Banner Portal
The care of the self as an experience of thought
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Care o f the self
Biopolitics
Philosophy teaching
Enlightment.

How to Cite

GELAMO, Rodrigo Pelloso; ALELÚIA, José Roberto Sanábria; ROSA, Álvaro Matheus Valim. The care of the self as an experience of thought: a reflexion from an informal space of education . ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 3, p. 797–817, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i3.8652382. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652382. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to reflect on theoretical and practical activities developed in the project "Transmitting knowledge or experience in Philosophy teaching: limits and possibilities". The project aimed to relate academic and daily knowledge in order to satisfy demands and needs that would consider the reality of educators, students and pre-service teachers involved in the process of developing the proposed activities. Specifically, the project aimed to provide philosophical experiences, without relying on methodologies or teaching practices that would justify the traditional structure of content transmission. We have started from the idea that it was possible to break with the logic of explanation of the figure of the teacher, which produces conditioned teachings and, therefore, justifies our choice for an informal space. This led us to ground our experiences outside the academic space, on the notions of care of the self and care of the other, by Michel Foucault, presence and poetics of transmission, by Fernando Bárcena, and logic of explanation, by Jacques Rancière.

https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8652382
PDF (Português (Brasil))

References

BÁRCENA, F. Pedagogía de la presencia. Voces para uma educacíon en la filiación del tiempo, Universidad Complutense de Madrid, p. 1-19, 2010

BENELLI, S. J; COSTA-ROSA, A. Para uma crítica da razão socioeducativa em entidades assistenciais. Estud. psicol. (Campinas). 2011, vol.28, n.4, pp. 539-563.

CHAUÍ, M. O que é ser educador hoje? Da arte à ciência: a morte do educador. In: BRANDÃO, C. R. (Org.) O educador: Vida e morte. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, M. Tecnologías del yo. Barcelona: Paidós Ibérica, 1990.

FOUCAULT, M. Qu’est-ce que les lumières? In: FOUCAULT, M. Dits et écrits II: 1976- -1988. Org. Daniel Defert et François Edward. Paris: Gallimard, 1994.

FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

GELAMO, R. P. O ensino da filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de Filosofia? São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

GUMBRECHT, H. Produção de presença.. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

KANT, I. O que é o esclarecimento? In: Textos seletos. Trad. De Raimundo Vier. Petrópolis: vozes, 1985.

PAGNI, P. O cuidado de si em Foucault e as suas possibilidades na educação: algumas considerações. In: SOUZA, L. A. F.; SABATINE, T. T.; MAGALHÃES, B. R. (Orgs.) Michel Foucault: Sexualidade, corpo e direito. São Paulo: Cultura acadêmica, 2011.

PIRANDELLO, L. Um, nenhum e cem mil. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autentica, 2002.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.