Abstract
The second issue of the journal ETD – Educação Temática Digital of the year 2020 reaches the reader and the reader in the midst of an unprecedented historical context. Mixing an episode of the technological-dystopian universe of Black Mirror with the Camusian panorama of the Oman affected by the Plague, we see the apparent antinomy between distance and proximity reconfigure and become new forms of sociability and interaction. To the necessary social isolation imposed by the virulent spread of a pandemic emerge mutatis mutandis a human being who not only mediates his social relations via technological apparatus, but now takes place (in ontological terms) through and, to a great extent, in dependence on them. Potentially liberating and subversive to the same extent as repressive and submissive, virtuality is imposed rather with the need that as a choice...
References
Avilar, W. O., & Zanella, M. N. (2020). A escolarização de jovens privados de liberdade no Centro Socioeducativo Santa Juliana. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 389-405. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654676
Bortolazzo, S. F. (2020). Das conexões entre cultura digital e educação. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 369-388. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654547
Esteves, D. W., & Adó, M. D. L. (2020). Escrita e poética na pesquisa em educação. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 354-368. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654564
Habowski, A. C., Conte , E., & Milbradt, C. (2020). A Pós-verdade é verdadeira ou falsa? . ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 492-497. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8657420
Gomes, C. B. T. (2020). O efeito do capital escolar no acesso ao Programa Ciência sem Fronteiras . ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 336-353. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654654
Kohle, Érika C., Miller, S., & Clarindo, C. B. da S. (2020). Realização de atos de escrita com função social como fator de motivação dos escolares para a produção escrita. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 441-459. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654099
Luiz, J. M., Mota, R. S. da, & Silva, V. C. da. (2020). Interações intergeracionais. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 317-335. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654388
Martins, M. A. C. (2020). Como aprender filosofia a partir do filosofar? Uma versão fenomenológica, dialética e freiriana. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 479-491. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654517
Matos, S. R. da L., & Miguel, M. (2020). Conversação sobre Fernand Deligny e o Aracniano. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 498-516. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654857
Rosa, C. T. W. da, & Langaro, R. (2020). Alfabetização científica voltada à formação cidadã. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 297-316. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654510
Santos Junior, J. da S., Magalhães, A. M. da S., & Real, G. C. M. (2020). A gestão da evasão nas políticas educacionais brasileiras. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 460-478. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654823
Silva, M. R. da, & Souza Junior, A. J. de. (2020). O uso da robótica na perspectiva da educação matemática inventiva. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 406-420. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654828
Silva, S. G. (2020). Escolhas teórico-metodológicos para pesquisas em educação. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 278-296. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8654187
Silva, T. G. de A., & Pinto, A. de C. (2020). Aprendizagem em arte e celulares. ETD - Educação Temática Digital, 22(2), 421-440. https://doi.org/10.20396/etd.v22i2.8652412
The ETD - Digital Thematic Education uses the Creative Commons license (CC), thus preserving the integrity of the articles in an open access environment.