, Porto Alegre, n.5, jun. 2001. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S1517-45222001000100006. Acesso em: 21 jan. 2014. .

WALTER, Silvana Anita; BACH, Tatiana Marceda. Adeus papel, marca-textos, tesoura e cola: inovando o processo de análise de conteúdo por meio do Atlas.ti. In: SEMINÁRIOS DE EMPREENDEDORISMO E EDUCAÇÃO, 12., 2009, São Paulo. Anais... São Paulo: USP: 2009, p.1-17.

WEITZMAN, Eben. Analyzing qualitative Data with Computer Software. HSK Health Services Research. Boston, v.34, n.5, pt.2, p.1241-1263, Dec.1999.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.