Banner Portal
The schools screens
PDF (Português (Brasil))
PDF (Español (España))

Keywords

Teaching training
Cinema
Geography teaching
Democracy
Research

How to Cite

OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao Machado de; NUNES, Flaviana Gasparotti; GIRARDI, Gisele. The schools screens: cinema and geography teachers - questions and reflections around a survey. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 2, p. 293–314, 2021. DOI: 10.20396/etd.v23i2.8665269. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665269. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

In this presentation text from the homonym dossier which was produced by the International Research Network “Images, Geographies and Education”, we bring the multiple facets of the struggle for democratization of cinema, from access to films in circulation to access to cinematographic production, through studies and initiatives to intensify the presence of cinema in schools. The research that sustains the dossier articles was accomplished with more than two hundred geography professors from Brazil, Argentina and Colombia. It intended to question the answers given as well as suggesting it will be more powerful to create and misshape thoughts if it raises questions that help us formulate other new questions and problems for the educational contexts in which we operate - for the place where we live - and which could also be taken as questions for other contexts in which education establishes different relations with the cinema. The questionnaire has been attached to the text in which we argue about the fact that democratization would be in the possibility to the approach between cinema and education, could be carried out without a type of cinema being implemented, but instead, proposing and implementing experimentation processes with cinema, enabling each school to develop its own way of making cinema.

https://doi.org/10.20396/etd.v23i2.8665269
PDF (Português (Brasil))
PDF (Español (España))

References

ALMEIDA, M. J. Imagens e sons - a nova cultura oral. São Paulo: Cortez, 1994.

ÂNGELO, R.H.; ÂNGELO, F.H. (Org.). Catálogo da 11ª Mostra de Cinema de Ouro Preto-CINEOP. Belo Horizonte: Universo Produções, 2016.

BARBOSA, C. O espaço do devir no documentário: cartografia dos encontros entre cinema e escola. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2016.

BERGALA, A. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Book-link/CINEAD-LISE-FE-UFRJ, 2008.

BRUZZO, C. O cinema na escola: o professor, um espectador. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1995.

CAZETTA, V. As coreo-geo-grafias em Pina: para fazer a geografia dançar. Revista Entre Lugar, v. 4, p. 19-31, 2013.

DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil Platôs. v. 1. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil Platôs. v. 4. São Paulo: Editora 34, 1997.

DUARTE, R. Cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

ESCÓSSIA, L.; KASTRUP, V.; PASSOS, E. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Meridional, 2015.

FALCÃO, A. R.; BRUZZO, C. Lições com o cinema (Coleção). São Paulo: FDE, 1993.

FERRAZ, C. B.; NUNES, F. G. Ser professor: deformar e criar pensamentos. Revista Percursos, v. 13, n. 2, p. 94-113, 2012.

FERRAZ, C. B.; NUNES, F. G. (Org.). Imagens, geografias e educação - intenções, dispersões e articulações. Dourados: Editora da UFGD, 2013.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FRESQUET, A. et al. (Org.). Imagens do desaprender. Uma experiência de aprender com o cinema. Rio de Janeiro: Book-link/CINEAD-LISE-FE-UFRJ, 2007.

FRESQUET, A. (Org.). Cinema e educação: a lei 13.006 – reflexões, perspectivas e propostas. Ouro Preto: Universo Produções, 2015.

GIRARDI, G. Arte e mapeamento ou como fazer um mapa arder?. In: NUNES, F.G.; NOVAES, I.F. (Org.). Encontros, derivas, rasuras: potências das imagens na educação geográfica. Uberlândia: Assis, 2017.

GUIMARÃES, C. O que é uma comunidade de cinema? Revista EcoPós, v. 18, n. 1. p. 44-56, 2015.

HOLLMAN, V. “El agua vale más que el oro”: cine documental y conflictos ambientales en Argentina In: AZEVEDO, A. F.; CERAROLS, R. R.; OLIVEIRA JR, W.M. (Org.). Intervalo - entre Geografias e Cinemas. v.1. Braga: Editora da Uminho, 2015. p.201-228.

MASSEY, D. Pelo espaço – uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MIGLIORIN, C. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.

MIGLIORIN, C. Cinema e clínica: notas com uma prática. Revista Metamorfose, v. 4, n. 4, p. 31-46, junho de 2020.

MIGLIORIN, C.; PIPANO, I. Cinema de brincar. Belo Horizonte: Relicário, 2019.

NAPOLITANO, M. Como ensinar cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999.

OLIVEIRA JR, W. M.; GIRARDI, G. O cinema como diferença na linguagem do ensino de geografia: uma cartografia provisória. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 10, p. 45-66, 2020.

ORLANDI, L. Deleuze – entre caos e pensamento. In: AMORIM, A. C.; MARQUES, D.; DIAS, S. (Org.). Conexões: Deleuze e imagem e pensamento e.... Petrópolis, Campinas: DP et Alii, CNPq, p. 145-154, 2011.

PREVE, A. M. H. Perder-se: experiência e aprendizagem. In: CAZETTA, V. e OLIVEIRA JR, W. M. (Org.). Grafias do espaço: imagens da educação geográfica contemporânea. São Paulo: Editora Alínea, p. 257-277, 2013.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante – cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

REIS JUNIOR, A. Cinema brasileiro na escola pública = reconhecimento na diferença. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2010.

RIBEIRO, D. Lugar de fala. São Paulo: Polen, 2019.

TABORDA, M. A.; RESTREPO, M.; HENAO, F. Reidentificación de la fotografía como una práctica pedagógica: configuración del concepto Lugafot. Dossiê Paisagens inundadas - experimentações escolares e(m) imagens. Revista Brasileira de Educação em Geografia. v. 3, n. 6, p. 47-67, 2013.

TEIXEIRA, I. A escola vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Wenceslao Machado de Oliveira Junior, Flaviana Gasparotti Nunes, Gisele Girardi

Downloads

Download data is not yet available.