Banner Portal
AI in education
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Artificial intelligence
Literacy
Digital culture
Data

How to Cite

GONSALES , Priscila; KAUFMAN, Dora. AI in education: from programming to data literacy. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023032 , 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8666522. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666522. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

The article analyzes the evolution of the interrelation between education and technology, starting from understanding the artificial intelligence (AI) current development and the big data phenomenon. In Brazil, the history of education with technology is closely related to the search for student protagonism, in which "learning to code" emerges as the main symbol of pro-activity and fostering of creative posture. "Learning to code" has become practically a goal in most integrative projects with technology, based on programming logic that holds the control of the algorithmic execution process. The new applications of AI since 2012, more precisely with deep learning, have changed the logic of algorithms, shifting the focal point from "programmed" codes to the autonomous model that identifies patterns in data. This is a new scenario that is still little known by most educators and education managers, but it connects strongly with the idea of media and information literacy. The introduction of AI in education cannot and should not be determined by its utilitarian character, but rather should foster development opportunities contemporary civic life.

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666522
PDF (Português (Brasil))

References

ALPAYDIN, Ethem. Machine learning. Cambridge, MA: MIT Press, 2016.

ANGELINI, Kelli et al. Privacidade e proteção aos dados pessoais de crianças e adolescentes na Internet. In: LATERÇA, Priscilla Silva et al. (Coord.). Privacidade e proteção de dados de crianças e adolescentes. Rio de Janeiro: Instituto de Tecnologia e Sociedade; Obliq, 2021. Disponível em: https://itsrio.org/pt/publicacoes/privacidade-e-protecao-de-dados-de-criancas-e-adolescentes/. Acesso em: 20 nov. 2021.

BARANAUSKAS, Maria C. C. et al. Uma taxonomia para ambientes de aprendizado baseados no computador. In VALENTE, José (org.). O computador na sociedade do conhecimento. Ministério da Educação. 1999, p. 45-67. Disponível em: https://www.nied.unicamp.br/biblioteca/o-computador-na-sociedade-do-conhecimento/. Acesso em: 24 de out. 2021.

BENKLER, Y. The wealth of networks: how social production transforms markets and freedom. United States of America: Strange Fruit, 2006.

BIDARRA, José et al. Artificial Intelligence in Teaching (AIT): a road map for future developments. Comissão Europeia, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/342214907_Artificial_Intellige nce_in_Teaching_AIT_A_road_map_for_future_developments. Acesso em: 20 out. 2021.

BLIKSTEIN, Paulo. et. al. Tecnologias para uma educação com equidade. D3E, Relatório, 2021. Disponível em: https://d3e.com.br/relatorios/tecnologias-para-uma-educacao-com-equidade/. Acesso em: 13 de nov. 2021.

BRASIL. Senado Federal. Lei 14.180 de 2021. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/34251506/publicacao/34254618 . Acesso em: 2 de out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares do novo Ensino Médio, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=dow nload&alias=98291-texto-referencia-consulta-publica&category_slug=outubro-2018-pdf1&Itemid=30 192. Acesso em: 1 de jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 28 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa de Inovação Educação Conectada, 2017. Disponível em: http://educacaoconectada.mec.gov.br/. Acesso em: 1 de jun. 2021.

BRASIL. Secretaria Geral da Presidência da República. Decreto 9204 de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9204.htm. Acesso em: 10 de nov. 2021.

BONILLA, Maria Helena Silveira. Software livre e educação: uma relação em construção. Perspectiva, v.32 n.1, p.205-234, 2014.

Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2014v32n1p205/pdf_25 . Acesso em: 20 nov. 2021.

BUZATO, Marcelo E. K. Dadificação, visualização e leitura do mundo: quem fala por nós quando os dados falam por si? Linguagem em foco. Fortaleza, v. 10, n. 1, p. 83-92, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1191/1007 . Acesso em: 12 nov. 2021.

BUZATO, Marcelo E. K..; TORRES, Cleyton. Dadificação e transdisciplinaridade nos estudos do letramento: o jornalismo de dados como contexto de pesquisa. Revista da Anpoll. Brasília, 2019, v. 1, n. 49, p. 128-141, 2019. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1307 . Acesso em: 20 nov. 2021

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO (CETIC). TIC Educação 2020. São Paulo, 2020. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-dastecnologias-de-informacaoe-comunicacao-nasescolas-brasileiras-ticeducacao-2020/ . Acesso em: 15 nov. 2021.

CETIC. TIC Domicílios 2020. São Paulo, 2021. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2020_coletiva_imprensa.pdf . Acesso em: 20 nov. 2021.

