Banner Portal
Valuing the epistemological reading in educational research
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Epistemology. Research. Education.

How to Cite

RODRIGUES, Susy Cristina. Valuing the epistemological reading in educational research. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 16, n. 1, p. 36–47, 2014. DOI: 10.20396/etd.v16i1.1328. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1328. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

We have shown here the importance of studies of epistemology for questioning, deconstructing prejudices and contribution to the qualified elaboration in the production of scientific knowledge.  The epistemological reading of a survey completed with the title appears: "The invented adolescence and the subjects who invent themselves in the social participation: captures and ruptures" (CAMPOS, 2008), with theoretical basis of Sánchez Gamboa (2012, 2013). At the end of this reading, after identifying the paradigmatic matrix between the construction of question and answer in this research, we propose thinking about the limits, mistakes, successes and choices in the research, based on the value of epistemology.
https://doi.org/10.20396/etd.v16i1.1328
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES-MAZZOTTI; Alda Judith; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas ciências naturais e sociais. São Paulo, SP: Pioneira, 1998. 203 p.

CAMPOS, Maria Teresa de Arruda. A adolescência inventada e os sujeitos que se inventam na participação social: capturas e rupturas. 2008. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas SP, 2008.

CORTELLA, Mario Sergio. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. 4. ed. 2001; São Paulo, SP: Cortez; Instituto Paulo Freire, 166 p. (Coleção Prospectiva, 5);

DELEUZE, Gilles; PARNET; Claire. Diálogos. Tradução Eloisa A. Ribeiro. São Paulo, SP: Editora Escuta, 1998. 184 p.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Petrópolis, RJ: Vozes, 1971. 256 p.

GALLO, Silvio. Em torno de uma educação menor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.1, n.1, p. 169-178, fev.1976.

GRANGER, Gilles-Gaston. A ciência e as ciências. Tradução Roberto Leal Ferreira. São Paulo (SP): Editora da Universidade Estadual Paulista, 1994. 122 p.

MEAD, Margaret. Adolescencia y cultura en Samoa. Barcelona: Paidós, 1971. Apud CAMPOS, Maria Teresa de Arruda. A adolescência inventada e os sujeitos que se inventam na participação social: capturas e rupturas. 2008. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2008.

ROMANO, Roberto. A crise dos paradigmas e a emergência de reflexão ética, hoje. In: Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 19, n. 65, p. 65-100, dez.1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73301998000400003&lng=en&nrm=iso. ISSN 0101-7330. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73301998000400003. Acesso em 22 de jan. 2014.

SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio . Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 2. ed. Chapecó: Argos, 2012. 212 p.

SÁNCHEZ GAMBOA, Silvio. Projetos de pesquisa, fundamentos lógicos: a dialética entre perguntas e respostas. Chapecó: Argos, 2013.159 p.

VOLPATO, Gilson. Pérolas da redação científica. São Paulo, SP: Cultura Acadêmica Editora. 2010. 188 p.

TIBA, Içami. Puberdade e “adolescência”: desenvolvimento biopsicossocial. São Paulo, SP: Agora, 1986. 231 p.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.