Banner Portal
Pedagogical practices with educational robotics in the elementary school
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational robotics
Informatics and education
Pedagogical practices
Elementary school

How to Cite

KAMINSKI, Márcia Regina; BOSCARIOLI, Clodis. Pedagogical practices with educational robotics in the elementary school. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023031 , 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8666385. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666385. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

Robotics activities in school environments have been the subject of discussion and research of digital technologies in education. However, there are few contexts that have managed to implement these activities as part of their Political Pedagogical Projects, in order to develop them under a perspective of progression and continuity of concepts, with most of the articles published punctual experiences and short-term works. So, this paper describes the results of a case study carried out in a public school that attends elementary school students, a pioneer in its teaching network to implement Educational Robotics. The case study carried out aimed at presenting the pedagogical practices developed with Educational Robotics and indicating ways and possibilities for the implementation of these activities. The practices started in 2015 continues with the perspective of developing creativity, autonomy, and socio-emotional skills, and has served as a reference for the implementation of Robotics in other teaching units. The results indicate that it is possible to implement an investigative and collaborative work in the perspective of progressing the concepts of mechanics, electronics, and programming, in which the student is the protagonist.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666385
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA NETO, Carlos Alves de Almeida. O uso da robótica educativa e o desenvolvimento de competências e habilidades matemáticas. 105 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional, Juazeiro do Norte, CE, 2014. Disponível em: encurtador.com.br/kpI78. Acesso em 01 abr. 2022.

ANDI.CO. Bluetooth RCControl. 2012. Disponível em: http://andi.co/defaultsite. Acesso em: 12 abr. 2022.

BRASIL. República Federativa do Brasil. Decreto nº 7.083, de 27 de janeiro de 2010. Dispõe sobre o Programa Mais Educação. Brasília, DF, Diário Oficial da União, jan. 2010. Disponível em: encurtador.com.br/ipEJ2. Acesso em: 12 abr. 2022.

BRASIL. República Federativa do Brasil. Manual operacional de educação integral. Brasília, DF, 2014. Disponível em: https://encurtador.com.br/kHIO7. Acesso em: 12 abr. 2022.

BRASIL. República Federativa do Brasil. Portaria normativa interministerial nº 17, de 24 de abril de 2007: Institui o Programa Mais Educação, que visa fomentar a educação integral de crianças, adolescentes e jovens, por meio do apoio a atividades sócio-educativas no contraturno escolar. Distrito Federal: Diário Ofical da União, 26 abr. 2007. Seção 1, p. 5-6. Disponível em: encurtador.com.br/xHKU8. Acesso em: 13 abr. 2022.

CÉSAR, Danilo Rodrigues. Potencialidades e limites da robótica pedagógica livre no processo de (re)construção de conceitos científico-tecnológicos a partir do desenvolvimento de artefatos robóticos. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/16044. Acesso em: 13 abr. 2022.

COSTA, Douglas Sulis da. Programando o AttoBox com o Ardublock. (Santa Catarina). Dual System - Atto Educacional. São José: Dual System, 35 p. 2014.

COUDOIN, Bruno. GCompris. 2000. Disponível em: https://www.gcompris.net/index-pt_BR.html. Acesso em: 13 abr. 2022.

DUAL SYSTEM (Santa Catarina). Atto - um recurso, infinitas soluções: Matemática 1º ao 5º ano. São José: Dual System, ©2018. 133 p.

FARIAS, Fernando Lucas de Oliveira; BRITO, Everton da Silva; COSTA, Felipe Jhonanta Ferreira da, DINIZ, Igo Joventino Dantas, BURLAMAQUI, Akynara Aglaé Rodrigues Santos da Silva, BURLAMAQUI, Aquiles Medeiros Filgueira. GEORobótica - uma proposta lúdica interdisciplinar para ensino de geografia no ensino médio: um relato de experiência da robótica educacional com alunos de escola pública. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA. Anais do... Brasília, DF, p. 168, nov. 2019. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/8503/6076. Acesso em: 13 abr. 2022.

FERNANDES, Manasses; SANTOS, Camila dos; SOUZA, Edmar de; FONSECA, Marcos Guimarães. Robótica educacional uma ferramenta para ensino de lógica de programação no ensino fundamental. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA. Anais do..., Fortaleza, CE, p. 315, out. 2018. Disponível em: encurtador.com.br/uxKQ3. Acesso em: 13 abr. 2022.

MACHADO, Jordano Nunes. Programação e robótica no ensino fundamental: aplicação no estudo de cinemática a partir de uma UEPS. 116 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS, 2016. Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/handle/riu/1141. Acesso em: 13 abr. 2022.

MASSACHUSETTS INSTITUTE OF TECHNOLOGY(Org). Scratch. 2007. Disponível em: https://scratch.mit.edu/ . Acesso em: 11 abr. 2022.

MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Verbete robótica educacional. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - Educabrasil. São Paulo: Midiamix, 2015. Disponível em: encurtador.com.br/zFR02. Acesso em: 09 abr. 2022.

PERRENOUD, Phillipe. Introdução. In: Avaliação: da excelência à regularização das aprendizagens: entre duas lógicas. Artmed: Porto Alegre, 1999.

SANTOS, Icleia; MEDEIROS, Luciano Frontino de. Robótica com materiais recicláveis e a aprendizagem significativa no ensino da matemática: estudo experimental no ensino fundamental. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA. Anais do..., Recife, PE, p. 275, out. 2017. Disponível em: encurtador.com.br/fnEL8. Acesso em: 13 abr. 2022.

SILVA, Alzira Ferreira da. RoboEduc: Uma metodologia de aprendizado com Robótica Educacional. 133 f. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2009. Disponível em: 09 abr. 2022.

SILVA, Maria Aparecida de Faria da; OLIVEIRA, Márcia. A robótica educacional na perspectiva das metodologias ativas. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA. Anais do... Brasília, DF, p. 1289, nov. 2019. Disponível em: encurtador.com.br/dhzFJ. Acesso em: 13 abr. 2022.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

ZILLI, Silvana do Rocio. A robótica educacional no ensino fundamental: perspectivas e prática. 89 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catariana - Florianópolis, SC, 2004. Disponível em: encurtador.com.br/dhikU. Acesso em: 09 abr. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.