CETIC. TIC Educação 2019. São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.cetic.br/media/analises/tic_educacao_2019_coletiva_imprensa.pdf . Acesso em: 20 nov. 2021.

COALIZÃO DIREITOS NA REDE. Não há educação sem conexão. Disponível em: https://direitosnarede.org.br/2021/04/14/nao-ha-educacao-sem-conexao/ . Acesso em: 20 nov. 2021.

CHRISTIAN, Brian. The alignment problem: machine learning and human values. New York: W.W.Norton & Company, 2020.

CHESTERMAN, Simon. We, the robot? regulating artificial intelligence and the limits of the law. UK: Cambridge Press, 2021.

CRAWFORD, Kate. Atlas of AI. New Haven and London: Yale University Press, 2021.

COECKELBERGH, Mark. AI ethics. Cambridge, MA: MIT Press, 2020.

CRUZ, Leonardo et al. Coletando dados sobre o capitalismo de vigilância nas instituições públicas de ensino superior do Brasil. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL. REDE LATINO-AMERICANA DE ESTUDOS SOBRE VIGILÂNCIA, TECNOLOGIA E SOCIEDADE (LAVITS), 6., 2019. Anais... Salvador, 2019. Disponível em: https://lavits.org/wp-content/uploads/2019/12/Cruz_Saraiva_Amiel-201 9-LAVITS-1.pdf . Acesso em: 10 nov. 2021.

DOMINGOS, Pedro. The master algorithm: how the quest for the ultimate learning machine will remake our world. NY: Basic Books, 2015.

EZRACHI, Ariel; STUCKE, Maurice E. Virtual competition: the promise and perils of the algorithm-driven economy. Cambridge/EUA: Harvard University Press, 2016.

FILATRO, Andrea (org.). DI 4.0: Inovação na educação corporativa. São Paulo: Saraiva, 2019.

FRISCHMANN, Brett; SELINGER, Evan. Re-engineering humanity. Cambridge/Reino Unido: Cambridge University Press, 2018.

GATTI, Francielle N. Educação básica e inteligência artificial: perspectivas, contribuições e desafios. PUC-SP, 2019. Dissertação de Mestrado. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22788 . Acesso em: 5 jun. 2021.

GEIGER, Davi. Entrevista a Dora Kaufman. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas (TECCOGS). PUC-SP, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/teccogs/article/view/48584/32066 . Acesso em: 2 nov. 2021.

GOODFELLOW, Ian et al. Deep learning. Cambridge: MIT Press, 2016.

GONSALES, Priscila. Letramentos digitais e inclusão digital no Brasil contemporâneo. Campinas: Unicamp; Bristol: University of Bristol. Relatório, 2021. Disponível em: https://zenodo.org/record/5167705 . Acesso em: 28 out. 2021.

GONSALES, Priscila; AMIEL, Tel. Educação na contemporaneidade: entre dados e direitos. Panorama Setorial da Internet. São Paulo, nº 3, outubro de 2020, p.1-7. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/6/20201110120042/panorama_setorial_ano-xii_n_3_inteligencia_artificial_educacao_infancia.pdf . Acesso em: 9 out. 2021.

GRAGNANI, Juliana. Como os planos de celular com Facebook e Whatsapp ilimitados podem potencializar a propagação de notícias falsas. NIC.br, 2018. Disponível em: https://www.nic.br/noticia/na-midia/como-planos-de-celular-com-fac ebook-e-whatsap p-ilimitados-podem-potencializar-propagacao-de-noticias-falsas/ . Acesso em: 22 de jul. 2021

HARARI, Yuval Noah. 21 lições para o século XXI. Tradução de Paulo Geiger. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse Estatística da Educação Básica 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica . Acesso em: 20 nov. 2021.

ISOTANI, Seiji; BITTENCOURT, Ig. Inteligência Artificial na educação. São Paulo: Centro de Inovação da Educação Brasileira (CIEB), 2019. Disponível em: https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2019/11/CIEB_Nota_Tecnica16 _nov_2019_dig ital.pdf . Acesso em: 20 out. 2021.

KAUFMAN, Dora. Inteligência artificial e os desafios éticos: a restrita aplicabilidade dos princípios gerais para nortear o ecossistema de IA. Revista de Comunicação da FAPCOM, v. 5, n. 9, 2021. Disponível em: : https://fapcom.edu.br/revista/index.php/revista-paulus/article/view/453. Acesso em: : 1 nov. 2021.

