Banner Portal
The (trans)roles of the human
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Plurality
Sexuality
Biopolitics
Identity
Difference

How to Cite

LUZ, Rudson Adriano Rossato da; SCHWARZ, Altemir; ROSA, Geraldo Antônio da. The (trans)roles of the human: plurality and historical subjection. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 2, p. 258–274, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i2.8659703. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659703. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

Modern idealism has reconfigured, in western society, a new perspective of thinking about the human: that of a virtuous subject who, through assimilation and identification, would be part of a civilized and advanced society. In this process, among other dimensions of subjectivity, it is necessary to think over sexuality, considering that, in the name of moralization, women and men must assume very different social roles, all within a heteronormative perspective. Based on the conceptual approach of the thoughts by Michel Foucault and Judith Butler, we intend to problematize how biopolitics and biopower discipline and make the bodies docile, so that they are subjected to standards of compulsory heterosexuality and heteronormativity, leaving aside the subjectivity and uniqueness of each individual. Based on the bibliographic search work, it was possible to consider that the biopower discourses operate a machinery for subjecting bodies and human sexuality. This, as a historical construction, is attacked and often abolished, despite being an inherently human manifestation. Facing such mechanisms of subjection, resisting and transgressing are necessary actions for the constitution of free subjectivities.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i2.8659703
PDF (Português (Brasil))

References

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e a subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Corpos que pensam: Sobre os limites discursivos do “sexo”. In: LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Tradução: Rogério Bettoni. Autêntica, 2017.

COLLING, Leandro; NOGUEIRA, Gilmaro. Relacionados, mas diferentes: sobre os conceitos de homofobia, heterossexualidade compulsória e heteronormatividade. In: Rodrigues, Alexsandro; Dallapicula, Catarina; Ferreira, Sérgio Rodrigo da Silva (Org.). Transposições: lugares e fronteiras em sexualidade e educação. Vitória: EDUFES, 2015.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque; revisão técnica de José Augusto Guilhon Albuquerque. 5.ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 3: o cuidado de si. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque; revisão técnica de José Augusto Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 2009.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. 13.ed. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

LA BOÉTIE, Étienne de. Discurso sobre a servidão voluntária. eBooksBrasil, 2006. Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/eLibris/boetie.html Acesso em: 25/01/2020.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e Sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-posições, Campinas, v. 19, n. 2, p. 17-23, maio-agosto/2008.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: O corpo educado: pedagogias da sexualidade In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). Tradução dos artigos: Tomaz Tadeu da Silva. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-34.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.