Abstract
In this dossier the articles presented are intrinsically related to the aspects that favor the social and academic inclusion of people with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this direction, they approach strategies that can promote the communication of people without orality, functional speech, social interaction in collective environments, the appropriation of academic/social/functional content, the socialization of pedagogical modes for educational work in productive groupings, the use of assistive technology with emphasis on Alternative Communication (CA). Thus, it contributes to the academic-scientific debate about pedagogical and social work with this population. The theme focuses on issues produced in investigative contexts that aim to support teacher education with a view to strengthening inclusive educational practices.
References
Mansur, O. M. F. de C., & Nunes, L. R. d’Oliveira de P. (2020). Da detecção de sinais de risco para autismo à intervenção precoce. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 50-67. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655516
Schirmer, C. R. (2020). Pesquisas em recursos de alta tecnologia para comunicação e transtorno do espectro autista. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 68-85. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655470
Soares, F. M. G. C., & Nunes, L. R. d’Oliveira de P. (2020). A mediação pedagógica de professoras de crianças com autismo. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 86-105. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655543
Teixeira, M. C. T. V., Carreiro, L. R. R., Seabra, A. G., Silva, L. A. da, Rossi, A. C., Tafla, T. L., Lopes, E. F. D., & Brunoni, D. (2020). Modelo de tomada de decisão para uso de professores do ensino fundamental na identificação de Autismo e Deficiência Intelectual. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 106-126. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655539
Walter, E. C., & Nunes , D. R. de P. (2020). Avaliação da eficácia de um programa de compreensão da leitura oral dialógica por criança com autismo. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 27-49. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655410
Whalon, K., & Cox, S. K. (2020). O papel da teoria da mente e da aprendizagem de crianças com transtorno do espectro autista na sala de aula. ETD - Educação Temática Digital, 22(1), 10-26. https://doi.org/10.20396/etd.v22i1.8655487
The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.