Banner Portal
The entrelace of caricature with Bézier's curves
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Caricature
Pedagogical practice
Computer graphics
Design
Computer graphics teaching

How to Cite

DIAS, Josemeire Machado; SANTOS, Tarsis de Carvalho. The entrelace of caricature with Bézier’s curves: possibilities for teaching computer graphics. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 4, p. 1079–1097, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i4.8659701. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659701. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

This article aims to report a Pedagogical Practice carried out with 28 students of the discipline Computer Graphics II, from the Design course at the State University of Bahia - UNEB, held in the second semester of 2019, in Salvador, Bahia. The observations were based on a qualitative approach of a descriptive nature of the Experience Report type. The elaboration of the Practice was motivated by the teaching difficulties faced in the design of the six disciplines of Computer Graphics in the Design course, which when presenting themselves as subservient subjects to the other disciplines of the course caused an emptying in the presentation of contents, considered fundamental for the performance of the designer. The Practice called “The intertwining of caricature with the Bézier curves” contributed to a change in the teaching and learning process instituted in the discipline, presenting as main results the increase of the collaboration in the classroom, the protagonism of the student and the teacher in the exchange strategies beyond what was suggested, elaboration of products with greater commitment and the transcendence of the productions in the classroom to other spaces, that allow the dissemination of the activities developed in the course.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i4.8659701
PDF (Português (Brasil))

References

AZEVEDO, Eduardo; CONCI, Aura. Computação gráfica. Teoria e Prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

COSTA, João. Guia – Curso básico de Caricatura. Personalidades do Esporte. São Paulo: On Line, 2015.

Departamento de Ciências Exatas e da Terra (DCET). Projeto de Reconhecimento do Curso Bacharelado em Design. 2014.

Disponível em: http://www.dcet1.uneb.br/wp-content/uploads/2019/07/PROJETO-PEDAG%C3%93GICO-31.pdf. Acesso em: 13 abr. 2020.

FONSECA, Joaquim da. Caricatura: a imagem gráfica do humor. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1999.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812016000300534&lng=en&nrm=is. Acesso em: 26 abr. 2019.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 601-614, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-ep-41-3-0601.pdf. Acesso em: 26 abr. 2019.

ISO Guide 2382. Parte 13. Disponível em: https://infostore.saiglobal.com/en-us/Standards/ISO-IEC-2382-13-1996-610379_SAIG_ISO_ISO_1399668/. Acesso em: 29 abr. 2020.

MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo: campo, conceito e pesquisa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processo de criação. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

PENSIN, Daniela Pederiva; NIKOLAI, Dirciane. A inovação e a prática pedagógica no contexto da educação superior. Unoesc & Ciência - ACHS, Joaçaba, v. 4, n.1, p. 31-54, 2013. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/achs/article/view/2737/pdf. Acesso em: 26 abr. 2020.

SILVA, Daniela Cardoso da. Humor e ensino: J. Carlos e a caricatura no ensino de história. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. São Leopoldo, RS: Unisinos, ano I, n. 1, jul. 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.