Banner Portal
Gender and sexuality in the curricula
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gender
Sexuality
Curriculum
Teacher Education

How to Cite

SALES, Shirlei Rezende. Gender and sexuality in the curricula: invention, resistance, and production of joys in a teacher education project. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023021, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8665235. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665235. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The project systematized here consists of offering the optional discipline "Gender and sexuality in the curricula" for two consecutive semesters in the Pedagogy undergraduate course. The subject was also part of the Transversal Training in Gender and Sexuality - Queer/LGBTI Perspectives. The overall goal was to provide consistent training on issues of great social relevance such as gender and sexuality. Facing a scenario of persistent inequalities, the school is called to include such content in the basic education curricula.  However, despite all the struggle of social movements and the complaints of researchers in the field, these themes are often neglected in school. This has become even more intense with the current anti-gender and sexuality offensive led by reactionary sectors of our society, especially those around the "Associação Escola Sem Partido" (School Without a Party Association). The planned format articulated teaching activities and also research systematization, and dissemination, in close articulation with post-graduate studies. The project was developed through the methodology of creating a digital portfolio, later shared on the teacher's blog. This methodological choice led to an intense reflective process about the activities carried out. As a result, the lessons learned produced joy and were meaningful and transformative.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8665235
PDF (Português (Brasil))

References

AGUIAR, Jéssica S. Existo porque resisto: práticas de re-existência de jovens mulheres aprendizes frente às assimetrias de gênero. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-AQXGNX Acesso em: 12 jan. 2021.

BENEVIDES, Bruna G. (org.). Dossiê assassinatos e violências contra travestis e transexuais brasileiras em 2021. Brasília: Distrito Drag, ANTRA, 2022. Disponível em: https://antrabrasil.files.wordpress.com/2022/01/dossieantra2022-web.pdf Acesso em: 03 abr. 2022.

BRASIL. MEC. CNE. CP. Diretrizes curriculares nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Resolução nº 2, de 20 de dezembro de 2019.

BRITZMAN, Deborah P. O que é essa coisa chamada amor - identidade homossexual, educação e currículo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p.71-96, jan./jun. 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71644/40637 Acesso em: 12 jan. 2021.

BUTLER, Judith. Regulações de gênero. Cadernos Pagu, n.42, p. 249-274, jan./jun.2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/Tp6y8yyyGcpfdbzYmrc4cZs/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 12 jan. 2021.

COTTA, Rosângela M. M.; COSTA, Glauce D. Instrumento de avaliação e autoavaliação do portfólio reflexivo: uma construção teórico-conceitual. Interface (Botucatu), nº 56, p. 171-83, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/mr335VVhsVRhSRbjmN6pJZM/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 12 jan. 2021.

DAL’IGNA, Maria Cláudia; KLEIN, Carin; MEYER, Dagmar E. Generificação das práticas curriculares: uma abordagem feminista pós-estruturalista. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 468-487, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/daligna-klein-meyer.pdf Acesso em: 12. mar. 2021.

DUARTE, Adriana. M. C.; REIS, Juliana. B.; CORREA, Licínia M.; SALES, Shirlei R. A contrarreforma do Ensino Médio e as perdas de direitos sociais no Brasil. Roteiro, v. 45, p. 1-26, 4 jun. 2020. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22528 . Acesso em: 12 mar. 2021.

FARIA, Izaque M.; GOMES, Larissa F. R. Planejamento docente como produção de possíveis: re-existência na/pela docência. Revista Teias. v. 21, n. 63, p. 95-109, out./dez. 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/54015/36124 Acesso em: 04 abr. 2022.

FERREIRA, Aline G. #CurrículoEmConexãoComAcibercultura: a sociabilidade ciborgue e as juventudes no ensino médio. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-AQQJXT Acesso em: 12 jan. 2021.

