Banner Portal
Teacher’s stage as teaching practice
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Internship
Teaching
Pedagogical practice
Education

How to Cite

SENGIK, Aline Sberse; TIMM, Jordana Wruck; STOBÄUS, Claus Dieter. Teacher’s stage as teaching practice. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 4, p. 979–993, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i3.8652391. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652391. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to reflect on the relevance of teaching internshipin teacher’s education, duringperforming a Course of Pedagogical Training orMaster/Doctorate. In this sense, it is believed that the practice carried out in the classroom by the in stageprofessional can and should best instrumentalizehe/herpedagogically. It was made an analysis based on the National Curriculum Guidelines for the Basic Education Teacher Training (BRAZIL, 2002), and adopted for the theoretical referential, among others, Freire (2009), Nóvoa (1995), Palombini (2004), Pimenta; Lima (2005/2006), Ramirez; Stobäus (2010), Tardif; Lessard (2005), Veiga (2010). This is a theoretical and practical reflection on teacher’s education experienced on the discipline "Supervised Stage II", at the end Special Program of Teacher Education, at the University of Caxias do Sul. The research focused on the analysis of experienced interactions of the teachers with their students, and they analyzed about the possible resistances and obstacles that these relations can cause in the classroom. Allows comments that the stage is critical in the preparation of future teachers while teaching practice, as it allows to handle (im)predictabilities involving the teaching work and integrating theories with practices, rethinking, reevaluating and giving new meaning to their actions in the classroom. Also allows (re)knowschool realities, intervene, (re)assess (personal and professional results), making it possible for this future professional to be more flexible in face of the various demands that result from teaching.

https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8652391
PDF (Português (Brasil))

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda; MARTINS, Maria Helena Pires. Filosofando: Introdução à Filosofia. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2009.

AZEVEDO, Tânia Maris de. Transposição didática de gêneros discursivos: algumas reflexões. Desenredo – Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, v. 6, n. 2, p. 198- 214, jul./dez., 2010.

BRASIL. MEC. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 09, de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, 18/01/2002. Seção 1, p. 31.

CHAVES, Adriana Josefa F. Os Processos Grupais em Sala de Aula. Disponível em: http://www.saude.ms.gov.br/controle/ShowFile.php?id=27854. Acesso em: 04 jul. 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

LUCKESI, Cipriano Carlos; BARRETO, Elói; COSMA, José; BAPTISTA, Naidison. Fazer universidade: uma proposta metodológica. São Paulo: Cortez, 1987.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

NÓVOA, António. A Formação da profissão docente. In: NÓVOA, António. (Coord.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 15- 33.

PALOMBINI, Analice de Lima. Formação profissional e construção de conhecimento em interação com a comunidade: supervisão na Universidade. In: NASCIMENTO, Célia A. Trevisi do; LAZZAROTTO, Gislei D. Romanzini; HOENISCH, Júlio Cézar D.; SILVA, Maria Cristina Carvalho da; MATOS, Rosângela da Luz (Org.). Psicologia e Políticas Públicas: experiências em saúde pública. Porto Alegre: CRP – 7ª Região, 2004. p. 73- 94.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis – Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Tubarão, v. 3, n. 3/4, p. 5- 24, 2005/2006.

RAMIREZ, Vera Lúcia; STOBÄUS, Claus Dieter. Profissionalismo docente e a docência na Educação Superior. In: CELL- Congresso Lasallista de Educação, Anais..., Niterói- RJ, 2010. p. 10- 16.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Prefácio. In: GADOTTI, Moacir. História das idéias pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Ática, 2004. p. 11-13.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A aventura de formar professores. 2. ed. São Paulo: Papirus, 2010.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.