Banner Portal
Travelling around the world online
Foto de capa: Antonio Carlos Dias Júnior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Project based learning
Digital technologies
High school

How to Cite

BRAGA, Elisabete Rambo; VIALI, Lori; LAHM, Régis Alexandre. Travelling around the world online: The usage of digital technologies in transdisciplinary project during high school. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, n. 00, p. e023040, 2023. DOI: 10.20396/etd.v25i00.8666590. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666590. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

The present study aims to analyze the development of a transdisciplinary project, carried out on an on-line manner, due to the pandemic caused by Covid-19, in which project based learning methodology (PBL) was employed. The proposed project aimed to develop a website with pre-determined travelling locations with high school students from a private school in Porto Alegre. As theoretical basis was employed the PBL, based on Bender (2014) perspective. It is a qualitative research, based on the naturalistic-constructive approach. The data was collected based on the analysis of the websites made by the students and a questionnaire applied at the end of the project. Additionally, some quantitative data is presented in order to complement the collected informatio. Furthermore, during the creation of the websites the students have developed abilities tied to the searching for information on the World Wide Web, writing about the information found, searching and image editing, decision-making regarding financial and organizational issues of the itineraries, thus creating a learning and collaborative space. Moreover, the improvement of skills regarding to historical and cultural issues about the places visited and the understanding the fluctuation in the pricing of foreign currencies in relation to the Real (BRL).

https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8666590
PDF (Português (Brasil))

References

ACOSTA, O. C.; REATEGUI, E. B.; BEHAR, P. A. Recomendação de conteúdo em um ambiente colaborativo de aprendizagem baseada em projetos. Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, Porto Alegre, v. 26, n.1, p. 91-111, 2018.

BELL, D.; KAHRHOFF, J. Active learning handbook. St. Louis: Webster University, 2006.

BENDER, W. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular: a área de matemática. Brasília,DF: MEC, 2018.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

CANI, J. B.; SANDRINI, E. G. C.; SOARES, G. M.; SCALZER, K. Educação e COVID-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. Revista Ifes Ciência, v. 6, n.1, p. 13-29, 2020.

CECÍLIO, W. A. G.; TEDESCO, D. G. Aprendizagem baseada em projetos: relato de experiência na disciplina de geometria analítica. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, e002600, p. 1-20, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2600

CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; JOHNSON, C. W. Inovação na sala de aula. Porto Alegre: Bookman, 2012.

D’AMBRÓSIO, U. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athenas, 1997.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Lajeado, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.

FRANKS, F. F.; KELLER-FRANCO, E. Aprendizagem baseada em projetos: a concepção de docentes. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Moçoró, v. 6, n. 17, p. 315-332, 2020.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2005.

MARTINS, V. J. et al. A aprendizagem baseada em projetos (ABPr) na construção de conceitos químicos na potabilidade da água. Revista prática docente, Confresa, v. 1, n. 1, p. 79-90, jul./dez. 2016.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.) Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 1-25.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto; MORALES, O. E. T. (org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG. Ponta Grossa. v. 2, p. 15-33, 2015.

OLIVEIRA, I. B. M. de; KISTEMANN JÚNIOR, M. A. A “nova normalidade” educacional e o uso de tecnologias em diversos ambientes promovedores de mediação docente, metodologias ativas e aprendizagens significativas. Pesquisa e Ensino. Barreiras, v.1, p. 1-31, 2020.

PEREIRA, A. C. R. Os desafios do uso da tecnologia digital na educação em tempos de pandemia. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 24. n. 1, p. 187-205, , jan./abr. 2022.

ROCHA FILHO, J.B.; BASSO, N. R. S.; BORGES, R. M. R. Transdisciplinaridade: a natureza da educação científica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.

SOARES, A. B.; MIRANDA, P. V. Os desafios da docência para a mediação pedagógica apoiada em tecnologias: o impacto da pandemia sobre a práxis. REDIN: Revista Educacional Interdisciplinar. Taquara, v. 9, n. 1, p. 107-124, 2020.

SOMMER, M. R. R. G.; PINHO, M. J. Tecnologias da informação e comunicação e o paradigma educacional emergente: em favor de uma formação transdisciplinar. Revista Observatório. Palmas, v. 3, n. 5, p. 301-320, 2017.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B.; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional. Curitiba v. 17, n. 52, p. 455-478, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital

Downloads

Download data is not yet available.