Banner Portal
Contradictions of youth and adult education in times of remote education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Right to education
Educational challenges
Youth and adult education (EJA)

How to Cite

SILVA, Jaqueline Luzia da; BARBOSA, Carlos Soares. Contradictions of youth and adult education in times of remote education. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 14–31, 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i1.8665776. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665776. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The aim of this article is to analyze the potentialities and limits of pedagogic practices mediated by digital technologies, in current context in which the world coexists with Covid-19, that prevented, beyond other daily activities, that the schools have continued the school year of 2020 and have begun the school year of 2021. The present study is centered in the Youth and Adult Education (YAE), in Elementary and High levels, under the hypotheses that the students of the YAE are who have higher difficulties of adaptation to the newest teaching and learning practices with technologic interface, due the low ability of the most students in the usage of electronic equipment and absence of access to internet. This research has a qualitative-quantitative approach, which methodologically used questionnaire, answered by 79 teachers, through digital formulary. The main conclusions of the study point to low adhesion of the YAE students to digital platforms and remote activities, and the necessity of the public politics and teacher training to invest in education mediated by technology as an extra resource in teaching and learning process and in the warranty of the right to education for all. It also signals how teachers and students are experiencing this pandemic context and the teachers expectatives about YAE in after-pandemic period.

https://doi.org/10.20396/etd.v24i1.8665776
PDF (Português (Brasil))

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 17 abr. 2021.

BARBOSA, Carlos Soares; SILVA, Jaqueline Luzia da. Reflexões sobre a destituição do direito à educação de jovens, adultos e idosos no Brasil no tempo presente. Revista Humanidades e Inovação, v. 7, n. 19, p. 139-153, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n. 9394/96. Brasília, DF: Senado Federal, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n. 11/2000. Brasília: CNE: MEC, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 3, de 15 de junho de 2010. Brasília: CNE: MEC, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 9.057 de 25 de maio de 2017. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE n. 05/2020. Brasília: CNE MEC, 2020a.

BRASIL. Subchefia para assuntos jurídicos. Lei n. 14.040, de 18 de agosto de 2020. Brasília: CNE MEC, 2020b.

CUNHA JÚNIOR, Adenilson Souza; MATEUS, Kergileda Ambrósio de Oliveira; LIMA, Marileide Moutinho Pomponet; MENEZES, Mônica Clementino de; COSTA, Solange Balisa. Educação de Jovens E Adultos (EJA) no Contexto da Pandemia de Covid-19: Cenários e Dilemas em Municípios Baianos. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-22, jan./dez. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.46375/encantar.v2.0042. Acesso em: 19 abr. 2021.

LINO, Lucília Augusta. As consequências e contradições da adoção do ensino remoto na EJA no pós-pandemia. Fórum de Educação de Jovens e Adultos, vídeo, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FzIEbFcgn9o. Acesso em: 13 mai. 2021.

NICODEMOS, Alessandra; SERRA, Enio. Educação de Jovens e Adultos em contexto pandêmico: entre o remoto e a invisibilidade nas políticas curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 3, p. 871-892, set./dez. 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss3articles/nicodemos-serra.pdf. Acesso em: 15 abr. 2021.

O TEMPO. Mais de 11 milhões moram em casas superlotadas, 08 de março de 2020. Disponível em: https://www.otempo.com.br/brasil/mais-de-11-milhoes-no-brasil-moram-em-casas-superlotadas-1.2317766. Acesso em: 04 set. 2020.

PIRES, Luciene Lima de Assis; DOS REIS LIMA, Walkíria; DE SOUZA, Paulo Henrique. A Educação de Jovens e adultos: o educando e o contexto da pandemia. Itinerarius Reflectionis, v. 16, n. 1, p. 01-20, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/65616. Acesso em: 18 abr. 2021.

SANCEVERINO, Adriana; BERGER, Daniel Godinho; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes; ATHAYDE, Maria Cristina de Oliveira; GONÇALVES, Rita de Cássia Pacheco. A EJA em Santa Catarina no contexto da pandemia da Covid -19. Fórum de Educação de Jovens e Adultos de Santa Catarina, Santa Catarina, 2020.

SCHNEIDER, Sonia Maria. Aprendizagem na educação de pessoas jovens, adultas e idosas. In: FERNANDES, Andrea da Paixão; LOPES, Paula Cid (Org.). O cotidiano escolar de crianças, jovens e adultos em roda de conversas. Rio de Janeiro: Eduerj, 2020.

SERRA, Enio; VENTURA, Jaqueline; ALVARENGA, Márcia; REGUERA, Emilio. Interrogando o direito à educação: oferta e demanda por Educação de Jovens e Adultos no estado do Rio de Janeiro. Crítica Educativa, v. 3, n. 3, p. 25-41, 2018. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/243. Acesso em: 3 nov. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.