Banner Portal
A “tessitura” about time and space relations in (scholar) cultural practices that reverberate effects in the curriculum
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical education
Ethnomathematics
Grammatical Therapy
Counterduct

How to Cite

CARVALHO, Juciara Guimarães; MENDES, Jackeline Rodrigues. A “tessitura” about time and space relations in (scholar) cultural practices that reverberate effects in the curriculum . ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 231–249, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i1.8657043. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657043. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

This text intends to move a mesh of meanings around temporalities and spatialities in cultural (school) practices and their possible reverberations in the curriculum. To weave this mesh, the investigative plot takes place from grammatical therapy, understood as undisciplinary problematization (MIGUEL, 2015), which aims to track different cultural practices involving time and space present in life forms and, specifically, in the school life form. The problematization is part of our daily uses of doing school in school and, consequently, in school mathematics education. In this sense, the driving force of the discussion approaches Ethnomathematics, from the perspective of the counter-conduct, as a triggering agent of driving modes that are present in temporal and spatial relations in different fields of human activity. It is about going through different uses of the notions of time and space from philosophical crossings that can deconstruct the universality of these notions in our practices. Thus, we resort to the thoughts of philosophers Wittgenstein, the Philosophical Investigations, with the perspective of grammatical therapy and Foucault with the problematizations about the life span of men and the modes of production of subjectivity. They are tools that allow multiplicity to proliferate and refuse any dichotomous, dogmatic and metaphysical relationship.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i1.8657043
PDF (Português (Brasil))

References

ARTIÈRES, Philippe. Dizer a atualidade - o trabalho de diagnóstico em Michel Foucault. In: GROS, Frédéric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola. p.15-37, 2004.

BELLO, Samuel Edmundo Lopez. Jogos de linguagem, práticas discursivas e produção de verdade: contribuições para a educação (matemática) contemporânea. Revista ZETETIKÉ, v.18, p. 545-588, 2010.

BELLO, Samuel Edmundo Lopez; LONGO, Fernanda. Etnomatemática: uma analítica discursiva dos seus enunciados. ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – ENEM, 10., Salvador, 2010. Anais do...Salvador, 2010. p. 1-11.

CARVALHO, Juciara Guimarães. “O mar está pra peixe”: tempo e espaço em jogos de linguagem matemáticos de pescadores artesanais. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis: UFSC, 2016.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Ditos e Escritos II. Rio de Janeiro: Florense, 2005.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 2007.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Conferência 5. A verdade e as formas jurídicas. Tradução Eduardo Jardim e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Nau, p. 103-123, 2013.

FOUCAULT, Michel. A sociedade punitiva: curso no Collège de France (1972-1973). Trad. Ivone Benedetti. São Paulo: Editora WMF; Martins Fontes, 2015.

GILLOT, Pascale; LORENZINI, Daniele (orgs). Foucault/Wittgenstein: subjectivité, politique, éthique. Paris, France: CNRS Éditions, 2016.

GROS, Frédéric. A parrhesia em Foucault (1982-1984). In: GROS, Frédéric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editorial, p.155-166, 2004.

GROS, Frédéric ; DAVIDSON, Arnold. (Org.) Foucault, Wittgenstein: de possibles rencontres. Paris, France: Éditions Kimé, 2011.

HOLT, Maurice. It's time to start the slow school movement. Phi Delta Kappan, v. 84, n.4, 264-271, 2002.

HOLT, Maurice. A ideia da slow school: é hora de desacelerar a educação? In: STONE, M.K.; BARLOW, Z. (Org.). Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. Tradução de Carmen Fischer. São Paulo: Cultrix, p. 87-94, 2006.

HONORÉ, Carl. Devagar. Tradução de Clóvis Marques. Rio de Janeiro: 2005.

KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; GIONGO, Ieda Maria; DUARTE, Claudia Glavam. Etnomatemática em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

MIGUEL, Antonio. A terapia gramatical-desconstrucionista como atitude de pesquisa (historiográfica) em educação (matemática). Revista Perspectivas da Educação Matemática – UFMS, v.8, p. 607-647, 2015.

MIGUEL, Antonio.; VILELA, Denise Silva.; MOURA, Ana Regina Lanner de. Problematização indisciplinar de uma prática cultural numa perspectiva wittgensteiniana. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.20, n.2, p.06-31, 2012.

MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline Rodrigues. A etnomatemática no encontro entre práticas e saberes: convergências, tensões e negociação de sentidos. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v.7, n.3, p. 55-70, 2014.

MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline Rodrigues. Etnomatemática como Movimento de Contraconduta na Mobilização de Saberes em Práticas Culturais. SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – SIPEM, 6., Pirenópolis, 2015. Anais do...Pirenópolis, GO, 2015, p.1-11.

MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline Rodrigues. Saberes em práticas culturais: condutas e contracondutas no campo da Matemática e da Educação Matemática. Periódico Horizontes, USF. Itatiba, p. 1-14, 2019.

REVEL, Judith. O pensamento vertical - uma ética da problematização. In: GROS, Frédéric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, p.65-87, 2004.

SÊNECA, Lúcio Aneu. Cartas à Lucílio. Tradução de J. A. Segurado e Campos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1991.

VEIGA-NETO, Alfredo. De geometrias, currículo e diferenças. Educação & Sociedade, v.79, n.23, p.163-186, 2002.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Tradução de Marcos G. Montagnoli. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.