Banner Portal
Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training

How to Cite

SPOLAOR, Gabriel da Costa; BONFIETTI, Priscila Errerias; CIBIM, Julia Pichi; PRODÓCIMO, Elaine. Chasing after a critical, dialogical, solidary teaching in school physical education. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023025, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8665657. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665657. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

The Covid-19 pandemic highlighted a lot of questions about the physical education classes in times of social isolation and distance education. A group of teachers/researchers interested in offering dialogical and reflective classes decided to come together to discuss collectively their practices. Based on ideas of Paulo Freire, this narrative is composed as a reflexive essay that raises limit-situations facing these teachers, as well as, their collaborative and solidary effort to think of possible actions. By sharing the experiences of the group we seek to contribute with other ways of feeling, thinking and doing Physical Education  at school.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8665657
PDF (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. 2.ed. São Carlos: Pedro e João, 2010.

BOSSLE, Fabiano. Nosso "Inédito Viável": professor de Educação Física intelectual transformador. In: Daniel Teixeira Maldonado; Valdilene Aline Nogueira ; Uirá de Siqueira Farias. (org.). Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física escolar brasileira. Curitiba: CRV, v. 34, p. 19-34, 2018.

BUBNOVA, Tatiana; BARONAS, Roberto Leiser; TONELLI, Fernanda. Voz, sentido e diálogo em Bakhtin. Bakhtiniana, Revista de estudos do discurso, v.6, n.1, p.268-280, 2011.

CERICATO, Itale Luciane; CASTANHO, Marisa Irene Siqueira. Concepções teóricas e a prática do professor. Psicologia e educação, São Paulo, n. 27 dez., p. 101-113, 2008.

FREIRE, N. Palavra aberta – o Legado da obra de Paulo Freire para a Educação global contra-hegemônica. Educação em revista, Belo Horizonte , v. 35, e218004, 2019.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 36.ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57.ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

HELENE, Otaviano; MARIANO, Leandro. Educação e desigualdade na distribuição de rendas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 41, e223485, 2020.

PRADO, Guilherme do Val Toledo; SERODIO, Liana Arrais; PROENÇA, Heloisa Helena Dias Martins; RODRIGUES, Nara Caetano. (org.) Metodologia narrativa de pesquisa em educação: uma perspectiva bakhtiniana. São Carlos: Pedro e João, 2015.

PRODÓCIMO, Elaine; SPOLAOR, Gabriel da Costa; SO, Marcos Roberto. O pensamento de Paulo Freire e ações pedagógicas no cotidiano da Educação Física escolar no Brasil: apropriações reflexivas. In: SOUZA, Claudio Aparecido; NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira (org.). Educação Física escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, v. 38, p. 67-84, 2019.

SÁ CHAVES, Idália; AMARAL, Maria João. Supervisão reflexiva: a passagem do eu solitário ao eu solidário. In: ALARCÃO, Isabel. (org.). Escola Reflexiva e Supervisão. Porto: Porto Editora, p. 79-85, 2000.

SERODIO, Liana Arrais; PRADO, Guilherme do Val Toledo. Escrita-evento na radicalidade da pesquisa narrativa. Educação em revista., Belo Horizonte, v. 33, 150044, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.