Abstract
Objective: to report the experience of innovative actions for the teaching of Philosophical Anthropology. Method: the discipline of Philosophical Anthropology was taught in undergraduate nursing, in 10 virtual meetings, through Emergency Remote Teaching (ERT), with the application of several active teaching-learning methodologies (ATLM).Results: the discipline applied eight types of ATLM and recreational activities, in addition to the production of specific content. Motivation for adherence and non-abandonment of ERT by students, interactivity and the reframing of health from an anthropological and philosophical point of view were important outcomes of this educational intervention. Conclusion: the definition and creative application of ATLM can favor the teaching of Philosophical Anthropology and the reframing of ERT.
References
AQUINO, Estela Maria Leão de et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. supl.1, p. 2423-2446, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10502020 . Acesso em: 4 jan. 2021.
ARIÈS, Philippe. A história da morte no ocidente: da idade média aos nossos dias. Rio de Janeiro: Ediouro, 2003.
BARRETO, Mauricio Lima et al. O que é urgente e necessário para subsidiar as políticas de enfrentamento da pandemia de COVID-19 no Brasil? Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 23, n. e200032, p. 1-4, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-549720200032 . Acesso em: 4 jan. 2021.
BASTOS, Milena de Carvalho et al. Ensino remoto emergencial na graduação em enfermagem: relato de experiência na covid-19. Revista Mineira de Enfermagem, v. 24, n. e-1335, 2020. Disponível em: http://reme.org.br/artigo/detalhes/1495 . Acesso em: 22 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544/2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jun. 2020.
CASTILHO, Marlene da Aparecida; TONUS, Loraci Hofmann. O lúdico e sua importância na formação de jovens e adultos. Synergismus Scyentyfica. Revista da UTFPR, v. 3. n. 23. p. 2-4, 2008. Disponível em: http://revistas.utfpr.edu.br/pb/index.php/SysScy/article/viewFile/416/210. Acesso em: 17 fev. 2020.
CASTRO, Eder Alonso; QUEIROZ, Eliziane Rodrigues de. Educação à distância e ensino remoto: distinções necessárias. Revista Nova Paideia-Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 2, n.3, 2020. Disponível em: https://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/40/31 . Acesso em: 3 jan. 2021.
DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v.14, n.1, p. 268-288, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404 Acesso em: 3 nov. 2020.
FELDMAN-BIANCO, Bela. A antropologia hoje. Ciência e Cultura, v. 63, n. 2, p. 4-5, abr. 2011. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252011000200002&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 28 out 2020.
FERNANDES, Stéfani Martins; HENN, Leonardo Guedes; KIST, Liane Batistela. O ensino a distância no brasil: alguns apontamentos. Research, Society and Development, v. 9, n.1, e21911551, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7342109 . Acesso em: 27 set 2020.
GOMES, Vânia Thais Silva; et al. A pandemia da Covid-19: repercussões do ensino remoto na formação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. 4, p. e114, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022020000400602&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 14 mar 2021.
MOREIRA, José António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital on life. Revista UFG, v. 20 n. 26, p. 1-35, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438 . Acesso em: 30 out 2020.
NAVARRO, Mairlos Parra. Proposta de classificação de metodologias ativas de aprendizagem. International Journal of Active Learning, v.2, n.2, p 8-20, 2017. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/ijoal/article/view/197/282. Acesso em: 2 jan 2021.
OLIVEIRA, Raquel Mignonide; CORRÊA, Ygor; MORÉS, Andréia. Ensino remoto emergencial em tempos de COVID-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 5, v. e020028, p.1-18, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/179 . Acesso em: 18 out 2020.
POLIT Denise, HUNGLER Bernadette. Fundamentos de pesquisa em enfermagem. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
SABBATINI, Renato. Apartheid Digital. C. 2000. Disponível em: https://www.sabbatini.com/renato/correio/cp000623.html . Acesso em: 10 jan 2021.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Análise: ensino a distância na Educação Básica frente à pandemia da Covid-19. Nota Técnica. 2020. Disponível em: https://crianca.mppr.mp.br/arquivos/File/publi/todos_pela_educacao/nota_tecnica_ensino_a_distancia_todospelaeducacao_covid19.pdf . Acesso em: 5 out 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Artigo: O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Rio Grande do Sul, c.2020 [citado 28 out 2020]. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 28 out 2020.
VALENTE, Geilsa Soraia Cavalcanti et al. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Society and Development Research, v. 9, n. 9, p. e843998153-e843998153, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/345031355_O_ensino_remoto_frente_as_exigencias_do_contexto_de_pandemia_Reflexoes_sobre_a_pratica_docente . Acesso em: 15 out 2020.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19-11 March 2020. Geneva: WHO; 2020. Disponível em: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 . Acesso em: 3 jan. 2021.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital