Banner Portal
The production of narratibes about teaching in physical education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education
Education
Teaching profession
Neoliberalism and education

How to Cite

NUNES, Mário Luiz Ferrari; BOSCARIOL, Marina Contarini. The production of narratibes about teaching in physical education: the truths’ construction and some questions. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 4, p. 945–962, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i4.8658618. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8658618. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article aims to open wide teaching regulation’s technologies in order to potentialize solutions for an understanding (by the subject himself) of the teaching place produced by neoliberal political rationality. It uses as a methodological tool the discussion group, carried out with four Physical Education teachers working in Basic Education and educated by the same institution. This text takes the notion of self-care and technologies of self as conceptual analysis formulated by Michel Foucault. The analyzes indicate the strength of pedagogical discourses of Education and Physical Education in the constitution of teacher subjectivity and responsible for making teachers produce narratives about themselves at working act oriented by neoliberalism. From that debate, this article also takes some steps towards thinking about other ways to produces others narratives about being a teacher.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i4.8658618
PDF (Português (Brasil))

References

ALARCÃO, Isabel. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre, RS: Artmed, 2001. 144 p. ISBN 978-85-3631-035-0.

BALL, S. Reformar escolas/ reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v.15, n. 2, 2002. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37415201.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

BALL, Stephen J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Caderno de Pesquisa. Lisboa. v. 35, n. 126, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v35n126/a02n126.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

BRACHT, Valter. A prática pedagógica da Educação Física: conhecimento e especificidade. In: BRACHT, V. Educação Física e Ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí, RS: Unijuí, 1999. 160 p. ISBN 85-7429-102-1.

DARDO, Pierre., LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016. 416 p. (Estado de Sítio). ISBN 978-85-7559-484-1.

FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: Foucault, M. Microfísica do poder. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro, RJ: Graal, 1986. 174 p. ISBN 978-85-7038-074-6.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7.ed. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2008a. 238 p. ISBN 978-85-218-0344-7.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica. Curso no Collège de France (1978-1979). Tradução Eduardo Brandão. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2008b. 475 p. (Coleção tópicos). ISBN 978-8-336-2402-3.

FOUCAULT, Michel. Técnicas de si. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Tradução Abner Chiquieri Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2014. 314 p. ISBN 978-85-309-3749-2.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática de liberdade (1984). In: Ditos & Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Tradução Elisa Monteiro, Inês Dourado Barbosa. 3 ed. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2017. 328 p. ISBN 978-85-218.0488-8.

IBÁÑEZ, Jesus. Más allá de la sociología: el grupo de discusión: teoría y crítica. Madrid: Siglo XXI, 1996. 428 p. ISBN 9788432303517.

LAROSSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: Silva, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. 264 p. ISBN 9788532613172.

NEIRA, Marcos Garcia.; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação física, currículo e cultura. São Paulo, SP: Phorte, 2009. 288 p. ISBN 978-85-7655-237-6.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Crepúsculo dos ídolos. Tradução Paulo César de Souza. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2006. 154 p. ISBN 978-85-359-0770-4.

NUNES, Mário Luiz Ferrari; NEIRA, Marcos Garcia. NUNES. EU S/A: a identidade desejada na formação inicial em Educação Física. Educação e Pesquisa. São Paulo. V. 44, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v44/1517-9702-ep-44-e174633.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000. 256 p. ISBN 978-85-7307-638-7.

SILVA, Tomaz. Tadeu. As pedagogias psi e o governo do eu. In: SILVA, Tomaz. Tadeu. (Org.). Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998. 216 p. ISBN 85-326-1980-0.

SILVA, Tomaz. Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, BH: Autêntica, 1999. 156 p. ISBN 978-85-86583-44-5.

SOARES, Carmem. Lúcia; TAFFAREL, Celi. Nelza Zülke; VARJAL, Maria Elizabeth Medicis Pinto; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR, Mariza Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino da educação física. 2 ed. São Paulo, SP: Cortez, 1992. 200 p. ISBN 978-85-249-1541-3.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.