Banner Portal
Scientific organization practices at the School of Agriculture of Lavras, Minas Gerais (1969-1975)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational politics
University education
Agricultural sciences

How to Cite

CARNEIRO, Kleber Tüxen; SILVA, Bruno Adriano Rodrigues da. Scientific organization practices at the School of Agriculture of Lavras, Minas Gerais (1969-1975). ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 3, p. 564–583, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i3.8661742. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661742. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This is an article whose content analytically describes the scientific organization practices of the School of Agriculture of Lavras (ESAL) between 1969 and 1975, observing the implications of the context of implementation of Law 5.540/1968, which fosters reform brazilian higher education. Methodologically, the research of a historiographical nature employed: i) interviews (based on semi-structured questionnaires) with two ESAL professors who participated in the organization at the time; ii) gathered books of minutes related to the historical period of the Departmental Council and the Editorial Council, educational administration bodies of the examined institution; iii) images (photographs) that translate and portray the Institution and its modus operandi. In general, it was concluded that ESAL aligned its organizational practices to the dictates of the educational policy, while and disseminated a scientific journal and attending to a postgraduate model under the scope of teacher training and the relative demands to scientific production, which is, therefore, a possible narrative to understand the history of the Institution and scientific circularity.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i3.8661742
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, José Geraldo. Lavras, MG. Entrevistador: (...). Lavras, Minas Gerais. 30 de outubro de 2018.

BARROS, José D`Assunção. O campo da história: especialidades e abordagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 228p., 2004.

BLOCH, M. Apologia da história: ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

BORDENAVE, Juan Diaz. Modernização da Agricultura e Cooperação Internacional: 25 Anos do IICA no Brasil. Bogotá / San José / Tacarigua / Turrialba / Brasília: US Gráfica Editora Ltda., 203p., 1990.

BURKE, Peter. Abertura: a nova História seu passado e seu futuro In Burke, P. A Escrita da história nova: novas perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, p.07-37., 1992.

CUNHA, Luis Antônio. Educação e desenvolvimento social no Brasil. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 293p., 1979.

FERNANDES, Florestan. A Revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 413p., 1975.

GOUVEA, Tatiani Gomes. Os primórdios da Pós-Graduação em Fitotecnia na UFV: memórias do programa pioneiro no Brasil. 2017. 223p. (Dissertação de Mestrado Profissional em Patrimônio Cultural, Paisagens e Cidadania) Universidade Federal de Viçosa, Viçosa/MG, 2017.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 5 ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003.

Livro de Actas, Conselho Departamental, ESAL, 1969.

Livro de Actas, Conselho Departamental, ESAL, 1970.

Livro de Actas, Conselho Departamental, ESAL, 1971.

Livro de Actas, Conselho Departamental, ESAL, 1972.

Livro de Actas, Conselho Departamental, ESAL, 1973.

Livro de Actas, Conselho Departamental, ESAL, 1975.

Livro de Atas, Conselho Editorial, ESAL, 1971.

Livro de Atas, Conselho Editorial, ESAL, 1972.

Livro de Atas, Conselho Editorial, ESAL, 1973.

MARTINS, Carlos Benedito. Balanço: o papel da CAPES na formação do sistema nacional de pós-graduação. In: CAPES 50 anos: depoimentos ao CPDOC/ FGV / Organizadoras: Marieta de Moraes Ferreira & Regina da Luz Moreira. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, CPDOC; Brasília, DF.: CAPES, p. 294-309, 2003.

MARTINS, Carlos Benedito. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 106, p. 15-35, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v30n106/v30n106a02.pdf Acesso em 19 de out. 2020.

MENDONCA, Sonia Regina de. Ensino agrícola e influência norte-americana no Brasil (1945-1961). Tempo, Niterói , v. 15, n. 29, p. 139-165, Dec. 2010 . Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141377042010000200006&lng=en&nrm=iso. Access on: 28 Oct. 2020.

MENDONÇA, S. R. DE. Entidades patronais agroindustriais e a política de pesquisa agropecuária no Brasil (1963-2003). Raízes: Revista de Ciências Sociais e Econômicas, v. 32, n. 2, p. 72-86, 13 dez. 2012. Disponível em: http://raizes.revistas.ufcg.edu.br/index.php/raizes/article/view/359 Acesso em: 19 de out. 2020.

NOSELLA, Paolo, & BUFFA, Ester. Instituições escolares: por que e como pesquisar. In Santos, A. V; Vechia, A. (Org.), Cultura escolar e história das práticas pedagógicas. Curitiba, PR: UTP, p. 15-32., 2008.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930/1973). Petrópolis (RJ): Editora Vozes, 1978.

SANTOS, Aldemir Valdir dos; VECHIA, Ariclê. As escolas que construímos: a história de instituições escolares na Revista Brasileira de História da Educação. Revista Brasileira de História da Educação, [s.l.], v. 19, p.1-26, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942019000100503 Acesso em 19 de out. 2020.

Saviani, Demerval. Instituições Escolares: Conceito, História, Historiografia e Práticas. Cadernos De História Da Educação, n. 4, p. 27-33., 2008. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/382 Acesso em: 19 de out. 2020.

SOUZA, Maurício. Entrevistador: (...). Lavras, Minas Gerais. 23 de outubro de 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.