Banner Portal
Scholl problems, medicalization and singularities of adolescents
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Psychoanalysis
Learning difficulties
Medicalization
Adolescence
Education

How to Cite

FONSECA, Luciana Renata Moreira; ASSIS, Raquel Martins de; SANTIAGO, Ana Lydia Bezerra. Scholl problems, medicalization and singularities of adolescents: contribuitions of psychoanalytic research/intervention. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 4, p. 926–944, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i4.8658614. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658614. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present article describes the results of a psychoanalytic research / intervention through the report of a case study of an elementary school student from a public school in the state school of Itabira-MG. The student presented had learning difficulties and impasses in the school sphere faced throu the medicalization process. In contrast to medicalization, the case aims to demonstrate the contribution of one the procedures adopted in this research: the Clinical-Pedagogical Diagnosis (PDD), which intervation analyses what child teaches the educator about its uniquebess and about the particularities that impact on their relationship with knowledge and the social ties engendered in scholl. The results obtained through the DCP allowed us to understand the impact of the advent of adolescence on relations with school knowledge and the possibility of using theorical and practical approaches that allow subjects to act on their problems.

Keywords: Psychoanalysis. Learning difficulties. Medicalization. Adolescence. Education.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i4.8658614
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA Política Nacional de Alfabetização. Brasília, DF: MEC, SEALF, 2019, 54p.

BRZOZOWSKI, Fabíola Stolf; CAPONI, Sandra Noemi Cucurullo. Medicalização dos desvios de comportamento na infância: aspectos positivos e negativos. Psicologia: ciência e profissão, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpc/v33n1/v33n1a16 . Acesso em: 5 nov. 2014.

CAMPOS, Sérgio. “Existe uma nova forma de atenção?” In: SANTIAGO, Ana Lydia; MEZÊNCIO, Márcia. A psicanálise do hiperativo e do desatento... com Lacan. Belo Horizonte: Scriptum, 67-78, 2013.

CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA SP. Medicalização de crianças e adolescentes. Conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doenças de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.

CORDIÉ, Anny. Os atrasados não existem: psicanálise de crianças com fracasso escolar. (Trad. Sônia Flach e Marta d’Agord). Porto Alegre: Artes Médicas, 2013.

FERREIRO, Emilia; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. (Trad. Diana Myriam Lichtenstein, Liana Di Marco e Mário Corso). Porto Alegre: Artmed, 1999.

FONSECA, Luciana Renata Moreira. Impasses na aprendizagem e inclusão escolar: estudos de caso sob a ótica da Psicanálise. 2015, 119f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

GREEN, John. A culpa é das estrelas. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2014.

KAMADA, Mariana Yuki; NASCIMENTO, Liliane Cristina Ribeiro. Em busca do conhecimento em Educação e Psicanálise. PSI UNISC. Santa Cruz do Sul, v. 1, n. 1, jul./dez. 2017, p. 113-128.

LACAN, Jacques. O seminário, livro 5: as formações do inconsciente. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

LACADÉE, Philippe. O despertar e o exílio: ensinamentos psicanalíticos da mais delicada das transições, a adolescência. Rio de Janeiro: Contra capa Livraria, 2011.

LACADÉE, Philippe. Los sufrimientos modernos del adolescente. Buenos Aires: UNSAM Edita, 2017.

LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro; SUZUKI, Mariana Akemi. Medicalização dos problemas de comportamento na escola: perspectivas de professores. Fractal: Revista de Psicologia. v. 28, n. 1, jan./abr., 2016, p. 46-54.

MANSKE, George Saliba; QUADROS, Daniela Cristina Rático de. Medicalização na escola e a produção de sujeitos infantis. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 26, n. 2, mai/ago. 2018, p. 57-73.

MILLER, Jacques-Alain. A criança e a mulher e a mãe. Opção Lacaniana, v.21, 1988, p. 7-12.

MILLOT, Catherine. Freud Antipedagogo. (Trad. autorizada da primeira edição francesa, publicada por Navarin Éditeur). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1987.

NEVES, Libéria Rodrigues. Teatro conversação na escola: o uso do teatro na conversação como mediador de conflitos na educação. Tese Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2011.

RAMOS, Fernanda do Valle Corrêa. Alunos com transtornos globais do desenvolvimento: da categoria psiquiátrica à particularidade do caso a caso nos processos de inclusão escolar. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, 2012.

SANTIAGO, Ana Lydia Bezerra. A inibição intelectual na psicanálise, Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.

SANTIAGO, Ana Lydia Bezerra. Entre saúde mental e educação: abordagem clínica e pedagógica de sintomas na escola nomeados por dificuldades de aprendizagem e distúrbios de comportamento. In: SANTIAGO, Ana Lydia; CAMPOS, Regina Helena Freitas (Org.). Educação de crianças e jovens na contemporaneidade: pesquisas sobre sintomas na escola e subjetividade. Belo Horizonte: Ed. PUC Minas, p. 93-99, 2011.

SANTIAGO, Ana Lydia Bezerra; ASSIS, Raquel Martins. O que esse menino tem? Sobre alunos que não aprendem e a intervenção da psicanálise na escola. Belo Horizonte:Sintoma, 2015.

SILVA, Marlene Maria Machado. Os alunos da sala 11. Presença pedagógica, v. 12, n.72, 2006. p. 16-33.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2017.

STEVENS, Alexandre. Adolescência, sintoma da puberdade. Curinga, Belo Horizonte, n. 20., 2004, p. 27-39.

WEDEKIND, Benjamin Franklin. O despertar da primavera. Lisboa: Ed. Estampa, 1991.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.