Banner Portal
What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Psychoanalysis
Inclusion
School exclusion
Cooperation

How to Cite

KUPFER, Maria Cristina; VOLTOLINI, Rinaldo. What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023035 , 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8666504. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666504. Acesso em: 3 oct. 2024.

Abstract

School socialization cannot be reduced to a simple coexistence between children, and is a decisive factor in the possibilities of the inclusive process. It is supposed that cooperation in school groups promotes changes in the subjective positions of children, as well as in learning, and also produces effects for children said to be in a situation of inclusion, based on the references that psychoanalysis offers for this discussion. In the article, it is also observed that the relationship between peers has a strong inclusive, but also excluding, power. Therefore, it is also necessary to ask what exclusion can generate as a disruptive effect: what can one child do for another when it is not cooperation that presides over the bonds between students within a school? The role of the similar is then examined in its dual aspect of being inclusive and excluding, and the Columbine effect is discussed. Finally, the article discusses about the conditions of the social bonds that act as facilitators of a massive violent action such as teenage attacks to their schools.

 
https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666504
PDF (Português (Brasil))

References

BERNARDINO, Leda Mariza Fischer. A função do semelhante. In: PESARO, Maria Eugênia; KUPFER, Maria Cristina; DAVINI, Juliana (org.). Práticas inclusivas II: desafios para o ensino e a aprendizagem do aluno-sujeito. São Paulo: Escuta, 2020. 352 p. ISBN 978-8571374553.

CALLIGARIS, Contardo. A sedução totalitária. In: DE ARAGAO, Luiz Tarlei; CALLIGARIS, Contardo; COSTA, Jurandir Freire; SOUZA, Octavio (org.). Clínica do social: ensaios. São Paulo: Escuta, 1991. 118 p. ISBN 9788571370319.

CEVASCO, Rhitée. Lo irreductible del malestar y las lógicas de segregación: de la modernidad femenina a la escena educativa. FLACSO Argentina: Diploma Superior “Psicoanálisis y prácticas socioeducativas”, Clase 12, Módulo 4, 2010. Disponível em: flacso.org.ar/flacso-virtual. Acesso em: 15 abr. 2021.

FREUD, Sigmund. Formulações sobre os dois princípios do funcionamento mental [1911]. In: FREUD, Sigmund. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v.XI, p. 134-140. ISNB 979-85-312-1121-8.

FREUD, Sigmund. Psicología de las masas y análisis del yo [1921]. In: FREUD, Sigmund. Obras completas. Buenos Aires: Amorrortu, 2006. v. XVIII. 303 p. ISBN 950-518-594-4.

GORI, Roland. O realismo do ódio. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 125-142, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pc/a/zwkMNcgxZfY53vvbhB7x3Rt/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 10 mar. 2021.

KUPFER. Maria Cristina. Duas notas sobre a inclusão escolar. In: ESCRITOS da Criança, v.1. Porto Alegre: Centro Lydia Coriat, 2001. p.71-82.

KUPFER, Maria Cristina M.; PETRI, Renata. "Por que ensinar a quem não aprende? Estilos da clínica, v. 5, n. 9, p. 109-117, 2000.

KUPFER, Maria Cristina; BERNARDINO, Leda Mariza; SILVA, Diego Rodrigues. Resultados finais da pesquisa APEGI: Acompanhamento psicanalítico de crianças em escolas, grupos e instituições. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 60, p. 176-190, 31 dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/download/10506/7424/ . Acesso em: 10 mar. 2021.

KUPFER, Maria Cristina M.; VOLTOLINI, Rinaldo; PINTO, Fernanda S. C. Noya. O que uma criança pode fazer por outra? Sobre grupos terapêuticos de crianças. In: KUPFER, Maria Cristina M.; PINTO, Fernanda S. C. Noya (org.). Lugar de vida, vinte anos depois: exercícios de educação terapêutica. São Paulo: Escuta: Fapesp, 2010. p. 97-111. ISBN 978-8571373020.

LACAN, Jacques. Os complexos familiares [1938]. In: LACAN, Jacques. Outros escritos. São Paulo: Jorge Zahar, 2003. p.29-90. 608 p. ISBN 978-8571107519.

LACAN, Jacques. L’identification. Paris: Association Freudienne Internationale, 1961-1962.

LACAN, Jacques. O mito individual do neurótico, ou, A poesia e verdade na neurose. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008. ISBN: 853-7800600.

LACAN, Jacques. O Seminário: Livro 20: mais, ainda [1972-1973]. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985. ISBN: 978-8571-104-914

LACLAU, Ernesto. La guerre des identités: grammaire de l´emancipation. Paris: Éditions la Découverte, 2015. ISBN: 97-8270-7188-991.

LERUDE, Martine. Como se coloca a questão da identificação na era da internet generalizada? In: BAPTISTA, Angela; JERUSALINSKY, Julieta. (org.). Intoxicações eletrônicas: o sujeito na era das relações virtuais. Salvador: Ágalma, 2017. p.193-210. 284 p. ISBN: 97-8658-6618-365.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.