Banner Portal
Learning health in and for school mediated by digital information and communication technologies
PDF (Português (Brasil))

Keywords

In-service teacher training
Literature review
Distance education

How to Cite

COSTA FILHO, Roraima Alves da; IAOCHITE, Roberto Tadeu. Learning health in and for school mediated by digital information and communication technologies: result of studies in Brazil. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 4, p. 1041–1060, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i4.8659314. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659314. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

Teachers believe that the health education should be addressed by peers with initial training linked to the area. In-service training mediated by information communications technology (ICT) can be a strategy to disseminate knowledge related to health promotion and change conceptions and beliefs about who is responsible for developing it at school. Although there are some studies on the subject, it is necessary to know how they are getting results and what factors can be associated with the success of a course mediated by ICT. Thus, this review aimed to critically analyze research results obtained in in-service training for teachers mediated by ICT and factors that were associated with teacher learning. This state-of-the-art review analyzed 11 studies on continuing teacher education mediated by ICT on the topic of health education. As results, learning was found to be related to three factors: personal (knowledge related to content and technology), behavioral (interaction, engagement and learning strategies), and environmental (structure and format of the course, and tutoring processes). It is understood that training mediated by ICT can be an important element for the development of teachers, the training processes, and the quality of teaching in Basic Education. However, more attention needs to be addressed to how these processes occur.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i4.8659314
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; SILVA, Katia Alexandra de Godoi. Formação de professores a distância e as perspectivas de articulação entre teoria e prática por meio de ambientes on-line. Educar em Revista, Curitiba, n. spe4, p. 129-148, 2014. DOI: 10.1590/0104-4060.38657.

BRASIL. Vigitel Brasil 2015 saúde suplementar: vigilância de fatores de risco e proteção para doenças crônicas por inquérito telefônico. Brasília, DF.: Ministério da Saúde, 2017. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/vigitel_brasil_2015_saude_ suplementar.pdf. Acesso em: 9 abr. 2018.

DAVANÇO, Giovana Mochi; TADDEI, José Augusto de Aguiar Carrazedo; GAGLIANONE, Cristina Pereira. Knowledge, attitudes and practices of teachers of basic cycle, exposed and non exposed to a Nutrition Education Course. Revista de Nutrição, Campinas, v. 17, n. 2, p. 177-184, 2004. DOI: 10.1590/S1415-52732004000200004.

DAVIS, Claudia Leme Ferreira et al. A formação continuada de professores em alguns estados e municípios do Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 4, n. 144, p. 826-849, 2011.

DETREGIACHI, Cláudia Rucco Penteado; BRAGA, Tânia Moron Saes. Projeto “criança saudável, educação dez”: resultados com e sem intervenção do nutricionista. Revista de Nutrição, Campinas, v. 24, n. 1, p. 51-59, 2011. DOI: 10.1590/S1415-52732011000100005. Acesso em: 5 jul. 2019.

DROGUI, Amábile Piacentine. Brasil e Argentina: interação no meio virtual e formação (inicial e continuada) de professores de língua espanhola. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 173-203, 2019. DOI: 10.1590/1984-6398201813007.

EDINGER, Matthew J. Online teacher professional development for gifted education: examining the impact of a new pedagogical model. Gifted Child Quarterly, Washington, v. 61, n. 4, p. 300-312, 2017. DOI: 10.1177/0016986217722616.

GARCIA, Paulo Sérgio; BIZZO, Nelio. Formação contínua a distância: gestão da aprendizagem e dificuldades dos professores. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 662-681, 2013. DOI: 10.1590/S0100-15742013000200014.

GATTI, Bernardete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF.: UNESCO, 2019.

GUSKEY, Thomas R. Evaluating professional development. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, 2000.

IERVOLINO, Solange Abrocesi. Escola promotora de saúde - um projeto de qualidade de vida. 2000. 167f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

JUZWIAK, Claudia Ridel; BATISTA, Sylvia Helena Souza da Silva; CASTRO, Paula Morcelli. A experiência da Oficina Permanente de Educação Alimentar e em Saúde (OPEAS): formação de profissionais para a promoção da alimentação saudável nas escolas. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 18, n. 4, p. 1009-1018, 2013. Disponível em: http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232013001000014. Acesso em: 5 fev. 2019.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

MANCINI, Marisa Cotta; SAMPAIO, Rosana Ferreira. Quando o objeto de estudo é a literatura: estudos de revisão. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 10, n. 4, p. 0-0 (editorial), 2006. DOI: 10.1590/S1413-35552006000400001.

