Banner Portal
Cinema and geography teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cinema
Teachers
Geography teaching

How to Cite

NUNES, Flaviana Gasparotti. Cinema and geography teachers: approaches and distancing - considerations from the public education network of Dourados (MS) . ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 2, p. 415–429, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i2.8661496. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661496. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this paper, we intend, based on data obtained in research carried out with Geography teachers working in public schools in Dourados (MS), to analyze how these teachers understand and work with cinema in the educational context. We verified that vast majority of teachers surveyed pointed out as the first reason for using films in the classroom the fact that cinema is a way of cultural expansion of students. However, when we observe the phrases that they wrote to characterize the relationship between cinema and school, we perceive the predominance of the concept of cinema as a didactic tool for teaching Geography content. This is reinforced when we analyze the list of films used in relation to the contents / themes worked on. In this sense, it can be said that the approach to cinema occurs more by the search for didactic resources that can illustrate or reinforce the contents worked on than by the characteristics and potential of films as a language that participates in the creation of spatial senses. The distance between teachers and cinema can also be seen by the little knowledge they have about this language, as the number of those who have taken a course or read books about cinema is reduced. These considerations indicate the need to expand the concept restricted to the instrumental and communicative dimension of cinema predominant among teachers participating in the research.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i2.8661496
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Rogério. Cinema e educação: fundamentos e perspectivas. Educação em Revista, Belo Horizonte, n.33, p. 1-27, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/ v33/1982-6621-edur-33-e153836.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.

AZEVEDO, Ana Lúcia de F. et al. Cenas da docência: o cinema entre professores/as da educação básica. In: NUNES, Célia M. Fernandes et al. (Org.). Telas da docência: professores, professoras e cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 27-44. ISBN 9788551300947.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.006, de 26 de junho de 2014. Acrescenta § 8º ao art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: MEC, 2014.

DUARTE, Rosália; ALEGRIA, João. Formação estética e audiovisual: um outro olhar para o cinema a partir da educação. Revista Educação & Realidade, v. 33, n. 1, p.59-79, 2008. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/ 6687/4000. Acesso em: 20 ago. 2020.

EM NOME DA LEI. Direção de Sérgio Rezende. Rio de Janeiro: Globo Filmes, 2016. 1 DVD (115 min.).

FERRAZ, Cláudio B.O. Imagem e Geografia: considerações a partir da linguagem cinematográfica. Espaço & Geografia, v.15, n. 2, 2012, p. 357-384. Disponível em: http://www.lsie.unb.br/espacoegeografia/index.php/espacoegeografia/article/view/149/159. Acesso em: 20 ago. 2020.

FREITAS, Alexander de; COUTINHO, Karyne D. Cinema e educação: o que pode o cinema? Educação e Filosofia. Uberlândia, v. 27, n. 54, p. 477-502, jul./dez. 2013. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/14174 . Acesso em: 20 ago. 2020.

LEAL, Álida A. A. Outras telas: o cinema em espaços de professores/as da educação básica. In: NUNES, Célia M. Fernandes et al. (Org.). Telas da docência: professores, professoras e cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2017, p. 45-56. ISBN 9788551300947.

MASSEY, Doreen. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008. 312 p. ISBN 9788528613070.

OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao M.; GIRARDI, Gisele. Diferentes linguagens no ensino de Geografia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICAS DE ENSINO DE GEOGRAFIA, 11., 2011. Goiânia. Anais do XI Encontro Nacional de Práticas de Ensino de Geografia. Goiânia, 2011, p. 1-9.

OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao M.; GIRARDI, Gisele. O cinema como diferença na linguagem do ensino de geografia: uma cartografia provisória. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 45-66, jan./jun., 2020. Disponível em: http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/872. Acesso em: 20 ago. 2020.

TERRA VERMELHA. BirdWatchers - La Terra Degli Uomini Rossi. Direção de Marco Bechis. Itália/Brasil: 2008. 1 DVD (108 min.).

XAVIER, Ismail. Um cinema que “educa” é um cinema que (nos) faz pensar. Entrevista. Educação & Realidade. Porto Alegre, UFRGS, v. 33, n. 1, 2008, p. 13-20. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/6683/3996. Acesso em: 20 ago. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Flaviana Gasparotti Nunes

Downloads

Download data is not yet available.