Banner Portal
Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Research in education. Concepts of knowledge. Epistemology. Production of knowledge.

How to Cite

ALMEIDA, Natalia Regina. Research in education and concepts of knowledge: the production of knowledge in question. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 24–35, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i1.1327. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1327. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In the field of knowledge in education, discussion about the treatment given to its definition as a field, investigative object and different possibilities theoretical-methodological, epistemological, was frequent in the last decades of the twentieth century. In this perspective, the aspects that relate to the process of construction and production of research in the field of education and knowledge of different theoretical and methodological possibilities deserve more theoretical and conceptual investment. Thus, this paper, from the literature, aims to present a brief discussion of the different conceptions of knowledge in the construction of research in the field of knowledge in education and two theoretical and methodological positions the practice of educational research. As a final consideration, the intention of this article is not to exhaust the issue in question, for there are many issues that permeate the practice of educational research.
https://doi.org/10.20396/etd.v16i1.1327
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Relevância e aplicabilidade na pesquisa em educação. Cad. Pesqui., São Paulo, n.113, p.39-50, jul. 2001.

GATTI, Bernardete Angelina. Pós-graduação e pesquisa em educação no Brasil. 1978-1981. Cad. Pesqui., São Paulo, n. 44, p.3-17, fev. 1983.

GATTI, Bernardete Angelina. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cad. Pesqui., São Paulo, n. 113, p. 65-81, jul. 2001.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX. 1914-1991. São Paulo:Companhia das Letras, 1995, p. 11- 26, 537-562.

HOSTINS, Regina Célia Linhares. Formação de pesquisadores na pós-graduação em educação: embates ontológicos e epistemológicos. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 27., 2006, Caxambu. Anais do... Rio de Janeiro: ANPEd, 2006.

IANNI, Octavio. A sociedade global. 13. ed., Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008, p.167-183.

KUENZER, Acácia Zeneida; MORAES, Maria Célia Marcondes de. Temas e tramas na pósgraduação em educação. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 93, dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S010173302005000400015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 set. 2010.

LÖWY, Michael. Ideologias e ciência social: elementos para uma análise marxista. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1988.

LÖWY, Michael. As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Münchhausen. Marxismo e Positivismo na Sociologia do conhecimento. São Paulo: Cortez, 2009.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda. A pesquisa e a criação de conhecimentos na pós-graduação em educação no Brasil: conversas com Maria Célia Moraes e Acácia Kuenzer. Educ. Soc., Campinas, v. 27, n. 95, ago. 2006. Disponível em:

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010173302006000200013&lng=e

n&nrm=iso. Acesso em: 20 set. 2010.

PORTUGAL, Adriana Doyle. Considerações acerca da atual produção de conhecimento de inspiração marxista em filosofia da educação: uma perspectiva marxista. 2008. 115f. (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

SADER, Emir. A refundação do Estado e da Política. In: NOVAES, Adauto (Org.). A crise do Estado-nação. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003, p. 307- 321.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências social: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

WACHOWICZ, Lílian Anna. Dialética na pesquisa em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v.2, n.3, p.175-185, jan./jun. 2001.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.