Abstract
The COVID-19 pandemic caused a major change in the world's educational system and classes were no longer presential and now remote. In this context, it was necessary to resort to possible technological resources. Thus, the aim of this article was to present the GeoGebra software as a pedagogical resource for the graphical interpretation of arithmetic and geometric progressions. The research was carried out from an experiment with students from two high school classes subsidized by the Didactic Engineering Methodology, according to its four phases: preliminary analysis, a priori analysis, experimentation and a posteriori analysis and validation. There was a difficulty in understanding the basic concepts of sequences and operations related to mathematical calculations and that the mediation of the researcher teacher played a fundamental role in the development of the resolution of the Olympic Problem (OP). It was also found that the students approved the use of GeoGebra and that it contributed significantly to the understanding of the content. It was considered that the use of the software opens possibilities for a better interaction between the subjects, in addition to facilitating the geometric understanding of the content being worked on.
References
ABAR, Celina Aparecida Almeida Pereira. A transposição didática na criação de estratégias para a utilização do GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, v. 9, n. 1, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/revista/26333/V/9 . Acesso em: 04 abr. 2022.
ALMOULOUD, Saddo Ag; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. Engenharia didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19/ANPEd. REVEMAT - Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 3, n. 6, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2008v3n1p62 . Acesso em: 21 abr. 2021.
ALMOULOUD, Saddo Ag; SILVA, Maria José Ferreira. Engenharia didática: evolução e diversidade. Revemat: R. Eletr. de Edu. Matem, Florianópolis, v. 07, n. 2, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n2p22 Acesso em: 21 abr. 2021.
ALMOULOUD, Saddo Ag. Modelo de ensino/aprendizagem baseado em situações-problema: aspectos teóricos e metodológicos. REVEMAT, Florianópolis (SC), v.11, n. 2, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2016v11n2p109 Acesso em: 21 abr. 2021.
ALVES, Francisco Régis Vieira. Situação Didática Olímpica (SDO): aplicações da teoria das situações didáticas para o ensino de olimpíadas. Revista Contexto e Educação, Editora Unijuí, v. 36, n. 113, 2021. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7992. Acesso em: 06 set. 2021.
ALVES, Francisco Régis Vieira. Situações Didáticas Olímpicas (SDOs): ensino de olimpíadas de matemática com arrimo no Software Geogebra como recurso na visualização. ALEXANDRIA: Florianópolis, v. 13, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2020v13n1p319. Acesso em: 18 mai. 2021.
ALVES, Francisco Régis Vieira; BORGES NETO, Hermínio. Engenharia didática para a exploração didática da tecnologia no ensino no caso da regra de L'Hospital. Educação Matemática Pesquisa, v. 14, n. 2, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/9445. Acesso em: 06 set.2021.
ANDRADE, Wendel Melo; BRANDÃO, Jorge Carvalho. Contribuições do software geogebra no estudo das funções quadráticas. Brazilian Applied Science Review, Curitiba, v. 3, n. 1, 2019. Disponível em: https://brazilianjournals.com/index.php/BASR/article/view/869. Acesso em 04 jan. 2021.
ARTIGUE, Michelle. Ingeniería Didática. In: ARTIGUE, Michelle; DOUADY, Régine; MORENO, Luis; GOMEZ, Pedro. (org.). Ingeniéria didatica en educacion matemática: un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Bogotá: Grupo Editorial Iberoamericano. 1995. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/676/1/Artigueetal195.pdf. Acesso em: 04 jan. 2021.
AZERÊDO, Maria Alves de; RÊGO, Rogéria Gaudêncio do. Linguagem e matemática: a importância dos diferentes registros semióticos. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v.25, Número Especial, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/25270. Acesso em: 26 mar. 2021.
AZEVEDO, Italândia Ferreira de; ALVES, Francisco Régis Vieira. Trigonometria e suas aplicações no Geogebra: aulas experimentais com alunos do ensino médio. Tangram - Revista de Educação Matemática, Dourados, MS, v.2, n. 2, 2019. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/8335. Acesso em: 20 mar. 2021.
AZEVEDO, Italândia Ferreira de; CIDRÃO, Georgyana Gomes; ALVES, Francisco Régis Vieira. Resolução de problemas olímpicos com o auxílio do geogebra: uma proposta para o professor de matemática. Universidad del Atlántico. ENCUENTRO INTERNACIONAL DE INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 4., 2018. Anais... Disponível em: https://www.academia.edu/44317345/RESOLU%C3%87%C3%83O_DE_PROBLEMAS_OL%C3%8DMPICOS_COM_O_AUX%C3%8DLIO_DO_GEOGEBRA_UMA_PROPOSTA_PARA_O_PROFESSOR_DE_MATEM%C3%81TICA. Acesso em: 04 nov. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2016. 279 p. ISBN 978-85-62938-04-7.
BROUSSEAU, Guy. Ingéniere didactique: d’un problème à létude à priori d’une situation didactique. In: École d’été de didactique des mathématiques, 2. Actes [...], France, 1982. Disponível em: https://guy-brousseau.com/2381/d%e2%80%99un-probleme-a-l%e2%80%99etude-a-priori-d%e2%80%99une-situation-didactique-1982/. Acesso em: 04 nov. 2020.
BROUSSEAU, Guy. Théorie des situations didactiques. Grenoble La Pensée Sauvage, 1998. (p. 115-160).
CHEVALLARD, Yves. Analyse des pratiques enseignantes et didactique des mathematiques: L’approche anthropologique. Actes de l’U.E. de la Rochelle, 1998.
CHEVALLARD, Yves. Sobre a teoria da transposição didática: algumas considerações introdutórias. Revista de Educação, Ciências e Matemática v.3, n.2, 2013. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/2338. Acesso em: 18 abr. 2021.
FIOREZE, Leandra Anversa. et al. Análise da construção dos conceitos de proporcionalidade com a utilização do software geoplano virtual. Ciênc. Educ., Bauru, v. 19, n. 2, 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2510/251027945003.pdf. Acesso em: 18 abr. 2021.
LIMA, Maria Luziana Oliveira; AZEVEDO, Italândia Ferreira de; ALVES, Francisco Régis Vieira. Situações didáticas olímpicas: uma proposta de ensino amparada com O Geogebra. Trilhas Pedagógicas, v. 10, n. 12, 2020. Disponível em: https://fatece.edu.br/arquivos/arquivos-revistas/trilhas/volume10/Maria%20Luziana%20Oliveira%20Lima;%20Italandia%20Ferreira%20de%20Azevedo;%20Franscisco%20Regis%20Vieira%20Alves.pdf. Acesso em: 04 nov. 2020.
LIMA, Elon Lages et al. A matemática do ensino médio. 6.ed. Rio de Janeiro: SBM, 2006. Coleção do Professor de Matemática; v.2. ISBN: 85-85818-11-5.
MORAES, Humberto Luiz Barros et al. De ensino presencial para o remoto emergencial: adaptações, desafios e impactos na pós-graduação. Interfaces Científicas, v. 10, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9271/4137. Acesso em: 04 abr. 2022.
OLIVEIRA, Cícera Carla do Nascimento. Olimpíadas de Matemática: concepção e descrição de “situações olímpicas” com o recurso do software Geogebra. 2016. 136 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital