Banner Portal
Experience literature in education
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Literature
Education
Micro-revolution of desire
Nomadism

How to Cite

CARVALHO, Alexandre Filordi de; GONÇALVES, Danilo da Silva. Experience literature in education: a nomad strategy of micro-revolution of desire?. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023012, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8664060. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664060. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Political networks have been increasing the semiotization of capital in the state school system. In this context, new strategies to resist the advance of neoliberal rationalization are necessary. Based on a research carried out with male and female readers (ETHICS COMMITTEE 8369301019), given the opportunity to experience literature outside the circuit of the demand for curricular training in public schools, the objective of the article is to show the theoretical investment that conceived literature as experience as a monument of perceptions, affects and blocks of sensations. The investigative hypothesis holds that when generating experiments through the literary expression machine, the dominant semiotization escapes the control of the demands of the functional capitalistic training systems. In this case, the possibility of a nomadic insurrection in education based on literary experience is indicated, in turn, to enhance the political production of micro-revolution of desire. For that, the thoughts of Berardi, Deleuze and Guattari are gathered as a favorable condition for the analysis on screen. In the final terms, a theoretical disposition is expected to emerge from which education is an experience of breaking out of the unknown, namely, what is yet to be experienced.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8664060
PDF (Português (Brasil))

References

BÁRCENA, Fernando. El delírio de las palabras. Ensayo para una poética del comienzo. Barcelona: Herder, 2004.

BERARDI, Franco. Asfixia – Capitalismo financeiro e a insurreição da linguagem. São Paulo: Ubu, 2020.

CARVALHO, Alexandre Filordi de. Da semiótica capitalista à estética esquizopolítica: Guattari e o lugar da invenção de si mesmo na microrrevolução do desejo. Prometeus, São Cristóvão, SE, ano 11, n. 26, p. 25-44, jan./abr. 2018.

CARVALHO, Alexandre Filordi de. Foucault e o neoliberalismo de subjetividades precárias: incidências na escola pública brasileira. Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6 n. 3, p. 935-956, set./dez. 2020.

CARVALHO, Alexandre Filordi de; GALLO, Silvio Donizete de Oliveira. Des lycéens se constituent em groupe sujet et revienent une confience politique. Le cas des écoles de l’Étata de São Paulo au Brésil. Révue Internationale d’Écucation de Sévres, Tours, v. 72, p. 137-146, set. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. BNCC - Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 20 dez. 2020.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2018.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1988.

DELEUZE, Gilles. Conversações, 1972-1990. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 2.ed. Rio de Janeiro: Editora Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka. Por uma literatura menor. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v1. São Paulo: Editora 34, 2011 a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v2. São Paulo: Editora 34, 2011 b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v3. São Paulo: Editora 34, 2012 a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v4. São Paulo: Editora 34, 2012 b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v5. São Paulo: Editora 34, 2012 c.

DOSSE, François. Deleuze dialoga com a criação. In: Gilles Deleuze & Felix Guattari: biografia cruzada. Porto Alegre: Artmed, 2010, p. 354-377.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1999 a.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1999 b.

GUATTARI, Félix. Revolução Molecular: pulsações políticas do desejo. 2.ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

GUATTARI, Félix. Cartographies schizoanalytiques. Paris: Galilée, 1989.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

GUATTARI, Félix. La philosophie est essentielle à l’existence humaine. Paris: L’Aube, 2001.

GUATTARI, Félix. Caosmose, um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 2006.

GUATTARI, Félix. Les années d’hiver. Paris: Les Prairies Ordinaires, 2009.

GUATTARI, Félix. Lignes de fuites. Pour un autre monde de possibles. Paris: L’Aube, 2011 a.

GUATTARI, Félix. L’inconscient machinique. Essais de schizo-analyse. Paris: Éditions Recherches, 2011 b.

GUATTARI, Félix. La révolution moléculaire. Paris: Les Prairies ordinaires, 2012.

GUATTARI, Félix. Qu’est-ce l’écosophie? Paris: Lignes/IMEC, 2013.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF, 2020.

JAMES, Henry. The beast in the jungle. In: JAMES, Henry. The beast in the jungle and other stories. New York: Dover Publications, 1993.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. O neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Tristes trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem - Educar. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

SLOTERDIJK, Peter. Regras para o parque humano. Uma resposta à carta de Heidegger sobre o humanismo. São Paulo: Liberdade, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.