KAUFMAN, Dora. A inteligência artificial irá suplantar a inteligência humana? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2019.

LEE, Kai-Fu. Inteligência artificial: como os robôs estão mudando a forma como amamos, nos relacionamos, trabalhamos e vivemos. Tradução de Marcelo Barbão. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2019.

LESSIG, Lawrence. Code and other laws of cyberspace. Basic Books, 1999. Disponível em: https://lessig.org/product/code/ . Acesso em: 20 de nov. 2021.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2001.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

LIMA, Stephane. Educação, Dados e Plataformas: análise descritiva dos termos de uso dos serviços educacionais Google e Microsoft. São Paulo: Iniciativa Educação Aberta, 2020. Disponível em: https://www.aberta.org.br . Acesso em: 12 de nov. 2021.

MARIOTTI, Humberto; ZAUHY, Cristina. O desafio da incerteza: a cultura atual, a inteligência artificial e a necessidade do pensamento complexo. São Paulo: Mariotti. Edição Kindle, 2019.

McCARTHY, John et al. A proposal for the Dartmouth summer research project on artificial intelligence. Stanford, 1955. Disponível em: http://www-formal.stanford.edu/jmc/history/dartmouth/dartmouth.html . Acesso em: 1 nov. 2021.

MITCHELL, Tom. M. Machine learning. NY: McGraw-Hill,1997.

MORAES, Maria C. O paradigma educacional emergente. Universitat de Barcelona, 1997. Disponível em: http://www.ub.edu/sentipensar/pdf/candida/paradigma_emergente.pdf . Acesso em: 18 nov. 2021.

MOROZOV, Evgeny. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.

MORIN, Edgar. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Tradução de Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MORIN, Edgar. Conhecimento, ignorância, mistério. Tradução de Clovis Marques. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.

MOZILLA FOUNDATION. Internet Health Report. San Francisco, 2017. Disponível em: https://internethealthreport.org/v01/ . Acesso em: 16 nov. 2021.

ORGANIZAÇÃO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). 21st-Century Readers. Disponível em: https://www.oecd.org/publications/21st-century-readers-a83d84cb-en.htm . Acesso em: 25 out. 2021.

PAPERT, Seymour. Logo: computadores e educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

ROBERTS, Huw et al. The Chinese approach to artificial intelligence: an analysis of policy, ethics, and regulation. AI & Soc v.36, p.59-77, 2021. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3469784 . Acesso em: 21 nov. 2021.

RUMELHART, David E.; McCLELLAND, James et al. (eds.). Parallel distributed processing: explorations in the microstructure of cognition, vol. 1: foundations. Cambridge: MIT Press, 1986. Disponível em: https://mitpress.mit.edu/books/parallel-distributed-processing-volume-1 . Acesso em: 20 nov. 2021.

RUSSEL, Stuart. J.; NORVIG, Peter. Artificial intelligence: a modern approach. New Jersey: Prentice Hall, 2009.

THE INSTITUTE FOR ETHICAL AI IN EDUCATION. Interim report towards a shared vision of ethical AI in education. Buckingham: The University of Buckingham, 2020. Disponível em: https://www.buckingham.ac.uk/research-the-institute-for-ethical-ai-in-education/ . Acesso em: 20 out. 2021.

VALENTE, José A.; ALMEIDA, Maria E. B. Políticas de tecnologia na educação no Brasil: visão histórica e lições aprendidas. In Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 2020. Disponível em: https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/4295/2460 . Acesso em: 9 de nov. 2021.

VALENTE, José A.(org.) O computador na sociedade do conhecimento. Ministério da Educação, 1999. Disponível em: https://www.nied.unicamp.br/biblioteca/o-computador-na-sociedade-do-conhecimento/ . Acesso em: 24 de out. 2021.

VICARI, Rosa. M. Influências das tecnologias da Inteligência Artificial no ensino. Estudos Avançados, v. 35, n. 101, p. 73-84, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/185034 . Acesso em: : 2 nov. 2021.

VICARI, Rosa M. Tendências em inteligência artificial na educação no período de 2017 a 2030. Brasília: SENAI, 2018. Disponível em: https://acervodigital.sistemaindustria.org.br/handle/uniepro/259 . Acesso em: 20 out. 2021.

ZUBOFF, Shoshana. Um capitalismo de vigilância. Le Monde Diplomatic Brasil, 2019. Disponível em: https://diplomatique.org.br/um-capitalismo-de-vigilancia/ . Acesso em: 2 nov. 2021.

ZUBOFF, Shoshana. The age of surveillance. New York: PublicAffairs, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.