Banner Portal
Potentials of teacher action with the use of audiovisual in teaching chemistry
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Audiovisual aids
Teacher
Chemistry teaching

How to Cite

SANTOS, Gisele Abreu Lira Corrêa dos; REZENDE FILHO, Luiz Augusto Coimbra de. Potentials of teacher action with the use of audiovisual in teaching chemistry. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 2, p. 504–521, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i2.8660196. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660196. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The use of audiovisual in teaching-learning is no longer a novelty, as the interest in understanding and seeking knowledge about it has grown. Chemistry teaching is one of the areas in which the number of investigations and reports on the use of audiovisual has grown, although many still lack a research framework. Here we present a theoretical-methodological perspective of research on the use of audiovisual in teaching and some results we had in a study following this perspective. We made observations of a Chemistry teacher’s class on Organic Functions and drugs by using some videos. Methodologically we identified the modes of addresses and the preferred meanings of the videos, described the activities and actions of audiovisual re-addressing and we also searched the relationships between the teacher’s actions and the students’ readings. The main results pointed the teacher’s use of re-addressing as a way to lead students to his teaching goals. We also noted that although the re-addressing actions have a regulatory effect, the student, as a spectator, retains his autonomy in the production of new meanings.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i2.8660196
PDF (Português (Brasil))

References

AGUIAR, Vera Teixeira de; CECCANTINI, João Luís. Uma volta, volta e meia, vamos dar. In: AGUIAR, Vera Teixeira; CECCANTINI, João Luís (Org.). Poesia infantil e juvenil brasileira: uma ciranda sem fim. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

BASTOS, Wagner Gonçalves; REZENDE FILHO, Luiz Augusto Coimbra de; PASTOR JUNIOR, Américo de Araújo. Produção de vídeo educativo por licenciandos: um estudo sobre recepção fílmica e modos de leitura. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 39-58, jan./abr. 2015.

DISSAT, Elizabeth; REZENDE FILHO, Luiz Augusto Coimbra de. Endereçamento e reendereçamento no uso de um vídeo por uma professora de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 12, n.1, p. 198-220, jan./abr. 2019.

ELLSWORTH, Elizabeth. Modo de endereçamento: uma coisa de cinema, uma coisa de educação também. In: SILVA, T. T. Nunca fomos humanos: metamorfoses da subjetividade contemporânea. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 7-76.

HALL, Stuart. Reflexões sobre o modelo de codificação/decodificção: uma entrevista com Stuart Hall. In: SOVIK, L (Org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução de Adelaine L. G. Resende et al. Belo Horizonte: UFMG; Brasília: Unesco, 2003, p. 353-386.

REZENDE FILHO, Luiz Augusto Coimbra de; PEREIRA, Marcus Vinícius e VAIRO, Alexandre Cunha. Recursos Audiovisuais como temática de pesquisa em periódicos brasileiros de Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.11, n.2, p.183-204, 2011.

REZENDE FILHO, Luiz Augusto Coimbra de; SANTOS, Gisele Abreu Lira Corrêa dos; VIEIRA, Renato Campos; PEREIRA, Willian Alves. Convergência entre endereçamento e reendereçamento de vídeos na prática de uma professora no ensino superior de ciências. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 624-636, 2019.

SÁ, Fernanda Pires de. The Co-Viewing 2.0: detaching from history and applying in the new media age. Culture, v. 11, p. 55-64, 2015.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. 6. ed. Campinas: Papirus, 1994.

VASCONCELOS, Flávia Cristina Gomes Catunda de; MELO, Simone Kelli Souza de; ARROIO, Agnaldo; LEÃO, Marcelo Brito Carneiro. O uso de vídeos no ensino de química: análise da temática nas publicações da química nova na escola. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN DIDÁCTICA DE LAS CIÊNCIAS, 9., Girona, 2013. Atas do... Girona: Comunicación, 2013. p.3624-3630

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.