Abstract
During the pandemical period from COVID-19 it was necessary to promote social isolation, and presential classes interruption practically over Brazil. So that it was necessary to develop remote classes. The aim of this paper is to develop a teaching strategy to reach a peculiar region lacking Internet structure, at IFPA-Campus Óbidos, the north side of the Amazon River. So that, during Philosophy remote classes, it was proposed a way to adopt popular tools such as Google Meet and WhatsApp, to minimize synchronous meetings. In addition to this, collaborative learning strategies and qualitative evaluation were developed. Through observation and registration of all interactions during classes, it was clear the adaptation needed in the teaching tools available to reach local students during remote classes period. It was found that collaborative learning and qualitative evaluation promote a nice environment to remote classes. As a result, we can point socialized knowledge building, dropping out of school reduction, and cooperation among students.
References
CADOGAN, Bárbara Terezinha Balbino; LEITE, Maira Gabriela de Lima Martins; REZENDE, Liliane Anastácio. Aprendizagem colaborativa no ensino remoto emergencial: Experiências do projeto de extensão Matemática sem barreiras. SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 3., 2020. Anais do III SENPE... Chapecó: UFFS, 2020. v. 3, n. 1. Disponível em: https://portaleventos.uffs.edu.br/index.php/SENPE/article/view/14778 Acesso em: 27 fev. 2021.
KRAG, Márcia Nágem; SANTANA, Antonio Cordeiro; MARTINS, Cyntia Meireles; VALE, Rodrigo Silva do. Análise sistêmica do arranjo produtivo local da castanha-do-brasil na região da Calha Norte, Pará. Ver. Cienc. Agrar., v.59, n.3, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4322/rca.2202 Acesso em: 08 abr. 2021.
LEITE, Cristiane Luiza Kob; PASSOS, Marileni Ortencio de Abreu; TORRES, Patrícia Lupion; ALCÂNTARA, Paulo Roberto. 2005. A aprendizagem colaborativa na educação à distância on-line. Disponível em: http://www.nce.ufrj.br/ginape/iga502/Material_aulas/Aprendizagem%20colaborativa%20na%20educa%C3%A7%C3%A3o%20a%20dist%C3%A2ncia.pdf Acesso em: 08 abr. 2021.
OLIVEIRA, Gerson Pastre. 2004. O fórum em um ambiente de aprendizado colaborativo. Disponível em: http://www4.pucsp.br/tead/n2/pdf/artigo3.pdf Acesso em: 08 abr. 2021.
TORRES, Patrícia Lupion; ALCÂNTARA, Paulo Roberto; IRALA, Esrom Adriano Freitas. Grupos de consenso: Uma proposta de aprendizagem colaborativa para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.13, 2004. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/7052 Acesso em: 08 abr. 2021.
TORRES, Patrícia Lupion; IRALA, Esrom Adriano Freitas. Aprendizagem colaborativa: Teoria e Prática. Disponível em: https://www.agrinho.com.br/site/wp-content/uploads/2014/09/2_03_Aprendizagem-colaborativa.pdf Acesso em: 08 abr. 2021. Também Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/271136311_Aprendizagem_colaborativa_teoria_e_pratica/link/54be9ede0cf2f6bf4e03824b/download Acesso em: 10 abr. 2021.
UCHÔA, Kátia Cilene Amaral; UCHÔA, Joaquim Quinteiro. Uma análise sobre avaliação colaborativa em fóruns de discussão. Novas Tecnologias da Educação, v. 10, n. 3, CINTED-UFRGS 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/36376 Acesso em: 08 abr. 2021.
UGULINO, Wallace; MARQUES, Aline de Miranda; PIMENTEL, Mariano; SIQUEIRA, Sean Wolfgand Matsui. Avaliação colaborativa: um estudo com a ferramenta Moodle Workshop. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 20., 2009. Anais do...Florianópolis, 2009. ISSN: 2176-4301. Disponível em: https://www.academia.edu/1182475/Avalia%C3%A7%C3%A3o_Colaborativa_um_estudo_com_a_Ferramenta_Moodle_Worshop . Acesso em: 08 abr. 2021.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital