Banner Portal
Use of biology educational videos on youtube by high school students
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational channels
Educational technology
Educational video
Biology education

How to Cite

MELO, Maria Eduarda; DUSO, Leandro. Use of biology educational videos on youtube by high school students. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 71–90, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i1.8665025. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

Educational videos on YouTube seem to play an increasingly important role at students education, especially in the study of nature sciences subjects. This research investigated the relationship of high school students with biology educational videos available on the YouTube platform, regarding frequency, motivations and preferences of use. A questionnaire was applied to 132 high school students from Colégio de Aplicação of Federeal University of Santa Catarina in Florianópolis. Subsequently, a focus group was formed with eight randomly selected students for deepening. The analysis showed that Biology videos on the YouTube platform have been frequently searched for the study of the curricular contents of this discipline and the main motivation of use is to get good grades in exams. In addition, it was observed that there is a group of more watched channels, which present a preferred class model among students, these results indicate the use of videos as a means to repeat a model that already happens at school.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i1.8665025
PDF (Português (Brasil))

References

ARROIO, Aguinaldo; DINIZ, Manuela Lustosa; GIORDAN, Marcelo. Utilização do vídeo educativo como possibilidade de domínio da linguagem audiovisual pelo professor de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005, Bauru. Anais […]. Bauru: ABRAPEC, 2005.

AUTORA, 2018.

BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Revista Educação e Sociedade, São Paulo, v. 30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009.

COLÉGIO DE APLICAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA (CA-UFSC). Projeto Político Pedagógico: versão resumida. Florianópolis: CA-UFSC, 2012. Disponível em: https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/2451122/mod_resource/content/2/PPP-revisado-CA.pdf. Acesso em: 02 nov. 2018

DUARTE, Manoelle Silveira. A contribuição dos recursos das TDICs no processo de ensinar e aprender. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, 2016.

FERRÉS, Joan. Vídeo e Educação. 2. ed. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 1996.

GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Questionário. In: GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. p. 121-135.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Ideb: Instituto Estadual de Educação. Brasília, DF. Disponível em: http://idebescola.inep.gov.br/ideb/escola/dadosEscola/42000688. Acesso em: 03 ago. 2018.

ME SALVA. Cursinho online e aulas de reforço. 2018. Disponível em: https://www.mesalva.com/. Acesso em: 08 nov. 2018.

MEDINA, Márcio Nasser; BRAGA, Marco; REGO, Sheila Cristina. Ensinar ciências para alunos do século XXI: o uso de vídeo-aulas de ciências da natureza por alunos do ensino médio de uma escola pública federal. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais […]. Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2015.

MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2002.

PASTOR JUNIOR, Américo de Araujo et al. Os usos de filmes, séries de TV e vídeos do YouTube por estudantes e professores nas aulas de Psicologia Médica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2015, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: ABRAPEC, 2017.

REZENDE FILHO, Luiz Augusto de Coimbra et al. Canais de vídeo para ensino de ciências: um estudo exploratório. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais […]. Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2015.

SILVA, Marcelo José; PEREIRA, Marcus Vinícius; ARROIO, Aguinaldo. O papel do YouTube no ensino de ciências para estudantes do ensino médio. Revista de Educação, Ciências e Matemática, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 35-55, maio/ago. 2017.

SILVA, Marco Polo Oliveira; SALES, Shirlei Rezende. O fenômeno cultural do YouTube no percurso educacional da juventude ciborgue. In: SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 6., e SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 3., 2015, Canoas. Anais […]. Canoas: SBECE, 2015.

VIDAL, Fernanda Luise Kistler; REZENDE FILHO, Luiz Augusto de Coimbra. Utilização de recursos audiovisuais (RAVS) na educação em ciências: uma análise dos trabalhos publicados nos I, II e III EREBIO (SE) e I ENEBIO. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ABRAPEC, 2009.

YOUTUBE. Youtube para a Imprensa. Brasil. Disponível em: https://www.youtube.com/intl/pt-BR/yt/about/press/. Acesso em: 29 maio 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.