Banner Portal
Above all, let tha school teach us. In defense of the school for the deaf
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School. Deaf Education. Experience. Deaf movement.

How to Cite

LOPES, Maura Corcini; VEIGA-NETO, Alfredo. Above all, let tha school teach us. In defense of the school for the deaf. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 19, n. 4, p. 691–704, 2017. DOI: 10.20396/etd.v19i4.8648637. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648637. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

Struggle has been a condition of the deaf existence. In May 2011, deaf people from all over Brazil took the streets in defense of the deaf school. It was an unprecedented movement in the Brazilian deaf history. Mobilized, deaf intellectuals wrote a letter to the Minister of Education in which the deaf, in tune with their time, stated the right to education that could meet their linguistic and cultural specificities. The mobilization in defense of the school occupied the streets when the National Institute of Deaf Education (INES) was about to be closed. In the letter, the deaf agreed that impaired children and youths should attend school, but disagreed that the inclusive school was the only and the best setting for students to learn. Considering discourses for inclusion, the deaf claimed that they wanted to mingle with other Brazilian citizens; however, above all, they wanted that the school could teach. Grounded on Foucauldian Studies articulated with Deaf Studies in Education, this paper analyzes documents and deaf narratives in defense of the deaf school. Deafness is understood as an experience of subjectivation that is constituted, among other intersections, by the school and the exercises of deaf freedom and living in the school.
https://doi.org/10.20396/etd.v19i4.8648637
PDF (Português (Brasil))

References

BRITO, Fabio Bezerra de. O movimento social surdo e a campanha pela oficialização da língua brasileira de sinais. Brasil. 2013. 276 f. Tese. (Tese em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, SP: 2013.

CAMPELLO, Ana Regina; REZENDE, Patrícia Luiza Ferreira. Em defesa da escola bilíngue para surdos: a história de lutas do movimento surdo brasileiro. Educar em Revista, Curitiba, PR: 2014. n. 2, p. 71-92.

CASTRO, Edgardo. Vocabulário Foucault. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2009. 478p.

DAVIS, Lennard. Enforcing normalcy: disability, deafness, and the body. London; New York: Verso, 1995. 203 p.

FOUCAULT, Michel. O retorno da moral. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V. Rio de Janeiro, RJ: Forense universitária, 2004. p. 252-263.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2004. 680 p.

FOUCAULT, Michel. A filosofia analítica da política. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos V. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2004c. p. 37-55.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes, 2010. 380p.

LOPES, Maura Corcini; MORGENSTERN, Juliane Marschall. Inclusão como matriz de experiência. Pro-posições. Mai./ago. 2014 v. 25, n. 2 (74). p. 177-193.

LOPES, Maura Corcini; THOMA, Adriana da Silva. Subjectivation, normalisation et constitution de l’éthos sourd: politques publiques et paradoxes contemporains. La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, Paris, 2013. n. 64, p. 105-116.

LOPES, Maura Corcini; VEIGA-NETO, Alfredo. Marcadores culturais surdos: quando eles se constituem no espaço escolar. Perspectiva, Florianópolis, SC: 2006. v. 24, n. especial. p. 81-100.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A pedagogia, a democracia, a escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2014. 237 p.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola. Uma questão política. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013. 174 p.

ROCHA, Solange Maria da. Antíteses, díades, dicotomias no jogo entre memória e apagamento presentes nas narrativas da história da educação de surdos: um olhar para o Instituto Nacional de Educação de Surdos (1856/1961). Brasil. 2009. 160 f. Tese (Tese em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, RJ: 2009.

SACKS, Oliver. Apresentação. In: CAPOVILLA, Fernando César; RAPHAEL, Walkiria. Dicionário enciclopédico ilustrado trilíngüe da Língua de Sinais Brasileira. 2 ed. vol. 1, São Paulo, SP: Edusp. 2001.

THOMA, Adriana da Silva; KLEIN, Madalena. Experiências educacionais, movimentos e lutas surdas como condições de possibilidade para uma educação de surdos no Brasil. Cadernos de Educação, Pelotas, RS: 2010. v. 1, n. 36, p. 107-131.

WIEVIORKA, Michel. A diferença. Lisboa, PT: FENDA, 2002. 241 p.

WITCHS, Pedro Henrique; LOPES, Maura Corcini. Educação de surdos e governamentalidade linguística no Estado Novo (Brasil, 1934-1948). História da Educação, Porto Alegre, RS: 2015. v. 19, n. 47, p. 175-195.

WITCHS, Pedro Henrique; LOPES, Maura Corcini. Surdez como matriz de experiência. Revista Espaço, Rio de Janeiro, RJ: 2015. v. 43, p. 32-48.

WITCHS, Pedro Henrique. A educação de surdos no Estado Novo: práticas que constituem uma brasilidade surda. Brasil. 2014. 110 f. Dissertação (Dissertação em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). São Leopoldo, RS: 2014.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.