Banner Portal
From the front cover to the back cover
PDF (Português (Brasil))

Keywords

PNBE
Childhood education
Children's book
Mediation

How to Cite

RAMOS, Flávia Brocchetto; ACOSTA, Carolina; RELA, Eliana. From the front cover to the back cover: paratexts in the constitutive process . ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 1, p. 145–163, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i1.8653276. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653276. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The children’s literature has a double destination: the child (reader) and the adult (buyer) so that the external paratexts tend to divide between them. Therefore, it aims, based on the paratexts in the front board and in the backboard of narrative books by images, to discuss who is the readership of literary works included of Category 2 of Childhood Education of PNBE 2014. The books Ladrão de galinhas, by Béatrice Rodriguez, e Calma, camaleão!, by Laurent Cardon are analyzed from postulates of Genette (2009). The results pointed out the importance of the paratextual messages for the interpretation. It is inferred, from the study, that teacher mediation should consider the paratexts in the processes of formation of the reader. 

https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8653276
PDF (Português (Brasil))

References

BALDISSERA, José Alberto. Imagem e construção do conhecimento histórico. In: BARROSO, Vera Lucia Maciel et al. (Org.). Ensino de história: desafios contemporâneos. Porto Alegre: EST: Exclamação: ANPUH/RS, 2010.

BRASIL. Decreto nº 7084, de 27 de janeiro de 2010. Dispõe sobre os programas de material didático e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10043-decreto-7084-27012010-final&category_slug=fevereiro-2012-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 6 fev. 2017.

BRASIL. Ministério da Cultura. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital de Convocação 04/2012 – CGPLI. Edital de convocação para inscrição e seleção de obras de literatura para o Programa Nacional Biblioteca da Escola – PNBE 2014. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/biblioteca-da-escola/biblioteca-da-escola-consultas/item/3982-edital-pnbe-2014 . Acesso em: 6 fev. 2017.

CARDON, Laurent. Calma, camaleão! São Paulo: Anglo, 2014.

CHARTIER, Roger. Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos Anaya, Jesús Anaya Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Porto Alegre: ARTMED, 2001.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 13. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1999.

GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Cotia: Ateliê Editorial, 2009.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história & histórias. São Paulo: Ática, 1984.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Comunicação e mediações culturais. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. São Paulo, vol XXIII, n. 1, jan./jun. 2000.

MORAES, Maria Cândida. Pensamento eco-sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004

PAIVA, Ana Paula. Livros de imagem: como aproveitar a atratividade e desenvolver o potencial destas obras na sala de com atividades literárias. In.: BRASIL, Ministério da Educação. Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da Universidade Federal de Minas Gerais. PNBE na escola: literatura fora da caixa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014. p. 43-58. (Guia 1 – Educação Infantil, v. 1).

PANOZZO, Neiva Senaide Petry. Literatura infantil: uma abordagem das qualidades sensíveis e inteligíveis da leitura imagética na escola. 2001. 167 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.

_____. Leitura no entrelaçamento de linguagens: literatura infantil, processo educativo e mediação. 2007. 211 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

SOARES, Magda; PAIVA, Aparecida. Introdução. In: BRASIL, Ministério da Educação. Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da Universidade Federal de Minas Gerais. PNBE na escola: literatura fora da caixa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014. p. 9-16. (Guia 1 – Educação Infantil, v. 1).

RODRIGUEZ, Béatrice. Ladrão de galinhas. São Paulo: Livros da Raposa Vermelha, 2013.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.