Banner Portal
Autism
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Autism
Teaching
Academic achievement

How to Cite

SOARES, Francisca Maria Gomes Cabral. Autism: pedagogical and social aspects. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 1, p. 3–9, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i1.8658196. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658196. Acesso em: 9 jul. 2024.

Abstract

In this dossier the articles presented are intrinsically related to the aspects that favor the social and academic inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this direction, they approach strategies that can promote the communication of people without orality, functional speech, social interaction in collective environments, the appropriation of academic/social/functional content, the socialization of pedagogical modes for educational work in productive groupings, the use of assistive technology with emphasis on Alternative Communication (CA). Thus, it contributes to the academic-scientific debate about pedagogical and social work with this population. The theme focuses on issues produced in investigative contexts that aim to support teacher education with a view to strengthening inclusive educational practices.

https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8658196
PDF (Português (Brasil))

References

Mansur, O. M. F. de C., & Nunes, L. R. d’Oliveira de P. (2020). Da detecção de sinais de risco para autismo à intervenção precoce. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 50-67. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655516

Schirmer, C. R. (2020). Pesquisas em recursos de alta tecnologia para comunicação e transtorno do espectro autista. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 68-85. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655470

Soares, F. M. G. C., & Nunes, L. R. d’Oliveira de P. (2020). A mediação pedagógica de professoras de crianças com autismo. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 86-105. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655543

Teixeira, M. C. T. V., Carreiro, L. R. R., Seabra, A. G., Silva, L. A. da, Rossi, A. C., Tafla, T. L., Lopes, E. F. D., & Brunoni, D. (2020). Modelo de tomada de decisão para uso de professores do ensino fundamental na identificação de Autismo e Deficiência Intelectual. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 106-126. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655539

Walter, E. C., & Nunes , D. R. de P. (2020). Avaliação da eficácia de um programa de compreensão da leitura oral dialógica por criança com autismo. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 27-49. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655410

Whalon, K., & Cox, S. K. (2020). O papel da teoria da mente e da aprendizagem de crianças com transtorno do espectro autista na sala de aula. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 10-26. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655487

The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.

Downloads

Download data is not yet available.