Banner Portal
Early childhood education and psychoanalytic praxis
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Early childhood education
Psychoanalysis
Government policy
education

How to Cite

FONSECA, Paula Fontana; VOLTOLINI, Rinaldo. Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 177–191, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i1.8656399. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656399. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

By taking as reading operator the proposition of discourses formulated by Lacan, this paper discusses public policies in Early Childhood Education. According to this theory, each discourse sets out a policy of its own, following a logic that is structurally imposed on it. This has been called discursive agency, a structural dynamic that precedes a certain saying and which gives an inexorable direction to it. The four discourses proposed by the author are: Master, University, Hysteric, and Analyst. The capitalist discourse which has distinguishing points with the first four, was stablished years later. The discourses present in early childhood education politics were analyzed in order to demonstrate the preponderance of prediction as a logic present in the scope of public policies with effects on educational praxis. The psychoanalytic theory appears as one among other theories that offers subsidies to early childhood education. This appropriation has effects over the psychoanalyst's practice in the educational field.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i1.8656399
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de. O papel da escola na educação e prevenção em saúde mental. Estilos clin., São Paulo, v. 3, n. 4, p. 112-119, 1998 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71281998000100015&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 5 jun. 2019.

BRADBURY, Ray. Fahrenheit 451. São Paulo: Biblioteca Azul, 2003.

BRASIL. Educação Infantil: subsídios para construção de uma sistemática de avaliação. Brasília: MEC, 2012.

BRASIL. Leinº13.438, de 26 de abril de 2017. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1 de abril de 2017. Seção1. 2017. Disponível em: https://bit.ly/2HCcMTX Acesso em 5 jun.2019.

FIORAVANTI-BASTOS, Ana Carolina; FILGUEIRAS, Alberto; MOURA, Maria Lúcia. Avaliação do Ages and Stages Questionnaire-Brasil por profissionais da Educação Infantil. Estudos de Psicologia, Campinas, p. 293-301, 2016.

FONSECA, Paula Fontana. O higienismo moderno e a práxis do psicanalista na polis. Estilos Da Clínica, v.23, v.1, p.34-46, 2018. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v23i1p34-46.

FREITAS, Luiz Carlos. Responsabilização, meritocracia e privatização: conseguiremos escapar ao neo-tecnicismo? In: PINO, Ivany; ZAN, Dirce. (Org.). Plano Nacional da Educação (PNE): questões desafiadoras e embates emblemáticos. Brasília: INEP, 2013.

KUPFER, Maria. Cristina. Machado.; BERNARDINO, Leda. Maria.; MARIOTTO, Rosa. Maria. Marini. De bebê a sujeito: a metodologia IRDI nas creches. São Paulo: Escuta/ FAPESP, 2014.

KUPFER, Maria. Cristina. Machado; BERNARDINO, Leda. Maria. IRDI. Estilos Da Clínica, v.23, n.1, p.62-82, 2018. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/estic/article/view/145065/147078 Acesso em 5 de jun de 2019.

KUHLMANN JR., Moisés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

LACAN, Jacques. Du discours psychanalytique. (1972) Itália, Milão, La Salamandra, 1978. Disponível em: http://www.valas.fr/IMG/pdf/IIIIIin_Italia_chap-3.pdf . Acesso em: fev. 2019.

LACAN, Jacques. O seminário, livro 17: o avesso da psicanálise (1969-70). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.

LAJONQUIÈRE, Leandro. A infância e ilusão (psico)pedagógica: escritos de psicanálise e educação. (1999) 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MARIOTTO, Rosa Maria Marini. Cuidar, educar e prevenir: as funções da creche na subjetivação de bebês. São Paulo: Escuta, 2009.

MOTTA, Sônia. Prevenção em saúde mental – por que não? In: BERNARDINO, Leda; ROHENKOHL, Cláudia (Org.). O bebê e a modernidade: abordagens teórico-clínicas. São Paulo: Casa do psicólogo, p. 109-116, 2002.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar. Histórias de submissão e rebeldia (1988). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.

QUINET, Antônio. Psicose e laço social. Rio de Janeiro: Jorge ZAHAR, 2006.

RIO DE JANEIRO. Manual de uso do ASQ-3: guia rápido para aplicação do ASQ-3. RJ: IETS, 2010. Disponível em: http://www.rio.rj.gov.br/dlstatic/10112/1132535/DLFE-205901.pdf/1.0 . Acesso em: 3 mar. 2019.

ROSEMBERG, Fúlvia. Políticas de educação infantil e avaliação. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 148, p. 44-75, 2013.

SOLER, Colette. Psychanalystes, encore un effort. Revue de Psychanalyse, Ecole de psychanalyse des fóruns du champ lacanien. Psychanalyse et politique/s, n. 2, Paris, 2005.

VOLTOLINI, Rinaldo. A psicanálise na sociedade de ímpares. In: VOLTOLINI, Rinaldo. Crianças públicas, adultos privados. São Paulo: Escuta/FAPESP, 2016.

VOLTOLINI, Rinaldo. Educação como “fato inconveniente” para a psicanálise. In: Psicanálise, Educação E Transmissão, n. 6, 2006, São Paulo. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000032006000100006&lng=en&nrm=abn . Acesso em: 23 jun. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.