GIOVANNETTI, Carolina; SALES, Shirlei R. Histórias das mulheres na BNCC do Ensino Médio: o silêncio que persiste. Revista Eletrônica História em Reflexão, v. 14, n. 27, p. 251–277, 2020. DOI: 10.30612/rehr.v14i27.12182. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/historiaemreflexao/article/view/12182 . Acesso em: 12 mar. 2021.

LEWIS, Elizabeth S. Teoria(s) Queer e performatividade: mudança social na matriz heteronormativa. . In: MACEDO, Elizabeth; RANNIERY, Thiago. (org.). Currículo, sexualidade e ação docente. Petrópolis, RJ: DPet Alli, 2017, p. 157-186.

LOURO, Guacira L. Flor de açafrão: takes, cuts, close-ups. Belo Horizonte: Autêntica/Argos, 2017.

MACEDO, Elizabeth. Repolitizar o social e tomar de volta a liberdade. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100302&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 12 mar. 2021.

MACEDO, Elizabeth; RANNIERY, Thiago. (org.). Currículo, sexualidade e ação docente. Petrópolis, RJ: DPet Alli, 2017.

MARTINS, Maria Cristina. “E a bela dançou...”: subvertendo o belo feminino dos contos de fadas. Estudos Feministas, Florianópolis, 24(1): 351-363, jan./abr. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ref/v24n1/1805-9584-ref-24-01-00351.pdf Acesso em 12 mar. 2021.

PARAÍSO, Marlucy A.; CALDEIRA, Maria Carolina S. (org.). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza, 2018.

PARAÍSO, Marlucy A. A ciranda do currículo com gênero, poder e resistência. Currículo sem Fronteiras, v.16, n. 3, p. 388-415, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/paraiso.pdf Acesso em: 12 mar. 2021.

SALAMERO, Nunila L. A cinderela mudou de ideia. São Paulo: Planeta do Brasil, 2010.

SALES, Shirlei R. Tecnologias digitais e juventude ciborgue: alguns desafios para o currículo do ensino médio. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla L. (org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014, v. 1, p. 229-248. Disponível em: https://observatoriodajuventude.ufmg.br/livros-links-artigos-2/ Acesso em: 12 mar. 2021.

SALES, Shirlei. R.; LEAL, Rafaela. E. G. Práticas pedagógicas inovadoras na formação docente: ciborguização do currículo do curso de pedagogia. Revista Internacional de Educação Superior, v. 4, n. 1, p. 7-24, jan./abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650710/16878. Acesso em: 12 mar. 2021.

SALES, Shirlei R; WILLIS, Arlette I. Gender and sexuality in the official high school curriculum: Initial considerations on Brazil and the U.S.A. In: Global Education Symposium, Urbana-Champaign. Ideals. Urbana-Champaign: Office of International Programs. College of Education. University of Illinois at Urbana-Champaign. 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/2142/106066 Acesso em: 12 mar. 2021.

SILVA João P. L. Infâncias queer nos entre-lugares de um currículo: a invenção de modos de vida transviados. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-B5THZ5 Acesso em: 12 jan. 2021.

SILVA, Luiza C. S. Currículo da nudez: relações de poder-saber na produção de sexualidade e gênero nas práticas ciberculturais de nude selfie. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-B26MBS Acesso em: 12 jan. 2021.

SILVA, Tomaz T. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SILVEIRA, Luiz G. O gênero na construção de oportunidades de aprendizagem de ciências ao longo do tempo: um estudo nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2018.

VASCONCELOS, Maria B.; FERREIRA, Paula M.; CALDEIRA, Maria C.; SALES, Shirlei R. Contos de fadas contemporâneos e roteiros performáticos de gênero. Revista Espaço do Currículo, v. 13, n. 3, p. 389-407, 19 out. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54226 Acesso em: 12 mar. 2021.

YONEZAWA, Fernando; SILVA, Fabio H. Produzindo educação ética com Deleuze em escola municipal de EJA. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 32, e175161, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/NMgrsQs9yBRs5ttgQTS6sLh/?lang=pt Acesso em: 12 mar. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.