Banner Portal
Teaching mosaics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Memories
Teaching
Identity

How to Cite

LIMA, Maria Jacqueline Girão Soares de; SILVA, Rafael de Oliveira da. Teaching mosaics: reports on the school life of biology students and their teacher. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 1, p. 218–233, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i1.8653298. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653298. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Based on the assumption that the formation of teacher identities begins in school life, this article presents a discussion about the production of school life memorials held with undergraduate students in Biological Sciences, the monitor of the discipline and its teacher. The reports were hybridized and reorganized into three texts, called "teaching mosaics". The article brings impressions on the writing and collective sharing of memorials and significant objects of school life, as well as on the students' first contact with the internship school. Based on references from the field of biographical research, it is concluded that memorials of school life are powerful tools for thinking about the meanings of the school and for the displacement of certainties and stereotypes about teaching, school and knowledge as threads that guide our educational identities.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8653298
PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, Mairce da Silva; MORAIS, Jacqueline de Fátima dos Santos. Histórias e memórias docentes: escrita de si como possibilidade de autoformação. In: SILVA, A. G. da; OLIVEIRA, D; MORAIS, J. de F. dos S; ARAUJO, M. da SILVA (Org.). Memoriais de formação: narrativa e autoria no processo formativo docente. São Gonçalo (RJ): UERJ/FFP, 2016. 225 p.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Prefácio: sobre a escrita de memoriais: caminhos de trans-formação. In: SILVA, A. G. da; OLIVEIRA, D; MORAIS, J. de F. dos S; ARAUJO, M. da SILVA (Org.). Memoriais de formação: narrativa e autoria no processo formativo docente. São Gonçalo (RJ): UERJ/FFP, 2016. 225 p.

BUENO, Belmira. O. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 11-30, jan./jun. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v28n1/11653.pdf. Acesso em: 21 dez. 2018.

CORDEIRO, Denise. Juventude nas sombras: escola, trabalho e moradia em territórios de precariedades. Rio de Janeiro: Lamparina/ FAPERJ, 2009.

COSTA, Elis Regina; ASSIS, Maria Paulina. As narrativas autobiográficas como eixo interdisciplinar entre a psicologia e a educação: contribuições para a licenciatura em educação do campo. Revista EDAPECI: Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacionais e Interculturais, v. 16, p. 442, 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/edapeci/article/view/5963/pdf. Acesso em: 21 dez. 2018.

GENTILI, Pablo; ALENCAR, Chico. Educar na esperança em tempos de desencanto. Petrópolis: Vozes, 2002.

GOMES, Alexandre Oliveira; OLIVEIRA, Ana Amélia Rodrigues. A construção social da memória e o processo de ressignificação dos objetos no espaço museológico. Museologia e patrimônio, v.3, n.2, jul./dez. de 2010. Disponível em: http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus. Acesso em: 22 ago. 2018.

LISPECTOR, Clarice. Para não esquecer. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no oficio de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002. 232 p.

SELLES, Sandra Escovedo; AYRES, Ana Cléa Braga Moreira. Memórias de aluno: trajetórias pré-profissionais examinada em cursos de licenciatura em Ciências Biológicas. Coletânea da VI Escola de Verão para Professores de Prática de Ensino de Biologia, Física, Química e áreas afins. Niterói, RJ: Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia, 2004.

SOUZA, Elizeu Clementino. O conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual da Bahia. Salvador, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/10267/1/Tese_Elizeu%20Souza.pdf . Acesso em: 21 dez. 2018.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.