Banner Portal
The new digital information and communication technologies in the educational context of public policies
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Public education policie
Digital information and communication technologies
Resistance.

How to Cite

FRANÇA, Fabiane Freire; COSTA, Maria Luisa Furlan; SANTOS, Renata Oliveira dos. The new digital information and communication technologies in the educational context of public policies: struggle and resistance possibilities. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 21, n. 3, p. 645–661, 2019. DOI: 10.20396/etd.v21i3.8654687. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654687. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present article has the aim to understand how the use of DICTs, which are used in basic education and, mainly in higher education level,they can be combat and resistance tools to the setbacks and politics that attack the Brazilian public educational system. We present a theoretical discussion about the use of technologies in education as a form of resistance. The concepts of education, new technologies and teachers’ education are presented as the stage of struggles and negotiations for the approval of certain policies, based on the current law named Guidelines and Bases of Education 9.394/96, on the BNCC - 2014. Faced with this new scenario consolidated through technologies, we make this follow question: How can we use DICTs to resist this often attacks against public education and spreader scenario of fake news that have arisen into a society with lots of information circulating around the world? We defend twice possible to rethink this picture: Investment in public policies and actions focused on teachers education and the use of new technologies in teaching; Teacher mediation with the use of new technologies for absorption and control of scientific knowledge, it has the aim to distinguish the scientific knowledgen. We believe, through education and the critical use of new technologies, its possible to contribute critically with data and information disseminated by the digital media. Therefore, we consider that it is through education that we can resist and fight for a free and quality public education.

https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8654687
PDF (Português (Brasil))

References

BRANCO, Sérgio. Fake news e os caminhos para fora da bolha. Revista Interesse Nacional. Ano 10, n. 38, 2017. Disponível em: https://itsrio.org/wp-content/uploads/2017/08/sergio-fakenews.pdf. Acesso em: 13 jan. 2019.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996 Brasília, DF: 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm . Acesso em: 16 nov. 2018.

BRASIL. Conselho Nacional da Educação. Parecer nº 9 de 08 de maio de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, graduação plena. Brasília, DF: CNE, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 2/2015.Diário Oficial da União. Brasília, DF, seção 1, p. 13, 25 jun. 2015. Disponível em: http://www.pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/parecer_cne_cp_2_2015_aprovado_9_junho_2015.pdf . Acesso em: 16 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 2.253/2001. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 18-19, 19 out. 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 4.059/2004. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 34, 10 dez. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf . Acesso em 16 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.134/2016. Brasília, DF: MEC, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.428/2018. Ministério da Educação. Portaria Nº 1.428, de 28 de dezembro de 2018. Revoga a Portaria MEC nº 1.134, de 10 de outubro de 2016, e estabelece nova redação para o tema. Diário Oficial da União. Brasília, DF: MEC, 31 dez. 2018

BRASIL. Presidência da República/Casa Civil/Subchefia para Assuntos Jurídicos. Plano Nacional da Educação. Brasília, DF: PNE, 2014.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1/2002. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 8, 4 mar. 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf . Acesso em: 16 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação Resolução CNE/CP nº1/2002. Diário Oficial da União, Brasília DF, seção 1, p. 8, 4 mar. 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 16 nov. 2018.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, DF: 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 04 jun. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Brasília, DF, Diário Oficial da União. Seção 1, p. 8-12, 2 jul. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&category_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 16 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 11 jan. 2019.

BURCH, Sally. Sociedade da informação e sociedade do conhecimento. In: AMBROSI, Alain; PEUGEOT, Valérie; PIMIENTA, Daniel (Coord.). Desafios de palavras: enfoques multiculturais sobre as sociedades da informação. Caen: C & F, 2005.

CIOCCARI, Deysi. PERSICHETTI Simonetta. A política e o espetáculo em Jair Bolsonaro, João Doria e Nelson Marchezan. Revista Imagofagia, Argentina, 2018, 54-84. Disponível em: http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1621. Acesso em: 16 jan. 2019.

CRUZ JUNIOR, Gilson. Pós-verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. ETD - Educação Temática Digital, v.21, n.1, p.278-284, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652833 . Acesso em: 11 fev. 2019.

D'ANCONA, Matthew. Pós-verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. Barueri: Faro, 2018.

DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educ. Soc. [online], 2015, v. 36, n. 131, p. 299-324, 2015. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/es/v36n131/1678-4626-es-36-131-00299.pdf. Acesso em: 16 jan. 2019.

FRANÇA, Fabiane Freire; COSTA, Maria Luisa Furlan. As novas tecnologias de informação e comunicação nos cursos de licenciatura: aspectos conceituais, políticos e legais. In: COSTA, Maria Luisa Furlan, SANTOS, Annie Rose dos (Org.) Educação e novas tecnologias: questões teóricas, políticas e práticas. Maringá: Eduem, 2017. p. 107-125.

HEINSFELD, Bruna Damiana; SILVA, Paula Rossi Nascentes da. As versões da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o papel das tecnologias digitais: conhecimento da técnica versus compreensão dos sentidos. In: Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 2, p. 668-690, 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss2articles/heinsfeld-silva.pdf. Acesso em: 11 jun. 2019.

KENSKI, Vani Moreira. Em direção a uma ação docente mediada pelas tecnologias digitais. In: BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro: Quartet, 2001.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e novas tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MACEDO, Elisabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentido para a educação. In: Revista e Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p.1530 1555 out./dez. 2014. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em: 13 nov. 2018.

MORAES, Dirce Aparecida Foletto de; GOMES, Joyce; GOUVEIA, Sergio. As tecnologias digitais na formação inicial do pedagogo. Revista Linhas, Florianópolis, SC, v. 16, n. 30, p. 214–234, jan./abr. 2015. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723816302015214. Acesso em: 13 nov. 2018.

MOTA, Ronaldo. Contribuições à reforma do ensino médio. [s. l.]: 2016. Disponível em: http://reitoronline.ig.com.br/index.php/2016/11/05/contribuicoes-preliminares-a-reforma-do-ensino-medio/. Acesso em: 13 nov. 2018.

OROFINO, Maria Isabel. Mídias e medição escolar: pedagogia dos meios, participação e visibilidade. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2005. (Guia da escola cidadã; v.12.). 72 p.

REZENDE, Denis Alcides; ABREU, Aline França de. Tecnologia da informação aplicada a sistemas de informação empresariais. São Paulo: Atlas. 2001.

SCHEIBE, Leda. Valorização e formação dos professores para a educação básica: questões desafiadoras para um novo plano nacional de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 981-1000, jul./set. 2010.

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.