MARTINS, Cristina; GIRAFFA, Lucia Maria Martins. Possibilidades de ressignificações nas práticas pedagógicas emergentes da gamificação. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 20, n. 1, p. 5, 2018. DOI: 10.20396/etd.v20i1.8645976. Acesso em: 15 jan. 2020.

MASSI, Luciana; GIORDAN, Marcelo. Introdução à pesquisa com sequências didáticas na formação continuada online de professores de Ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 16, n. 3, p. 75-94, 2014. DOI: 10.1590/1983-21172014160304.

MILES, Matthew B.; HUBERMAN, A. Michael; SALDAÑA, Johnny. Qualitative data analysis: a methods sourcebook. 3. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2014.

MIRANDA, Flávia Danielle Sordi Silva. Integração das tecnologias digitais da informação e comunicação em contextos educacionais: análise de três momentos de um curso oficial de formação de professores. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 53, n. 1, p. 55-77, 2014.

MODELSKI, Daiane; GIRAFFA, Lúcia MM; CASARTELLI, Alam de Oliveira. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e180201, p. 1-17, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v45/1517-9702-ep-45-e180201.pdf. Acesso em: 22 ago. 2020.

MUKAMANA, O.; JOHRI, M. What is known about school-based interventions for health promotion and their impact in developing countries? A scoping review of the literature. Health Education Research, Oxford, v. 31, n. 5, p. 587-602, 2016. DOI: 10.1093/her/cyw040.

NUNES, Ana Estela. Relações entre autoeficácia de professores para promover escola saudável, letramento em saúde e variáveis do ambiente escolar. 2019. 106f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade). Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2019.

OLIVEIRA, Adolfo Samuel; BUENO, Belmira Oliveira. Formação às avessas: problematizando a simetria invertida na educação continuada de professores. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 875-890, 2013.

OLIVEIRA, Ana Emília Figueiredo et al. Educação a distância e formação continuada: em busca de progressos para a saúde. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, DF., v. 37, n. 4, p. 578–583, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v21n4/pt_1414-8145-ean-2177-9465-EAN-2016-0317.pdf. Acesso em: 09 abr. 2019

PAJARES, Frank. Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, Washington, DC., v. 62, n. 3, p. 307-332, 1992. DOI: 10.3102/00346543062003307.

PIMENTEL, Alessandra. O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 179-195, 2001. DOI: 10.1590/S0100-15742001000300008.

REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; TANCREDI, Regina Maria Simões Puccinelli; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Programa de mentoria online: espaço para o desenvolvimento profissional de professoras iniciantes e experientes. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 77-95, 2008. DOI: 10.1590/S1517-97022008000100006.

SALDAÑA, Johnny. The coding manual for qualitative researchers. 3. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2016.

SANTOS, Kátia Ferreira; BÓGUS, Cláudia Maria. A percepção de educadores sobre a escola promotora de saúde: um estudo de caso. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 123-133, 2007.

SANTOS, Gilberto Lacerda. Educação a distância na formação profissional continuada de professores da educação básica: analisando contratos e destratos didáticos a partir de um estudo de caso. Educar em Revista, Curitiba, n. 52, p. 275-290, 2014. DOI: 10.1590/0104-4060.36096.

SOUZA, Adriana Alves Novais; SCHNEIDER, Henrique Nou. Tecnologias digitais na formação inicial docente: articulações e reflexões com uso de redes sociais. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 18, n. 2, p. 418, 2016. DOI: 10.20396/etd.v18i2.8640946. Acesso em: 20 jan. 2020.

SOUZA, Marilene Proença Rebello; SOUZA, Denise Trento Rebello. Novas tecnologias de comunicação e de informação: o que dizem as revisões acadêmicas canadenses, norte-americanas e a experiência brasileira? ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 9, n. 2, p. 61-79, 2008. DOI: 10.20396/etd.v9i2.817. Acesso em: 20 jan. 2020.

SOUZA, Vânia de Fátima Matias et al. The use of TICS as facilitator in the process of continued education training of a social sports program. Journal of Physical Education, Maringá, v. 28, n. 1, p. 1-13, 2017. DOI: 10.4025/jphyseduc.v28i1.2851.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165, 2014. DOI: 10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.