Banner Portal
Contributions of Martha Nussbaum's capabilities approach to contemporary education
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Capabilities approach
Education
Human development
Martha Nussbaum

How to Cite

TREVISOL, Marcio Giusti; CENTENARO, Júnor Bufon. Contributions of Martha Nussbaum’s capabilities approach to contemporary education. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023028, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8666114. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666114. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This essay aims to discuss some contributions of the Capabilities Approach proposed by the American philosopher Martha Nussbaum for contemporary education. It is understood that the philosophical and normative foundation of this approach, which is based on a concept of human dignity supported by a conception of basic social justice, presents relevant challenges for the educational field in view of the need to establish efforts so that the development is human and not only economic. The essay's conclusions state three main contributions: i) that education should be thought of with plural goals and objectives, which can interact with the multiple core capabilities; ii) education as a space for the development of practical reason, in which subjects have at their disposal the conditions to take control of their own lives, with autonomy, critical thinking, and imagination; and iii), education and its social function, which, beyond the individual development of subjects, needs to promote social justice, based on universal citizenship.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666114
PDF (Português (Brasil))

References

BREGALDA, Regiano. A formação humana no contexto da colonização neoliberal da subjetividade. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro. Leituras sobre educação e neoliberalismo: Curitiba, 2020. p. 197-216.

DALBOSCO, Cláudio Almir. Educação superior e dos desafios da formação para a cidadania democrática. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 20, n.1, p. 123-142, mar.2015.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. 1.ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

FABRES, Ricardo Rojas. Considerações em torno de uma concepção exigente da dignidade humana. Emancipação, Ponto Grossa, v. 15, n. 1, p. 9-21, 2015. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/6887. Acesso em: 3 jun. 2021.

FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro. Eficácia ou proselitismo? A escola sob os ditames do gerencialismo empresarial. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro. Leituras sobre educação e neoliberalismo: Curitiba: CRV, 2020. p. 27-40.

FÁVERO, Altair Alberto; TREVISOL, Marcio G. Ideologia neoliberal na educação e a cristalização do novo senso comum pedagógico: quando a educação se tona um negócio. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro. Leituras sobre educação e neoliberalismo: Curitiba: CRV, 2020. p. 217-235.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018. 160 p.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004. 324 p.

NUSSBAUM, Martha. Las muejeres y el desarrollo humano: el enfoque de las capacidades. Tradução de Roberto Bernet. Barcelona: Herder, 2000. 414 p.

NUSSBAUM, Martha. Crear capacidades: propuesta para el desarrollo humano.Tradução de Albino Santos Mosquera. Barcelona: Paidós, 2012. 266 p.

NUSSBAUM, Martha. Fronteiras da justiça: deficiência, nacionalidade, pertencimento à espécie. Tradução de Susana de Castro. São Paulo: Martins Fontes, 2013. 522 p.

NUSSBAUM, Martha. Educação e justiça social. Tradução de Graça Lami. Mangualde/Portugal: Edições Pedago, 2014. 124 p.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes, 2015. 153 p.

PACHECO, José Augusto. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez, 2005. 176 p.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.