Abstract
References
ANDRADE, Carlos Drummond de. Obra poética. Rio de Janeiro, RJ: Nova Aguilar, 2002.
AQUINO, Julio Groppa. Disjunção, dispersão e dissensão da educação contemporânea. In: SARAIVA, Karla; MARCELLO, Fabiana de Amorim. (Orgs.). Estudos culturais e educação: desafios atuais. Canoas, RS: ULBRA, 2012. p.137-158.
AQUINO, Julio Groppa. O pensamento como desordem: repercussões do legado foucaultiano. Pro-posições, Campinas, SP: maio/ago. 2014. v. 25, n. 2 (74), p. 83-101.
AQUINO, Julio Groppa. Diálogos em delay: especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico. Educação e Pesquisa, São Paulo, SP: 2016 [ahead of print]. Disponível em: https://goo.gl/uTQrsh. Acesso em: 10 abr. 2017.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 3.ed. São Paulo, SP: Perspectiva, 1992.
AZANHA, José Mário Pires. Educação: alguns escritos. São Paulo, SP: Editora Nacional, 1987.
CANDIOTTO. Cesar. Ética e política em Michel Foucault. Trans/Form/Ação, Marília, SP: 2010. v. 33, n. 2, p. 157-176.
CORAZZA, Sandra Mara. Currículo e didática da tradução: vontade, criação e crítica. Educação e Realidade, Porto Alegre, RS: out./dez. 2016. v. 41, n. 4, p. 1313-1335.
DEACON, Roger; PARKER, Ben. Escolarização dos cidadãos ou civilização da sociedade? In: SILVA, Luiz Heron da. (Org.). A escola cidadã no contexto da globalização. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998. p.138-153.
ENGUITA. Mariano F. A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre, RS: Artes Médicas. 1989.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 14.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.
FOUCAULT, Michel. Michel Foucault entrevistado por Hubert L. Dreyfus e Paul Rabinow. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 1995. p. 253-278.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo, SP: Loyola, 1996.
FOUCAULT, Michel. O que são as Luzes? In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Ditos e Escritos II. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2000. p. 335-351.
FOUCAULT, Michel. O cuidado com a verdade. In: FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. Ditos e Escritos V. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2004. p. 240-251.
FOUCAULT, Michel. O nascimento de um mundo. In: FOUCAULT, Michel. Filosofia, diagnóstico do presente e verdade. Ditos e Escritos X. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2014. p.51-54.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1974.
ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Petrópolis, RJ: Vozes, 1973.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013.
NOGUERA-RAMÍREZ, Carlos Ernesto. Pedagogia e governamentalidade ou Da Modernidade como uma sociedade educativa. Belo Horizontes, MG: Autêntica, 2011.
VARELA, Julia. Categorias espaço-temporais e socialização escolar: do individualismo ao narcisismo. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Escola básica na virada do século. São Paulo, SP: Cortez, 1999. p. 73-106.
VELOSO, Caetano. Oração ao tempo. In: FERRAZ, Eucanaã. (Org.). Letra só. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2003. p. 247.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade. Campinas, SP: set./dez. 2007. v. 28, n. 101, p. 1287-1302.
The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.