Banner Portal
Multimodality applied to children's books
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Multimodality
Children's literature
Bibliographic research

How to Cite

MICHELOTTI, Patricia; KNOLL, Graziela Frainer; BORTOLUZZI , Valeria Iensen; GHISLENI, Taís Steffenello. Multimodality applied to children’s books: a state of art from the datacapes and scielo portal. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 4, p. 941–955, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i4.8664014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664014. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

Children's literature is essential for the development of the adult reader, able to interpret the society in which he is inserted. However, it should be considered that, in the children's book, communicational messages are the result of texts and images that are complementary. Thus, this research seeks to carry out a bibliographic survey of Brazilian researches that have been working with text and images in books for children, according mainly to the theory of multimodality by Kress and Van Leeuwen (1996). For this, a survey was carried out in the bases of scientific research (Datacapes and Scielo) in order to map these works and identify the highlights of these researches, as well as the gaps left by them. As a result, we realize that there is still a vast field to be explored in relation to multimodality, especially with regard to the analysis of images in children's books.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i4.8664014
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, Ana Paula Bernardes. Revelações que a escrita não faz: a ilustração do livro infantil. Revista Baleia na Rede, v. 1, n.7, 2010. Disponível em: http://revistas.marilia.unesp.br/index.php/baleianarede/article/view/1519. Acesso em: 28 jun 2020.

ARAÚJO, Sammya Santos; PARENTE, Lya Oliveira da Silva Souza; ARAÚJO, Antonia Dilamar. A leitura da capa do livro Brincando de inventar na perspectiva da gramática do design visual. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. v. 19, n. 3, p. 711-731, 2019.

BELMIRO, Celia Abicali. A multimodalidade na literatura infantil e a formação de professores leitores. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 403-420, 2010.

CABRAL, Izaura da Silva. O lugar do leitor em A música dos bichos. Revista Espéculo. nº 45, jul./out., 2010. Disponível em: https://webs.ucm.es/info/especulo/numero45/leitorinf.html. Acesso em: 27 jun 2020.

CASTRO, Eliane Fernandes. A importância da leitura infantil para o desenvolvimento da criança. 2008. Trabalho científico de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura Específica em Português). Universidade Estadual Vale do Acaraú, Vale do Acaraú, 2008.

DOMINGOS, Ana Cláudia Munari; KLAUCK, Ana Paula; MASTROBERTI, PAULA. Multimodalidade textual e formação do hiperleitor. In: FLORES, Onici Claro; GABRIEL, Rosângela. O que precisamos saber sobre a aprendizagem da leitura: contribuições interdisciplinares. Santa Maria: Ed. UFSM, 2017.

DONDIS, A. Donis. Sintaxe da linguagem visual. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Revista Educação & Sociedade. Ano XXIII, n. 79. ago., 2002. p. 257 - 272. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf

FREITAS, Neli Klix; ZIMMERMANN, Anelise. A ilustração de livros infantis - uma retrospectiva histórica. Revista DAPesquisa, Florianópolis, v.2, n.4, 2007. p. 330-337. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/16605. Acesso em: 27 jun., 2020.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KOCH, Ingedore G. V. Argumentação e linguagem São Paulo: Cortez, 1984.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história e histórias. 6 ed. São Paulo: Editora Ática, 2007.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Atla, 2003.

MORAES, Giselly Lima. Do livro ilustrado ao aplicativo: reflexões sobre multimodalidade na literatura para crianças. Estudos de literatura brasileira contemporânea. n. 46, p. 231-253, jul./dez. 2015.

PALO, Maria José. A ilustração na produção literária infantil. Revista Fronteira Z, São Paulo, nº 9. dez de 2012. p. 188 - 200. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/fronteiraz/article/view/13036. Acesso em: 27 jun 2020.

RAMOS, Flávia Brocchetto; NUNES, Marília Forgearini. Efeitos da ilustração do livro de literatura infantil no processo de leitura. Revista Educar em Revista. n .48, Curitiba, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602013000200015. Acesso em: 27 jun. 2020.

RAMOS, Flávia Brocchetto; NUNES, Marília Forgearini. Ler literatura também é ler imagem? In: FLÔRES, Onici Claro; GABRIEL, Rosângela (Org.). O que precisamos saber sobre a aprendizagem da leitura: contribuições interdisciplinares. Santa Maria: Ed. UFSM, 2017. p. 109 - 122.

RAMOS, Flávia Brocchetto; PANOZZO, Neiva S. P.; ZANOLLA, Taciana. Imagem e palavra na leitura de narrativa. Perspectiva, Florianópolis, v. 29, n. 1, 245-262, jan./jun. 2011.

RAMOS, Flávia Brocchetto; TORNQUIST, Sandra Regina. Os bolsos do mundo - unindo palavra e ilustração. Revista Raído. Dourados, MS, v. 4, n. 7, jan./jun. 2010. p. 347 - 358. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/632. Acesso em: 27 jun., 2020.

ROJO, Roxane. Texto multimodal. In UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS. Glossário Ceale. 2014. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/ Acesso em: 19 jun., 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.